וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חסידי הרב ברלנד נלחמים על סטלה מאריס: "המקום שבוי בידי נוצרים"

עודכן לאחרונה: 3.8.2023 / 23:02

חברי קהילת "שובו בנים" טוענים כי הכנסייה היא מקום קדוש, ומאמינים כי שם קבור הנביא אלישע בן שפט. בקהילה החרדית בחיפה תקפו את "שובו בנים" וטענו כי הם "יוצרים תסיסה מכלום ועל כלום", אולם הארגון טוען שאין לו כוונה לנכס את הכנסייה וכי לא נהג באלימות

בוידאו: חסידי הרב ברלנד מעוררים סערה בסטלה מאריס: "המקום שבוי בידי נוצרים"/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

למרות ההפגנות והתמיכה הציבורית בכנסיית סטלה מאריס בחיפה, חסידי "שובו בנים" מירושלים בראשותו של הרב המורשע אליעזר ברלנד לא מתכוונים לחדול מניסיונותיהם לקיים תפילות במקום. ההיפך, הם רוצים להגביר אותם, לבקשתו. ברלנד מייחל כי כל עם ישראל וכל העולם יגיעו למקום. הוא וחסידיו מאמינים שבמקום קבור הנביא אלישע בן שפט - עניין המוכחש מכל וכל על ידי הנזירים הכרמליתים אשר הכנסייה והמנזר בבעלותם זה מאות שנים. אבל חסידיו של ברלנד בשלהם.

הם אומרים כי בשיעור שנתן הרב השבוע הוא אמר "רבי נתן נסע מאומן להר הכרמל, אנחנו ניסע מהר הכרמל לאומן". בכך הוא מאזכר את רבי נתן מברסלב, תלמידו הקרוב של רבי נחמן מברסלב, שפקד את המקום בסיורו בא"י ואף תיעד אותו ב-1823 בספרו 'ימי מוהרנ"ת', תוך שאף הוא טען כי הנביא קבור במקום. הוא כתב כי "משם (ממערת אליהו, י.א.) הלכנו עד שבאנו על קבר אלישע בן שפט, אשר עד הנה עמד שם בית תיפלה שלהם, וזה סמוך סתר (הרס) אותה הפאשי (המושל התורכי) ועתה יכולים לילך על קברו הקדוש". מה שנכון היסטורית הוא שהעות'מאנים אכן הרסו את הכנסייה הכרמליתית, כדי לבנות מאבניה את הוילה שלו ממול, זו המשמשת היום את בסיס חיל הים והמגדלור. השאר, מסורת, שנוייה במחלוקת. ב-1826 החלה בנייתה מחדש של הכנסייה מעל המערה שאין כל הוכחה מדעית כי קבור בה מישהו כלל.

חסידי ברסלב הגיעו להתפלל בכנסייה בחיפה, עימותים פרצו במקום
23.07.23. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
חסידי הרס מתפללים בכנסיית סטלה מאריס בחיפה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
התפילה שחיבר ברלנד לעולים לסטלה מאריס. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
התפילה שחיבר ברלנד לעולים לסטלה מאריס/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

אבל מנגד חסידים של הרב אליעזר ברלנד מזכירים כי הוא תלה את היעדרותו השנה מאומן בראש השנה ערב סירוב הרשויות באוקראינה להעניק לו ויזה, בכך שהחסידים שלו לא לקחו ברצינות מספקת את קריאתו לנסוע להר הכרמל. חסידיו מפיצים השבוע נוסח תפילה שלכאורה חיבר ברלנד ושאותה יש "לומר על ציון אלישע הנביא שבהר הכרמל". על פיה, "כל העולם וכל עם ישראל יבואו כאן להשתטח על הציון הגדול והנורא של אלישע הנביא", ותוך שיאמרו, "מהיום שהנני משתטח על הציון הקדוש והנורא של אלישע הנביא, אוכל להחיות מתים ולרפאות את כל החולים שבעולם, מקורונה ומשיתוק ומסרטן וממחלות עיניים וכל מיני שיתוקים בגוף ברגלים ובישים ובכל חלקי הגוף ואזכה לרפא את כולם, יהודים וגויים". יוזכר כי ברלנד עצמו שהודה והורשע בעבירות מין ב-2016, הורשע במשפטו האחרון ב-2021 בקבלת דבר במרמה ובהעלמת מס בגין הבטחות שווא לריפוי ואריכות ימים.

בין המתנגדים לנוכחות החסידים במקום גם החרדים של חיפה. מאמר המערכת של אתר 970 החרדי תקף אותה במילים: "קבוצה תמהונית שהחליטה כי אלישע הנביא קבור בתוך כנסיה, מצליחה לגרום להתססה שכבר הביאה לפגיעה בחרדים תמימים שטיילו באזור סטלה מאריס". הוא הגדיר את המתיחות שנוצרה בחודשיים האחרונים, "יוצרים תסיסה מכלום ועל כלום", קבע כי "לא ברור האם רב נתן למאן דהוא היתר הלכתי להיכנס למקום של עבודה זרה" וקרא, "זה הזמן לומר לאותה קבוצה תמהונית, לכו מכאן, אין לכם מה לחפש כאן, ובטח לא לגרום נזק לנו, תושבי העיר".

גם מגורם בכיר בחסידות ברסלב נמסר לוואלה! "אנו הולכים בדרכה של תורתנו הקדושה המושתתת על פסקי השולחן ערוך ועל פי דרכו של רבי נחמן מברסלב זצ"ל, מעולם לא עלה בדעתנו להתגרות באומות העולם לא בארץ ישראל ולא מחוץ לארץ. כך גם נהגו חסידי ברסלב מזמן רבי נחמן ועד זמננו. ברור, שאין לנו חלק ושייכות לפרובוקציות האלו שנעשים ע"י מאמיני ברלנד שהם קומץ אנשים שמזמן אינם קשורים לחסידות ברסלב. נחזור ונזכיר שברלנד וקהילתו הוקעו נחרצות וחד משמעית על ידי כלל הרבנים בחסידות ברסלב כפי שפורסמה דעתם ברבים כמה פעמים. וכן הוקעו בפסק שפורסם בעולם היהודי כולו מטעם שלושת בתי הדין הגדולים בעולם. לדרכם של מאמיני ברלנד להתגרות ולעורר מדנים בהזדמנויות שונות, אין קשר וחיבור עם דרכה של היהדות ועם דרכה המיוחדת של חסידות ברסלב".

מנזר סטלה מאריס בחיפה, כריסמס 2018. יואב איתיאל
מנזר סטלה מאריס בחג המולד/יואב איתיאל

בקהילת "שובו בנים" זועמים על שנמנע מהחסידים להתקרב לכנסיה, מבקשים להדגיש כי אין להם כל כוונה לנכס אותה, וכי לא תקפו ולא קיללו איש בעת שפקדו את המקום, אלא להיפך. לדבריהם, הרב ברלנד אף הורה שלא להשיב באלימות גם אם הם סופגים אלימות. "הוציאו את האוטובוס כי לא ציפו בכלל לתגובה נוצרית כזו. באים לחמש דקות, אומרים תיקון הכללי וממשיכים הלאה", אמר ישי חזן, שלדבריו פוקד את המקום עם תלמידיו, זה שנה ויותר, "הם מגיעים לשם לא בגלל הרב ברלנד אלא בגלל רבי נתן. אני בא לשם בתור חיפאי לשעבר, אני בא לשם בתור ברסלב. למה האלימות הזו? את זה התקשורת אמורה לשאול".

"הם אלימים, אז אומרים לנו תלכו מהמקום ואל תבואו לשם. צריך לטפל באלימות. זה כמו שערבי בא אליך ותוקף אותך ואומרים לך שתעזוב את השכונה שלך עד שהערבי יירגע". לדבריו, "זו אנטישמיות. אם הם לא היו מעוררים את הפרובוקציה הזו לא יודע אם היו מגיעים לשם בצורה מאסיבית כזו. היו ממשיכים להגיע שניים-שלושה בשבוע". הם מסרו לוואלה כי ברלנד מחפש דרכים להידבר עם הנזירים כדי למצוא מתווה מוסכם. עם זאת מדגישים הדוברים כי לא יחדלו בניסיונותיהם לפקוד את המקום. "כל מי שהגיע זה כולל האוטובוס מיוזמה אישית. למה שהוא יגיד לא להגיע? למה שיפסיקו? הוא מעודד להגיע בצורה לא פרובוקטיבית ואני לא יודע מה דעתו עכשיו אחרי הפרובוקציות. לא החסידים עושים פרובוקציות. הם צריכים לקבל את היהודים בלי אלימות. ברלנד רוצה להגיע להסדרה חוקית, הוא ביקש לפנות לשלטונות, שהמדינה תסדר את זה, הוא שלח אנשים לבן גביר". יוזכר כי השר איתמר בן גביר, כעורך דין, ייצג בעבר את "שובו בנים". כל אחד מהדוברים מדגיש כי הוא מדבר אודות עצמו באופן אישי וכי לא רק חסידים של שובו בנים באים להתפלל בסטלה מאריס בעקבות המסורת שהתחדשה.

"זה לא ענין של 'שובו בנים' אלא של כל עם ישראל ואי אפשר שמקום קדוש יהיה שייך רק לגויים", אומר רחמים ברכה משובו בנים, שפרסם סרטון בו הוא קורא לעלות למקום, "אם אתם רוצים גאולה ורוצים כבר משיח אז כולם להגיע לסטלה מאריס. הוא שבוי בידי הנוצרים". לדבריו, "אי אפשר להכניע אותם אלא רק על ידי שניקח להם את אלישע. כולם להתחזק ולהגיע לסטלה מאריס, לאלישע הנביא. כולם להגיע עכשיו בין הזמנים, לארגן אוטובוסים וטנדרים. ולהגיע לאלישע הנביא". הוא קרא "לגאול את ציונו כמו שגאלו את אומן"

מתוך הספר ימי מוהרנ״ת (מורנו הרב נתן- מברסלב). זה תיאור ביקורו בסטלה מאריס, ״קבר אלישע״.. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
מתוך הספר ימי מוהרנ״ת. תיאור ביקורו בסטלה מאריס, ״קבר אלישע״./תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
חסידי ברסלב מתפללים במנזר סטלה מאריס. שימוש לפי סעיף 27א', תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
חסיד ברסלב מתפלל במנזר/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, שימוש לפי סעיף 27א'

רס"ן מיל' שאדי ח'לול יו"ר העמותה הארמית נוצרית בישראל ומייסד המכינה הקדם צבאית נוצרית ארמית-יהודית המשותפת כנרת נפגש שלשום בעניין עם שר החוץ ח"כ אלי כהן שבחודש שעבר ביקר בוותיקן. בהתייחסו להטרדות וגילויי האלימות כלפי נוצרים בעת האחרונה, להם מצמידים גם אמר השר כי "מדובר בתופעה מכוערת ובלתי מקובלת של עבריינים שצריך למצות איתם את הדין וכי לא נהיה סלחנים כלפיה".

אתמול התקיים בתוך הכנסיה מפגש סולידריות של פורום "תג מאיר", במהלכו כ-150 אנשי הפורום שרו מזמורי תהילים בפני הנזירים והכמרים. "הכנסיה סופגת בשבועות האחרונים התקפות פראיות חוזרות ונשנות מצד קהילת חרדים קיצונית", אומר יו"ר "תג מאיר", ד"ר גדי גבריהו, "הגענו מכל רחבי הארץ, לבזיליקת הכנסייה, לגנות את התקיפות, להביע את הבושה והמבוכה שלנו, כיהודים וכישראלים, מהתקפות השנאה, לתמוך במותקפים, להביא אליהם אור ולחזק אותם ברגעים הקשים. הגענו לסטלה מאריס לחבק את האחים והאחיות שלנו ולהודיע להם שלא ניתן לאף אחד לפגוע במנזר ובכנסיה שלהם. חופש הדת שלהם קדוש בדיוק כמו חופש הדת שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully