וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מידע תמורת כסף: שני מלחים אמריקנים מואשמים בריגול לסין

עודכן לאחרונה: 5.8.2023 / 9:15

הרשויות בארה"ב אמרו כי השניים העבירו חומרים ופרטים מסווגים לבייג'ינג תמורת שוחד, כחלק מהקמפיין הממוקד של סין להשיג סודות צבאיים אמריקניים. לא ברור אם היה קשר בין השניים ואם הופעלו על ידי אותם אנשי מודיעין סינים

בווידאו: ירוט הבלון הסיני מעל האוקיינוס האטלנטי/רויטרס

שני מלחים בצי האמריקני נעצרו והואשמו בהעברת מידע ביטחוני רגיש לסין תמורת כסף - כך מסרו אתמול (חמישי) גורמים רשמיים בארצות הברית.

ג'ינצ'או ווי, מלח בן 22 ששירת כמכונאי בספינה "אסקס" שבסיסה בסן דייגו, נעצר ביום רביעי בחשד לעבירות ריגול, כולל קשירת קשר לשליחת מידע ביטחוני לאומי לגורמים סיניים. במקרה נפרד, משרד המשפטים האשים את וונהנג ז'אהו, בן 26, בקבלת שוחד בתמורה למסירת תמונות וסרטונים רגישים של צבא ארצות הברית לקצין מודיעין סיני.

"הם מואשמים בהפרת ההתחייבויות שלהם להגן על ארצות הברית ובבגידה באמון הציבור, לטובת ממשלת סין", אמר מתיו אולסן, עוזר התובע הכללי של המחלקה לביטחון לאומי במשרד המשפטים. לדבריו, בשל מעשיהם, "מידע צבאי רגיש הגיע בסופו של דבר לידי הרפובליקה העממית של סין". גורמים רשמיים אמרו כי המידע כלל פרטים על תרגילים בזמן מלחמה, מבצעים של הצי ומידע טכני קריטי.

הרשויות תיארו את פרשות הריגול ההלו כחלק מקמפיין ממוקד של סין להשגת סודות צבאיים אמריקניים. בתחילת השנה, ארצות הברית הפילה בלון ריגול סיני, בתקרית שהעיבה על היחסים בין שתי המעצמות, אף שבהמשך שתיהן ניסו להנמיך מחשיבותה. בוושינגטון אף טענו כי הבלון לא הצליח לקלוט מידע רגיש.

"משרד המשפטים ימשיך להשתמש בכל כלי שעומד לרשותנו כדי להתמודד עם איומים מסין ולהרתיע את אלה שמסייעים לה להפר את החוקים שלנו ולאיים על הביטחון הלאומי שלנו", הדגיש אולסן.

מלחים על סיפון ספינת הקרב האמריקנית "אסקס", 2007. רויטרס
מלחים על סיפון ספינת הקרב האמריקנית "אסקס", 2007/רויטרס

האישומים נגד השניים הוצגו אתמול על ידי גורמים פדרליים במהלך מסיבת עיתונאים בסן דייגו. שני המלחים הואשמו בפשעים דומים, אך הם הואשמו בנפרד. לא ברור אם השניים קשורים או אם המפעילים שלהם היו זהים. שניהם עומדים בפני עונשי מאסר מקסימליים של 20 שנה.

התובעים הפדרליים טוענים כי איש מודיעין סיני יצר קשר עם וויי בפברואר 2022, בזמן שהיה בתהליך התאזרחות, ולבקשת הקצין, סיפק לו תמונות וסרטונים מהספינה שבה שירת. לפי משרד המשפטים, המידע שחשף כלל מדריכים טכניים ומכניים, כמו גם פרטים על תרגיל מלחמה של המארינס.

וויי עומד לדין על הפרה של חוק הריגול, הקובע כי איסוף או מסירת מידע לטובת לממשלה זרה הם פשע. הרשויות עצרו אותו ביום רביעי, כשהגיע לבסיס בסן דייגו שבו הוא שירת. גורמים רשמיים אמרו כי במהלך הקשר ביניהם, קצין המודיעין הסיני הורה לוויי לא לדון במערכת היחסים שלהם, לחלוק עמו מידע סודי ולהשמיד ראיות שיסייעו להם לטשטש את עקבותיהם.

משרד המשפטים הודיע בנפרד על הגשת כתב אישום נגד ז'אהו, המואשם שעבד עם קצין מודיעין סיני בין אוגוסט 2021 למאי האחרון לפחות. המידע ששיתף, לפי האישומים, כלל תוכניות מבצעיות לתרגיל צבאי אמריקני באזור הודו והפסיפיק. התובעים טוענים כי ז'אהו גם תיעד בחשאי את המידע שמסר. לפי כתב האישום, הוא צילם תרשימים ושרטוטים של מערכת מכ"ם בבסיס צבאי אמריקני באוקינאווה, יפן - תמורת 14,866 דולר.

סין התנערה מהאישומים. "הממשל והתקשורת בארצות הברית נוטים להיות נסערים מ'ריגול' הקשור לסין", אמר דובר השגרירות הסינית בוושינגטון. "סין מתנגדת בתוקף לעלבונות ולהשמצות חסרות הבסיס מצדה של ארצות הברית", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully