וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות ביקורת של בית המשפט: נדחה ההסדר בפרשת המסים של האנטר ביידן

עודכן לאחרונה: 27.7.2023 / 17:49

בנו של נשיא ארה"ב היה אמור להודות בעבירות מס, אך בתפנית מפתיעה הסתייגה השופטת מסעיף שלפיו הוא לא יעמוד לדין על עבירה נפרדת של החזקת נשק. בתום דיון ממושך, הצדדים הגיעו להסכמות חדשות שייבחנו בידי השופטת. הרפובליקנים טוענים שהוא זוכה ליחס מקל בשל אביו

האנטר ביידן מגיע לדיון בבית משפט פדרלי בוולמינגטון, דלוואר, ארה"ב, 26 ביולי 2023. רויטרס
אחת המטרות הקבועות של הרפובליקנים. האנטר ביידן, היום/רויטרס

ההסדר של האנטר ביידן, בנו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, בפרשת עבירות המס הפדרליות נדחה הערב (רביעי) בשל ביקורת של השופטת. ביידן היה אמור להודות באשמה, אך השופטת בדיון שנערך בבית משפט פדרלי בדלוואר הביעה הסתייגות מהסעיף בהסדר שלפיו הוא לא יעמוד לדין על עבירה נפרדת של החזקת נשק.

"אני לא יכולה לקבל את הסדר הטיעון היום", אמרה השופטת מרלין נורייקה, במה שהיה אמור להיות דיון שגרתי בהסדר טיעון, שבסופו של דבר נמשך שלוש שעות שבמהלכן ניסו הצדדים להגיע לפשרה חדשה.

השופטת ביקשה מהם לתדרך אותה מדוע עליה לקבל את ההסדר, כך שייתכן שעורכי דינו של ביידן והתובעים עשויים עוד לשכנע אותה לאשר אותו או להכניס בו שינויים שיהיו מקובלים עליה. היא אמרה כי היא לא רוצה לשמש "חותמת גומי" להסדר הטיעון.

במהלך השימוע, האנטר כפר באישומים על אי-תשלום מסים על הכנסות של יותר ממיליון וחצי דולר ב-2017 וב-2018, אף שהוא היה חייב כמאה אלף דולר לרשויות. הוא גם כפר בעבירה נפרדת של החזקה לא חוקית של נשק באוקטובר ב-2018, כשהוא היה תחת השפעה של חומר ממכר. בהסכם המקורי, עבירה זו הייתה צריכה להיסגר בהסדר מותנה, הסכם המאפשר לנאשמים להימנע ממאסר ומהרשעה פלילית.

סגן הנשיא לשעבר והמועמד לנשיאות ג'ו ביידן ובנו האנטר בוושינגטון 30 בינואר 2010. רויטרס
האנטר וג'ו ביידן/רויטרס

עורכי דינו של האנטר ביידן והתובעים התווכחו בבית המשפט סביב השאלה אם ההסכם שגיבשו ימנע מהעמדתו לדין על עבירות אחרות, ובשלב מסוים אמר פרקליטו של בנו של הנשיא כי ההסכם "בטל ומבוטל".

ביידן אמר כי הוא לא יסכים להודות בעבירות מס ללא הבטחה שהוא יהיה מוגן מהעמדה לדין על עבירת הנשק, אך הוא שינה את עמדתו לאחר משא ומתן בין ההגנה לתביעה בעוד השופטת ממתינה בחדרה. לבסוף, הצדדים הסכימו כי ההסכם יעניק לביידן חסינות רק בשורה מוגבלת של עבירות מס, סמים ונשק.

משמעות דחיית הסדר הטיעון היא שצרותיו המשפטיות של ביידן הצעיר ימשיכו לרחף מעל קמפיין הנשיאות של אביו. האנטר ביידן בן ה-53 היה בשנים האחרונות היה מוקד של התקפות מצד הרפובליקנים והנשיא הקודם דונלד טראמפ, שקשרו אותו לפרשות שונות הקשורות לאוקראינה ולסין.

ההסדר שגובש בחודש שעבר זכה לביקורת מצד הרפובליקנים שטענו ליחס מקל כלפי בנו של הנשיא. זאת אף שהחקירה נוהלה על ידי דייוויד ווייס, התובע הפדרלי בדלוואר - מדינת הבית של משפחת ביידן - שמונה לתפקיד על ידי טראמפ. הוא נכח בבית המשפט, אך לא דיבר במהלך הדיון.

דוברת הבית הלבן אמרה כי הנשיא תומך בבנו, והוסיפה כי "האנטר ביידן הוא אזרח פרטי וזאת סוגייה פרטית שלו".

לנשיא ביידן יש שני ילדים, האנטר ואשלי. בנו בו מת מסרטן ב-2015, ובתו התינוקת נעמי מתה נהרגה בתאונת דרכים יחד עם אשתו הראשונה. האנטר ביידן עבד בעבר כלוביסט, כעורך דין, כבנקאי השקעות וכאמן, וחשף בפני הציבור את התמודדותו עם התמכרות לסמים.

בדצמבר 2020, חודש אחרי הבחירות לנשיאות שבהן ניצח אביו את טראמפ, הוא חשף כי משרדו של ווייס חוקר את החזרי המס שלו. טראמפ ובעלי בריתו הרפובליקניים טענו כי בנו של ביידן זכה ליחס מועדף. התובע הכללי, מאריק גרלנד, דחה את הטענות של הרפובליקנים ואמר כי ווייס קיבל חופש מוחלט בחקירותיו של האנטר ביידן. ווייס בעצמו אמר כי הוא לא נתקל בהתערבות של הממשל בחקירותיו.

טראמפ, המועמד המוביל בקרב הרפובליקנים, אמר כי ההסכם הוא לא יותר מ"דוח תנועה". הנשיא לשעבר עומד בעצמו לדין בלפחות שתי פרשות - זיוף מסמכים עסקיים בניו יורק שנועדו לכסות על דמי שתיקה לשחקנית הפורנו סטורמי דניאלס, ואישומים פדרליים בפלורידה על החזקה לא חוקית של מסמכים מסווגים לאחר צאתו מהבית הלבן.

כנשיא, טראמפ ביקש מהרשויות בסין ובאוקראינה לחקור את פעילותו של האנטר בשטחן. המאמצים האלו של טראמפ, כולל הקפאת סיוע צבאי של הקונגרס לאוקראינה, הובילו למשפט ההדחה הראשון שלו בקונגרס.

האנטר ביידן הילד הראשון של נשיא מכהן שעומד לדין, אך משפחת ביידן היא לא הראשונה שהסתבכה בשערוריות שונות. בנו של הנשיא ג'ורג' בוש האב, ניל, ניהל קרן חסכונות והלוואות כושלת, ואחיו של ריצ'רד ניקסון, דון, ניצל מכשלים עסקיים בזכות סיוע מהמיליארדר הווארד יוז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully