וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוסטרליה תשוב להשתמש במונח "השטחים הכבושים": "ההתנחלויות - מכשול לשלום"

עודכן לאחרונה: 8.8.2023 / 15:51

בצל הלחץ האגף במפלגת הלייבור הדורש הכרה מידית במדינה פלסטינית, הממשלה הודיעה כי היא תחזור לתאר את הגדה, עזה ומזרח ירושלים כשטחים כבושים. אוסטרליה כבר חזרה בה בחודשים האחרונים מהכרת הממשלה הקודמת בירושלים כבירת ישראל

בווידאו: דיון הארכת מעצר שני החשודים מאירו הירי בפלסטיני בבנימין/רוני כנפו

ממשלת אוסטרליה תשוב להשתמש במונח "השטחים הפלסטיניים הכבושים", והיא הבטיחה להגביר את התנגדותה להתנחלויות לקראת ועידת מפלגת הלייבור שתתקיים בשבוע הבא. האופוזיציה גינתה את המהלך, ואמרה כי "גברים ונשים נסתרים במפלגת הלייבור" מכתיבים את מדיניות החוץ של אוסטרליה ולא מקרבים את הסכסוך לפתרון, בעוד שהממשלה הדגישה כי היא פועלת בהתאם לקו של בעלות בריתה.

חלק מהצירים בוועידה הארצית של הלייבור שתתקיים בבריסביין צפויים לדחוק במפלגה לנקוט עמדה נוקשה יותר ולהתחייב למסגרת זמן להכרה במדינה פלסטינית. הממשלה האוסטרלית לא נתנה אינדיקציה כלשהי לכך שהיא מוכנה ללכת רחוק עד כדי כך, אך היא סימנה שהיא תשוב להשתמש בשפה תקיפה יותר כלפי הכיבוש הישראלי.

שרת החוץ, פני וונג, הציגה היום את העמדה בפני חברי פרלמנט וסנאטורים מהלייבור שלישי. זו הפעם השנייה בתוך שבועיים שבה נציגיה מעלים שאלות על ישראל, בסימן למחלוקת פנימית במפלגה בנוגע לסוגייה.

מאוחר יותר, וונג אמרה לסנאט כי ממשלת אוסטרליה "מודאגת מאוד ממגמות מדאיגות שמפחיתות משמעותית את הסיכויים לשלום". לדבריה, "ממשלת אוסטרליה מחזקת את התנגדותה להתנחלויות בכך שהיא מאשררת שהן בלתי חוקיות על פי החוק הבינלאומי ומהוות מכשול משמעותי לשלום". היא גם ציינה כי הממשלה תחזור לעמדת הממשלות הקודמות של התייחסות מפורשת לשטחים הפלסטיניים ככבושים.

ראש ממשלת אוסטרליה אנתוני אלבניזי, 10 ביולי 2023. רויטרס
שינה את הקו ביחס להתנחלויות. ראש ממשלת אוסטרליה אנתוני אלבניזי/רויטרס

כשהתבקשה על ידי חברי האופוזיציה לתת הבהרות, וונג אמרה כי עמדה zu עולה בקנה אחד עם החלטות מועצת הביטחון של האו"ם. לדבריה, היא תואמת את "הגישה של בעלות ברית מרכזיות, כולל בריטניה, ניו זילנד והאיחוד האירופי".

"באימוץ המונח אנו מבהירים כי הגדה המערבית, כולל מזרח ירושלים ועזה, נכבשו על ידי ישראל לאחר מלחמת 1967 וכי הכיבוש ממשיך ואנחנו מאשרים מחדש מחויבותנו לנהל משא ומתן על פתרון שתי המדינות שבו ישראל ומדינה פלסטינית עתידית מתקיימות זו לצד זו".

לדבריה, ממשלת אוסטרליה שוחחה עם שגריר ישראל במדינה על הנושא משום שהיא נותרה "ידידה מחויבת של ישראל". לדבריה, הממשלה "איזנה מחדש את עמדותיה של אוסטרליה בפורומים בינלאומיים, תוך התנגדות להטיה אנטי-ישראלית באו"ם". וונג הדגישה כי אוסטרליה תמשיך לגנות "כל צורה של טרור ואלימות נגד אזרחים".

מקורות המעורים בשינוי המדיניות אמרו ל"גרדיאן" כי חברי ממשלת אוסטרליה נמנעו באופן גורף משימוש במונח "כבוש" או "כיבוש" מאז 2014, אף שאוסטרליה המשיכה לתמוך בהחלטות העצרת הכללית של האו"ם ומועצת הביטחון המשתמשות בשפה זו. ההסתייגות מהמינוחים הללו החלה תחת ממשלות הימין-מרכז הקודמות, שהנהיגו את אוסטרליה מ-2013 עד השנה שעברה, עם תחילת כהונתו של יו"ר הלייבור אנתוני אלבניזי.

"התיאור של מזרח ירושלים כמזרח ירושלים 'הכבושה' הוא מונח טעון בהשלכות מזלזלות, שאינו הולם או מועיל", אמר התובע הכללי דאז, ג'ורג' ברנדיס, בשימוע בסנאט ב-2014.

עם זאת, ראש הממשלה הקודם סקוט מוריסון אמר ב-2018 כי אוסטרליה "כפופה להחלטות מועצת הביטחון של האו"ם", אלו מדגישות כי ההתנחלויות הן הפרה על החוק הבינלאומי וחסרות תוקף משפטי.

עץ אפרים, שומרון, 10 ביוני 2020. ראובן קסטרו
חלק מחברי הלייבור רוצים שאוסטרליה תכיר במדינה פלסטינית. בנייה בהתנחלות עץ אפרים/ראובן קסטרו

דובר של מפלגות האופוזיציה המרכזיות, סיימון בירמינגהם, גינה את המהלך של הממשלה לחזור ולהשתמש במינוח זה. לדבריו, "זה קשור לניהול חילוקי דעות במפלגה לקראת הוועידה הארצית של הלייבור, ואין שום קשר לקידום פתרון בר-קיימא של שתי מדינות".

בשנים 2018 ו-2021 תמכה הוועידה הלאומית של הלייבור בהחלטה ש"תומכת בהכרה ובזכותן של ישראל ופלסטין להתקיים כשתי מדינות בגבולות בטוחים ומוכרים" ו"קוראת לממשלת הלייבור הבאה להכיר בפלסטין כמדינה".

עם זאת, וונג סירבה עד כה להתחייב למסגרת זמן להכרה במדינה פלסטינית. ב"גרדיאן" דווח כי במפלגה פועלים מאחורי הקלעים כדי להבטיח שהממשלה לא תובך בוועידה בנושאי ביטחון ומדיניות חוץ, כולל בנוגע לברית אוקוס עם ארצות הברית ובריטניה.

באוקטובר האחרון, זימן משרד החוץ את שגריר אוסטרליה לשיחת נזיפה, לאחר שהממשלה בקנברה ביטלה את הכרתה של הממשלה הקודמת במערב ירושלים כבירת ישראל. וונג אמרה אז כי אוסטרליה שבה אל "עמדתה הקודמת וארוכת השנים שלפיה ירושלים היא סוגייה שיש לפתור כחלק מכל משא ומתן לשלום בין ישראל לעם הפלסטיני".

משרד החוץ הפלסטיני בירך אז על המהלך כ"התפתחות משמעותית וחשובה בעמדה האוסטרלית", אך אמר כי עליה ללכת רחוק יותר ו"להכיר במדינת פלסטין במהירות, בהתאם לחוק הבינלאומי וללגיטימיות הבינלאומית".

שגריר ישראל באוסטרליה, אמיר מימון, קרא לממשלת אוסטרליה שלא להכיר במדינה פלסטינית לפני הסכם שלום סופי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully