וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן הכריזה על חופשה בת יומיים בשל חום "חסר תקדים"

עודכן לאחרונה: 2.8.2023 / 10:55

משרדי ממשלה, בנקים ובתי סגר מושבתים בצעד חריג, כשבאזורים בדרום-מערב המדינה הטמפרטורות מגיעות ליותר מ-50 מעלות. ואולם, מבקרי המשטר מעריכים כי ההשבתה נועדה להקל בעומס על רשת החשמל, שסובלת מתקלות רבות. "למעצמה האזורית אין חשמל!"

נשים משחקות בבריכה מול כרזותיהם של רוחאללה חומייני ועלי חמינאי בעיר איספהאן, איראן, 28 ביולי 2023. רויטרס
נשים משחקות במים באיספהאן/רויטרס

איראן סגרה היום (רביעי) את משרדי הממשלה, הבנקים ובתי הספר עם תחילת חופשה בת יומיים שעליה הכריזה בשל גל חום "חסר תקדים" הפוקד את המדינה, ומאיים על מערכת הבריאות ורשת החשמל.

הטמפרטורות עלו על 50 מעלות בכמה ערים בדרום-מערב איראן, ומשרד הבריאות המליץ לאנשים מבוגרים, לילדים ולבעלי מחלות רקע להישאר בבתים בשל הסיכון למכות חום. גם ליגת הכדורגל האיראנית ביטלה את כל המשחקים בימים הקרובים בשל השרב הכבד.

"לאור החום חסר התקדים הצפוי בימים הקרובים וכדי להגן על בריאות הציבור, הממשלה קיבלה את המלצת משרד הבריאות להשבתה כלל-ארצית ברביעי ובחמישי", כתב אתמול דובר הממשלה, עלי בהדורי ג'הרומי, בפוסט בטוויטר.

לפי השירות המטאורולוגי האיראני, הטמפרטורות אתמול הגיעו הרבה מעבר ל-40 מעלות ביותר מ-12 ערים במדינה, ובבירה טהראן הן צפויות להגיע לכמעט 39 מעלות בימים הקרובים.

איראן היא מדינה בעלת גיוון גיאוגרפי עם הרים תמירים ורמות גבוהות שבהם מזג האוויר צונן יותר. היא לא נוהגת להשבית את המדינה בשל גלי חום, כשטהראן ודרום המדינה מורגלים בחודשי קיץ לוהטים. בשנה שעברה, שכנתה עיראק האריכה את החגים והחופשות כדי להגן על פני עובדים מחום קיצוני, ומצרים השביתה את רשת החשמל לפחות פעם אחם ביום בגל החום האחרון שפקד אותה בשל מחסור באנרגיה.

הממשלה בקהיר המליצה למבנים ואצטדיוני ספורט לצמצם את השימוש במיזוג אוויר והתאורה, ורוב עובדי הממשלה התבקשו לעבוד מהבית בימי ראשון כדי לחסוך בחשמל.

ההשבתה באיראן מגיעה על רקע גל חום שפקד הקיץ את אסיה, אירופה וצפון אמריקה, כשיולי שעבר הפך לחודש החם ביותר שתועד אי-פעם. מדענים הגיעו למסקנה כי שינויי האקלים הנגרמים על ידי אדם מתדלקים את עליית הטמפרטורות.

המזרח התיכון, על מקורות המים המתכווצים ושטחי המדבר הנרחבים שלו, נפגע קשה במיוחד ממשבר האקלים, משום שאוכלוסיית האזור סובלת ממחסור במים ומהפסקות חשמל חוזרות. ביוני, איראן שינתה את שעות העבודה של עובדי הממשלה בקיץ כדי שיוכלו להתחיל אותה ולהסתיים מוקדם יותר כדי לחסוך בחשמל.

עם זאת, הבצורת והניהול הכושל השיטתי של משאבי המים החריפו את משבר החום עבור איראנים רבים. העוני והעדר בתשתיות באזורים כפריים כמו במחוז סיסתאן ובלוצ'סטאן מונעים מהתושבים להרשות לעצמם להצטייד במזגנים ולקבל גישה למי שתייה נקיים.

"למעצמת העל של האזור אין חשמל!"

לפי משרד האנרגיה בטהראן, צריכת החשמל צפויה להגיע לשיא ברחבי איראן כשעוד ועוד תושבים מדליקים מזגנים. נכון לאתמול, לפחות שתי תחנות כוח נותקו מהרשת, והפסקות חשמל דווחו בכמה ערים, כן שיש המעריכים שההשתה נועדה למנוע בעיות נוספות ברשת החשמל.

איראנים רבים הטילו ספק בהסברי הממשלה וטענו כי היא אינה יכולה לעמוד בביקוש הצפוי לחשמל. האמון במשטר נשחק משמעותית בעקבות ההתקוממות שהחלה בספטמבר האחרון בדרישה לשים קץ לשלטון הרפובליקה האסלאמית. הפגנות פרצו ברחבי המדינה בעקבות מותה של הצעירה מהסא אמיני שנעצרה על ידי משטרת המוסר באשמה שהפרה את חוק החיג'אב, והן דוכאו בכוח רב על ידי כוחות הביטחון.

"הסיבה להשבתה מחר ומחרתיים היא לא החום", צייצה מרזיה מחמודי, עורכת העיתון הכלכלי "טג'אראת ניוז". "למעצמת העל של האזור אין חשמל!". עטאללה חאפזי, מומחה למדעי המדינה, צייץ גם הוא כי ההשבתה "יכולה להיות מכל סיבה אחרת פרט לחום חסר תקדים".

מומחים אומרים כי תשתיות החשמל באיראן ישנות והן זקוקות להשקעות זרות לצורך שדרוגן. ואולם, זה כמעט בלתי-אפשרי בגלל הסנקציות האמריקניות המוטלות עליה. דובר משרד האנרגיה, מוסטפא רג'בי משהאדי, אמר לכלי תקשורת מקומיים כי המשרד שוקל לבקש השבתות נוספות בשבועות הקרובים בשל העומס על רשת החשמל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully