וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה הכריזה על תכנית רכבות שאפתנית - ללא מקור תקציבי

עודכן לאחרונה: 30.7.2023 / 17:43

העבודה על המסילות, שלפי התכנית יסעו עליהן רכבות במהירות של 250 קמ"ש מהצפון ועד אילת, אמורה להסתיים עד 2040. אלא שרק 2.6 מיליארד שקלים הוקצבו עד כה עבור התכנית, ולמרות שרשמית מדובר בתכנית חדשה של רגב - כל חלקיה כבר נמצאים ממילא בתכנון או בביצוע

בוידאו: הצגת תוכנית "ישראל אחת". 30 ביולי 2023/וידאו: עומר מירון / לע״מ, סאונד: יחזקאל קנדיל / לע״מ

הממשלה אישרה היום (ראשון) את התכנית למסילת רכבת מהירה שתחבר בין קריית שמונה לאילת. זאת, בלי מקור תקציבי - וכשהעבודה על חלקים ממנה כבר יצאה אל הפועל.

למרות שרשמית מדובר בתכנית של שרת התחבורה מירי רגב, כל חלקיה כבר נמצאים ממילא בתכנון או בביצוע, ונראה כי האישור בממשלה נועד בעיקר כדי להעניק קרדיט לרגב על התכנית, כדי שתפסיק להתנגד ולבלום את תכנית המטרו החיונית.

התכנית שאושרה כוללת בין היתר את המסילה מקריית שמונה לכרמיאל, מסילות חיפה, מסילות 5-6 בנתיבי איילון משפיים לנתב"ג, מסילת עוקף לוד פלשת, מסילת מנשה דרום, מסילה מהירה לבאר שבע, חידוש המסילה מבאר שבע לדימונה ומסילת הערבה מדימונה לאילת. לפי התכנית, אמורות כל המסילות להיות מוכנות עד 2040, ולהתאים לרכבת שתיסע במהירות של עד 250 קמ"ש. רק המסילה מדימונה לאילת צפויה לעלות כ-40 מיליארד שקלים ומנהרת מסילות 5-6 תעלה עוד 20 מיליארד שקלים נוספים.

ואולם, בינתיים אושרו לצורך התכנית רק 2.6 מיליארד שקלים, שיבואו על חשבון תקציב הפיתוח הקיים של הרכבת. עוד לא ברור איזה פרויקטים ייפגעו ויידחו, אך כרגע מסתמן שתידחה סלילת החיבור מהמסילה המזרחית לנמל אשדוד, מה שיפגע ביכולת הרכבת להוביל מטענים ולהוריד משאיות מהכביש.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מציג את תכנית "ישראל אחת". 30 ביולי 2023. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו באירוע הצגת התוכנית, 30 ביולי 2023/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח
רכבת ישראל, 20 באפריל 2021. ראובן קסטרו
תכנית בומבסטית, בלי תקציב. רכבת ישראל/ראובן קסטרו

רגב הודתה בישיבת הממשלה כי היא מעכבת בכוונה את פרויקט המטרו, עד שתכנית המסילות תיכנס למסלול. בכך מסתכם העיכוב הפוליטי של המטרו מטעם הליכוד ביותר משנה, לאחר שהמפלגה מנעה בקיץ שעבר בתקופת ממשלת לפיד-בנט את אישור "חוק המטרו". במקור אמור היה המטרו להתחיל לפעול ב-2030, וכעת מדובר על 2034 לחלק הראשון ו-2037 לשני. זאת למרות עומסי התנועה הכבדים במרכז, שמבזבזים לישראלים מיליוני שעות ושקלים בשנה.

"חזון הנגב של בן גוריון היה חזון ענק אבל ריק", אמר נתניהו באירוע השקת התכנית. "כשהייתי בסדיר היה לוקח לנו להגיע מהבסיס לגולן ולסואץ ארבע שעות לכל כיוון וזה שיגע אותי. כראש ממשלה התחלתי בהשקעה, וכשר האוצר שילשתי אעת ההשקעה ברכבות בזמן משבר כלכלי וכשכל השאר קוצץ, ולמרות שידעתי שלא אני אזכה לגזור את הסרט. אי אפשר שכל המדינה מרוכזת בין גדרה לחדרה עם שפיץ לירושלים. זה יוצר מצב כלכלי בלתי אפשרי, מעלה את מחירי הנדל"ן ומסוכן גם ביטחונית כי אין פיזור אוכלוסיה. כלכלית אסון, ביטחונית אסון, חברתית אסון כי הפריפריה מוזנחת.
אני רוצה לקרוא לזה רכבת קליע אבל אומרים לי שקליע זה מעל 300 קמ"ש. אם יהיה 300 קמ"ש - כשנרצה להאט נעצור באיזמיר. המסילה לאילת תאפשר לנו לבנות שתי ערים חדשות בערבה. בן גוריון אמר נרד לנגב, זה היה חזון ענק אבל ריק. עכשיו אנחנו מורידים את התשתיות לנגב. החזון הזה יכול להתממש רק באמצעות תשתיות תחבורה. תחילה יגורו שם ויעבדו במרכז אחר תשתיות מהמרכז יגיעו אליהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully