וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר וואלה!: העתקות בבית הספר לרפואה

2.1.2001 / 21:25

מכת העתקות בקרב הסטודנטים באוניברסיטה העברית מתפשטת; מדובר בתעשיה של פתקי העתקה, החלפת תשובונים ועוד; אחת הסטודנטיות: "ממילא אנחנו שוכחים את רוב החומר יום אחרי הבחינה"

מאת מוטי גל

לימודי הרפואה הם בין התובעניים ביותר שקיימים. שש השנים הראשונות הן רק התחלת המסע הארוך של לימוד אינסופי הכולל עשרות אלפי עמודים, נוסחאות וערכים מספריים. לחלק מהרופאים לעתיד המסע הזה קשה מידי. תחקיר "וואלה!" חדשות מגלה כי מכת העתקות מתפשטת בין כתלי הפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים ומגיעה לשיאים חדשים. בשל שכיחות התופעה, החליטו באוניברסיטה לתגבר את כמות המשגיחים, להתקין מצלמות וידאו מיוחדות, ולהורות למרצים להכין עשר גרסאות שונות לכל בחינה.

אייל (השמות המלאים בכתבה שמורים במערכת), סטודנט בפקולטה לרפואה, מספר על שיטות מגוונות של העתקות. "יש המון חומר לזכור" הוא מספר, "כמעט בלתי אפשרי להשתלט על הכל, אז יש שליפים. יש המון פעמים שהבוחנים מבוגרים ומבוגרות, שטורחים יותר לטפל בסנדוויץ' שלהם מאשר לבדוק אותנו, אז אפשר לנצל את הרגע". שיטות אחרות, מנצלות את השטח שמתחת לגרב לרישום ערכי מעבדה, מינונים ותרופות. הנועזים אף מחליפים את השאלונים במהלך הבחינה.

יהודית, תלמידה בפקולטה לרפואת שיניים בירושלים, מגלה כי התופעה נפוצה, למרות שהיא עצמה בוחרת לרוב שלא להעתיק. "זה קורה, ואין מה לעשות" היא משחזרת, "וממילא אנחנו שוכחים את רוב החומר יום אחרי הבחינה. האמת היא, שלעיתים רבות גם אחרי שאני הופכת את הדף בספר, בשעה שאני לומדת, אני כבר שוכחת מה היה בעמוד הקודם". לוואלה! חדשות נודע כי במסגרת המלחמה בהעתקות התקינה האוניברסיטה מצלמות וידאו בחלק מכיתות הלימוד, והוגדלו הרווחים בין נבחן לנבחן ומספר התלמידים הנבחנים בכיתה צומצם.

אורית סוליציאנו, דוברת האוניברסיטה הודתה כי הבעיה מוכרת: "בשנים האחרונות השקיעה האוניברסיטה משאבים רבים לתקשוב ולמחשוב ההוראה ובכלל זה גם הבחינות. ידוע כי ישנם סטודנטים בפקולטה לרפואה המנסים להעתיק בבחינות, ולפיכך החלטנו כי לכל בחינה תהיינה עשר גרסאות, ורבות מן הבחינות תתנהלנה באמצעות מחשבי הפקולטה, בדרך זו תוקל עבודת הסטודנטים ויישמר טוהר הבחינות".

הדוברת הוסיפה כי, "הנהלת האוניברסיטה רואה בחומרה כל נסיון של סטודנטים להעתיק בבחינות, וסטודנטים שהועמדו לדין והורשעו בהעתקה, עונשם המינימלי יהיה הרחקה לשנה מן הלימודים על פי תקנון המשמעת".


"זה סוג של גניבה" אמר לוואלה! ד"ר עמיר סולד, כירורג במרכז הרפואי תל אביב, ובוגר הפקולטה לרפואה בירושלים. "ברור לגמרי שאדם שמבסס את ההצלחה שלו על ידע של אחרים משתמש בהטעיה". סולד הוסיף כי דרוש שינוי אמיתי, "אם הלימודים היו אינטראקטיבים ואינטיליגנטים שמעודדים לימוד אקטיבי של הסטודנטים, מחשבה יוצרת ושימוש במידע, הבחינות לא היו כאלה וממילא לא היה ניתן להעתיק בהם. נדרש מהפך בטכניקת ההוראה".

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully