וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניסיון הפיכה בניז'ר: שומרי הנשיא עצרו אותו בארמון, הצבא מאיים להתערב

26.7.2023 / 16:25

כוחות של המשמר הנשיאותי חסמו את הגישה לארמון שבו מוחזק מוחמד בזום, הנשיא הראשון שנבחר בבחירות דמוקרטיות במדינה שבמערב אפריקה. הצבא מאיים להתערב כדי למנוע הפיכה נוספת באזור שבו ארגוני טרור זורעים הרס בשנים האחרונות

נשיא ניז'ר מוחמד באזום בטקס חניכת בית זיקוק בלאגוס, ניגריה, 22 במאי 2023. רויטרס
שמועות סותרות לגבי מצבו. הנשיא מוחמד בזום, מאי/רויטרס

כוחות המשמר הנשיאותי בניז'ר שבו היום (רביעי) את הנשיא מוחמד בזום בתוך ארמונו בבירה ניאמיי - כך אמרו מקורות ביטחוניים, בעוד שלשכת הנשיאות אמרה כי מאבטחיו החלו במהלך "נגד-הרפובליקה" "לשווא", וכי מצבו של באזום טוב.

גוש מדינות מערב אפריקה (ECOWAS) אמר כי הוא מודאג מניסיון ההפיכה וקרא לקושרים לשחרר את הנשיא, שלפי לשכתו, הצבא מוכן לתקוף את המשמר הנשיאותי. לפי דיווחים, המשמר הנשיאותי ניתק את הגישה לארמון, והחשש מפני הפיכה צבאית שישית במערב אפריקה גבר.

"נשיא הרפובליקה ומשפחתו בסדר", נמסר בהצהרת לשכת הנשיאות ברשתות החברתיות, מבלי לספק פרטים נוספים. ואולם, ההצהרה נמחקה מאוחר יותר על רקע ספקות לגבי מי שולט בשטח. חיילים השתלטו על כל הדרכים המובילות לתחנת הטלוויזיה הלאומית, ששידרה שיעור צרפתית לילדים בשעות אחר הצהריים, בזמן שבשאר חלקי הבירה השגרה נמשכה ללא שיבושים באינטרנט.

בזום היה המנהיג הראשון במדינה, שעברה ארבע הפיכות צבאיות מאז שקיבלה את עצמאותה מצרפת ב-1960, שעלה לשלטון באופן דמוקרטי. עם זאת, ימים לפני השבעתו לתפקיד במרץ 2021, סוכל ניסיון הפיכה נוסף, כשיחידה צבאית ניסתה להשתלט על ארמון הנשיאות.

כוחות חמושים מצבא ניז'ר בדרום המדינה. 05 באוגוסט 2020. רויטרס
מדינות המערב השקיעו משאבים רבים בצבא המקומי. חיילים ניז'רים בסיור בדרום המדינה/רויטרס

השתלטות צבאית בניז'ר עלולה לסבך עוד יותר את מאמצי המערב לסייע למדינות באזור הסאהל להילחם בארגוני הג'יהאד שהתפשטו ממאלי לשכנותיה בעשור האחרון. ניז'ר היא בעלת ברית מרכזית של מדינות המערב במלחמתן בטרור העולמי, בעוד שהחונטות השולטות במאלי ובבורקינה פאסו התרחקו מהן והתקרבו לרוסיה.

צרפת העבירה את כוחותיה ממאלי לניז'ר בשנה שעברה בשל משבר ביחסים עם הגנרלים במאלי, וגם הסיגה יחידות מיוחדות מבורקינה פאסו עקב מתחים דומים. בנוסף לכך, ארצות הברית השקיעה כחצי מיליארד דולר מאז 2012 כדי לסייע לצבא ניז'ר לשפר את יכולותיו, בעוד שגרמניה הודיעה באפריל כי היא תשתתף במשימה צבאית אירופית בת שלוש שנים שמטרתה לאמן את הכוחות המקומיים.

ניז'ר היא גם בעלת ברית מרכזית של האיחוד האירופי במאבק נגד ההגירה הלא חוקית ממדינות אפריקה שמדרום לסהרה. "בזום היה התקווה היחידה של המערב באזור הסאהל. צרפת, ארצות הברית והאיחוד האירופי השקיעו משאבים רבים באזור כדי לחזק את ניז'ר וכוחות הביטחון שלה", אמר אולף לסינג, ראש תכנית הסאהל במכון מחקר בגרמניה. הוא הוסיף כי ההפיכה תיצור הזדמנות לרוסיה ולשחקנים אחרים להרחיב את השפעתם בניז'ר.

הזעם על כישלון השלטונות למנוע מתקפות טרור על ערים וכפרים היה בין הגורמים שהובילו לשתי הפיכות במאלי ולשתי הפיכות בבורקינה פאסו מאז 2020. גם בגינאה השתלטו אנשי צבא על השלטון ב-2021, ואזור מערב אפריקה איבד את המוניטין שלו ככזה "החסין" מפני הפיכות צבאיות.

ניז'ר לא סבלה מהיקף טרור דומה לשל שכנותיה, בזכות פעילות צבאית נחושה וסיוע של קהילות מקומיות. אלפי בני אדם נהרגו ויותר משישה מיליון תושבים נעקרו מבתיהם בשל אי-היציבות והטרור באזור הסאהל בשנים האחרונות.

  • עוד באותו נושא:
  • ניז'ר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully