וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשיאה חיות נגד סרבני הגט: אישרה קנס בגובה מאות שקלים לכל יום

עודכן לאחרונה: 8.8.2023 / 17:05

אל הנשיאה חיות הובאה החלטת בית הדין הרבני האזורי בפתח תקווה, שקבע כי יש לקנוס סרבן גט ב-300 שקלים בכל יום. לאחר דיונים החליטה חיות לא להתערב החלטת בית הדין ולהשאירה על כינה, ומנעה "מלחמת רשויות" אפשרית

בווידאו: מתקפת הנשיאה- חיות זכתה למחיאות כפיים בתגובה לנאום נגד לוין/צילום: ביני אשכנזי

"אין צורך להכביר מילים על חומרתה של תופעת סרבנות הגט אשר בה, כפי שנפסק לא אחת, על בתי הדין ובתי המשפט להילחם" כך כתבה אמש נשיאת העליון אסתר חיות. דברים אלו נאמרו ברקע החלטה לא שגרתית שביצעה אמש חיות בבית המשפט העליון.

חיות הייתה צריכה להכריע האם להותיר על כנה או לבטל את החלטת בית הדין הרבני האזורי בפתח תקווה שהובאה לעיונה. לפי החלטת בית הדין הרבני, יוטל קנס יומי מתמשך בגובה של 300 שקל על סרבן גט שמסרב לתת גט לאשתו. הקנס נכנס לתוקפו מתחילת חודש יולי ויחול עד שסרבן הגט יסכים להעניק את הגט.

נתחיל מהסוף: חיות לא התערבה בהחלטת בית הדין הרבני והותירה את הקנס על כנו. בכך שנמנעה מלהתערב בעבודת בתי הדין הרבניים, מנעה חיות עוד "מלחמת רשויות" אפשרית.

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות במהלך דיון בבית המשפט בעתירות נגד חוק הנבצרות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בבית המשפט העליון בירושלים. יונתן זינדל/ פלאש 90, עיבוד תמונה
"על בתי הדין ובתי המשפט להילחם בסרבנות הגט", אסתר חיות/עיבוד תמונה, יונתן זינדל/ פלאש 90

הרקע להחלטתה של חיות הוא סכסוך גירושין בין שני בני זוג ששמם אסור בפרסום. הסכסוך החל בשנת 2021 ועוד באותה השנה הושג הסכם גירושין בבית המשפט לענייני משפחה שקבע כי יש לחלק את הרכוש המשותף בין הצדדים. מאחר שסידור גיטין במדינת ישראל נעשה רק בבתי הדין הרבניים, בני הזוג הופנו לבית הדין הרבני ושם הסיפור החל להסתבך, הבעל הודיע לפתע שהוא מסרב לתת את הגט לאשתו וכי הוא חוזר בו מהסכם הגירושין ומאז עמד על סירובו לתת גט לאשתו.

במשך שנה וחצי התקיימה בבתי הדין הרבניים מסכת דיונים, במהלכה לא הצליחו הצדדים להגיע לפשרה. בין היתר, כללו הדיונים הצעה לבעל שאם יתן את הגט, טענותיו בכל הקשור לרכוש ישמרו ולא יפגעו. לבסוף, החליטו הדיינים להטיל על הבעל קנס ולקבוע שהוא סרבן גט שמעגן את אשתו במשך שנה וחצי.

החלטה זו הגיעה לעיונה של חיות. סרבן הגט טען כי לא היה מקום לחייבו בקנס יומי וכי הוא "אינו מבקש לעגן את אשתו". לדבריו, הוא חתם על הסכם הגירושין בעקבות לחץ ותוך שאשתו הטעתה אותו והסתירה ממנו מידע מהותי באשר לחשבונות בנק בבעלותה. כמו כן, הבעל דורש כי אשתו תעביר לו מליון שקלים עבור דירת המגורים של שני הצדדים. אם תעביר את הכסף, אומר הבעל, הוא יסכים לאשר את הליך הגירושין.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
בית הדין הרבני בתל אביב. 27 בנובמבר 2013. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
בית הדין הרבני/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

הבעל מסר כי העלה בפני בית הדין את האפשרות כי יתן לאשתו את הגט תמורת סכום הכסף, אולם בית הדין לא התייחס להצעתו. עוד הוסיף וכינה את החלטות בין הדין הרבני בעניינו "לא מידתיות". מנגד, האישה סבורה כי אין מקום להתערב בהחלטת בית הדין והיא ציינה כי הבעל מעגן אותה למעלה משנה וחצי, וכי הקנס הוטל רק לאחר שהתברר כי בית הדין מיצה את האפשרויות.

מספר סרבני הגט בישראל נתון בוויכוח בין הנהלת בתי הדין הרבניים לבין ארגוני החברה האזרחית שפועלים בנושא. כך למשל, לפי נתונים רשמיים של הנהלת בתי הדין הרבניים בשנת 2023 יש 20 סרבני גט בלבד ואילו הארגונים האזרחיים שעוסקים בנושא טוענים שמדובר במספר גדול יותר וכי קשה לאמוד אותו בשל מורכבות ההליכים בבית הדין הרבניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully