וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רפורמת הקנאביס הרפואי: יותר אחריות ליצרנים, פחות רגולציה ומרשם במקום רישיון

עודכן לאחרונה: 7.8.2023 / 21:08

במשרד הבריאות טוענים כי המתווה החדש צפוי לצמצם את היקף הרגולציה על העוסקים בשוק, לייצר ודאות עבור העוסקים בתחום, לסייע בהפחתת עלות הקנאביס הרפואי למטופלים ולקדם מחקר ופיתוח בישראל - באופן שיקל על מתן טיפול בקנאביס ויוזיל את מחירו. השלב הראשון: דצמבר 2023

קנאביס רפואי/SHUTTERSTOCK

משרד הבריאות פרסם היום (שני) את מתווה הרפורמה החדשה שלו בתחום הקנאביס הרפואי, שנועדה, כך לפי המשרד, "לטייב ולהפחית את הרגולציה בתחום הקנאביס הרפואי בישראל".

במשרד הבריאות טוענים כי המתווה החדש צפוי לצמצם את היקף הרגולציה על העוסקים בשוק; לייצר ודאות ארוכת טווח עבור המפוקחים והעוסקים בתחום תוך העברת האחריות לידיהם; לסייע בהפחתת עלות הקנאביס הרפואי למטופלים ולקדם מחקר ופיתוח בישראל.

באופן מעשי, במשרד מתכננים להעביר את האחריות על השוק לגורמים המפוקחים ולטייב את אחריות הרגולטור. כמו כן, המשרד יפעל ליישום המעבר מרישיונות למרשמים - באופן שיקל על מתן טיפול רפואי בקנאביס.

נכון להיום, בישראל יש למעלה מ-120 אלף בעלי רישיונות לקנאביס רפואי - השיעור לנפש הגבוה ביותר מכל מדינה מערבית.

חנות למכירת קנאביס רפואי בתל אביב 16 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
קנאביס רפואי, תמונת ארכיון/ראובן קסטרו

שר הבריאות משה ארבל מסר בתגובה: "הרפורמה מהווה בשורה גדולה לעשרות אלפי אזרחים במדינת ישראל ולכלכלה הישראלית. גם במערכת הבריאות הישראלית רואים בקנאביס הרפואי אמצעי טיפולי - ולכן אנו מחויבים לפעול להקלה על המטופלים הזקוקים לו. המתווה החדש לצמצום הרגולציה בשוק הקנאביס הרפואי הוא צעד שמשלב רגישות חברתית לצד הגנה על בריאות הציבור".

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב הוסיף: "תחום הקנאביס הרפואי עובר רפורמה משמעותית, שתצעיד את התחום קדימה. זהו שינוי פרידגמה משמעותי שמוביל משרד הבריאות לטובת אסדרת תחום הקנאביס הרפואי בישראל".

יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, ההסתדרות הרפואית, פרופסור חגי לוין הביע התנגדותו למתווה הקנאביס, מאחר וברירת המחדל שלו, כך לדברי לוין - היא בעישון תפרחת. "מתווה הקנאביס נערך בניגוד להמלצות איגודי ההסתדרות הרפואית. המתווה במתכונתו הנוכחית מסכן את בריאות הציבור. אסור שברירת המחדל תהיה קנאביס בעישון תפרחת, בשל הסכנות הבריאותיות הנלוות, לרבות עידוד צריכת טבק".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
משה ארבל בהגשת הרשימות לבחירות לכנסת, 18 בספטמבר 2022. ראובן קסטרו
שר הבריאות משה ארבל/ראובן קסטרו
משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות בטקס חילופי מנכ"לים, 12 בינואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן/פלאש 90, יונתן זינדל

עיקרי המתווה החדש

  • מעבר למרשמים על ידי רופא מומחה - יישום החל מסוף דצמבר 2023. שנה לאחר תחילת הליך היישום, יתקיים דיון מעקב שיכלול התייחסות להרחבה אפשרית של המתווה.
  • הקלות על אופן עבודת החוות והמפעלים תוך העברת האחריות אליהם - הפחתת מספר בקרות רגולטור ומספר הבדיקות הנדרשות מהעוסק המקיים מערך איכות נאות.
  • שינוי באופן הפיקוח של יחידת הקנאביס הרפואי על השוק תוך העברת האחריות לעוסק.
  • קידום חדשנות, מחקר ופיתוח - הקלה במנגנוני אישור המחקרים, רישיון מחקר מובנה עבור בעל חווה או מפעל, מתן אישור לחוקרים להנפיק מרשמי קנאביס לנשואי המחקר ויצירת נוהל ברור להוכחת בטיחות ויעילות השימוש.
  • עידוד ופישוט של תהליך הייצוא - ייצוא על בסיס הצהרה ללא צורך בבדיקות בשטח, מתן אפשרות לנייד חומר גלם או מוצרים בין עוסקים לשם ייצוא ומתן אישור EU-GMP על ידי המכון לביקורת ותקינה למפעלים העומדים בכך.
  • חיזוק המדיקליזציה והקלה על המטופלים - עדכון נוהל 106 ובחינת הסרת ההגבלות לטיפול בקנאביס כקו אחרון בהתאם לשיקול דעת רפואי, הארכה אוטומטית של הרישיונות בהמלצת רופא במקרים בהם יש עיכובים ביורוקרטיים, מעבר לאריזות רפואיות אחידות בהתאם לנוהל רוקחות ותיווי בהתאם לקטגוריות קליניות כמקובל בתחום התרופות.
  • טיוב הגדרת סם מסוכן והתייחסות ל-CBD - בחינת האפשרות להותיר בפקודת הסמים המסוכנים רק רכיבים פסיכו-אקטיביים בריכוז THC (ויתר משפחת הקנבינואידים של THC) מעל 0.3%.
  • אישור ופרסום נוהל עבודה משרדי ברור ושקוף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully