וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקרית בים סין הדרומי: סין ירתה בתותחי מים על כלי שיט פיליפיניים

עודכן לאחרונה: 7.8.2023 / 14:17

משמר החופים הפיליפיני אמר כי כלי שיט סיניים ירו בתותחי מים וחסמו את דרכן של סירות שהיו בדרכן להעביר אספקה לאיים שנויים במחלוקת, בעוד שסין טענה כי הן חדרו לשטחה. ארה"ב גינתה את הפעולות "המסוכנות" של בייג'ינג, התובעת שליטה על רוב ים סין הדרומי

כלי שיט של משמר החופים של סין יורה בתותח מים לעבר סירות פיליפיניות בים סין הדרומי, 5 באוגוסט 2023. רויטרס
ירי תותחי המים של משמר החופים הסיני לעבר הסירות הפיליפיניות/רויטרס

משמר החופים של הפיליפינים האשים היום (ראשון) את משמר החופים של סין בירי תותחי מים על כלי שיט שלו ובחסימתם בים סין הדרומי השנוי במחלוקת. משמר החופים הפיליפני אמר שהתקרית התרחשה אתמול, כשספינה שלו ליוותה סירות שהעבירו אספקה עבור חיילים פיליפינים המוצבים באחד מאיי ספרטלי השנויים במחלוקת. במנילה תיארו את הפעולות הסיניות כ"מוגזמות ולא חוקיות", והוסיפו כי הן הפרו את החוק הבינלאומי.

סין סתרה את הגרסה הזו, וטענה כי היא נקטה את האמצעים הנדרשים בהתאם לחוק כדי להרחיק את הספינות הפיליפיניות, שאותן האשימה בחדירה לשטחה ובנשיאת "חומרי בנייה לא חוקיים". בייג'ינג תובעת שליטה על מרבית ים סין הדרומי, כולל על איי ספרטלי, אך הפיליפינים רואה בחלקם שטח ריבוני שלה.

מלזיה, וייטנאם, ברוניי וטייוואן תובעות אף הן שליטה על חלקים מים סין הדרומי, שהפך בשנים האחרונות לאחד ממוקדי המחלוקת המרכזיים בין וושינגטון לבייג'ינג. סין מתעלמת מפסיקה של טריבונל בינלאומי שקבעה כי תביעותיה הטריטוריאליות בים סין הדרומי לא מבוססות.

מפת ים סין הדרומי. רויטרס, עיבוד תמונה
השטח השנוי במחלוקת בים סין הדרומי/עיבוד תמונה, רויטרס

ארצות הברית גינתה את "הפעולות המסוכנות" של בייג'ינג, והאשימה את "המיליציה הימית" הסינית באחריות לתקרית. משרד החוץ בוושינגטון הביע תמיכה ב"בעלי בריתינו הפיליפינים", ואמרו כי השימוש בתותחי מים ובחסימת הסירות הפיליפיניות פגעו בחופש השיט שלהם ובביטחונם של אנשי הצוות שלהן.

דרך נתיב המים האסטרטגי עוברות בכל שנה סחורות בסך חמש טריליון דולר, והחשש הוא שדריסת הרגל הגוברת של בייג'ינג עלולה להגביל את המסחר בו. בנוסף לכך, הגישה לים סין הדרומי היא קריטית להגנה על טייוואן, שנתונה ללחץ גובר מצדה של סין הרואה באי שנמצא תחת שלטון עצמי חלק בלתי-נפרד ממנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully