וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר ההגנה האמריקני לגלנט: "קונצנזוס רחב - מרכיב קריטי של דמוקרטיה"

עודכן לאחרונה: 25.7.2023 / 20:55

מדובר בשיחה הפומבית הראשונה שהתקיימה בין בכיר בממשל האמריקני לבין בכיר בממשלת ישראל מאז שבוטלה עילת הסבירות. אוסטין הדגיש את חשיבות השגת ההסכמה רחבה בחודשים הקרובים. במשרד ההגנה האמריקני מודאגים לגבי מצב כשירותו של צה"ל

יואב גלנט ולויד אוסטין/אלעד מלכה

שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין שוחח היום (שלישי) בטלפון עם שר הביטחון יואב גלנט, כדי לדון בין היתר בנושא החקיקה שעברה בכנסת לביטול עילת הסבירות.

למה זה חשוב:

  • זו השיחה הפומבית הראשונה בין בכיר בממשל האמריקני לבין בכיר בממשלת ישראל מאז שהחוק עבר אתמול.
  • במשרד ההגנה האמריקני מודאגים לגבי מצב כשירותו של צה"ל בשל המשבר במערך המילואים שנוצר בעקבות החקיקה.
שר הביטחון יואב גלנט בהצהרה לתקשורת, בתום ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי.  9 במאי 2023. לע"מ, צילום מסך
נתפס כגורם המתון בממשלה. השר גלנט/צילום מסך, לע"מ

מאחורי הקלעים:

  • עוד לפני שהחוק עבר עקבו בבית הלבן ובפנטגון מקרוב אחרי ההודעות של אנשי המילואים בחיל האוויר, באגף המודיעין וביחידות מיוחדות על כך שישעו את התנדבותם למילואים במידה והחוק לביטול עילת הסבירות יעבור.
  • לאחר שעבר החוק, הדאגה האמריקנית רק גברה. בפנטגון חוששים מההשפעה השלילית של משבר המילואים על צה"ל - גם עקב הפגיעה בהרתעה, והעידוד שהדבר עלול לתת לגורמים כמו איראן וחיזבאללה לבצע פרובוקציות, וגם בשל שיתוף הפעולה המבצעי המסיבי בין הצבא האמריקני לצה"ל. לפגיעה בכשירות המבצעית של חיל האוויר הישראלי עלולות להיות משמעויות מבצעיות גם עבור הכוחות האמריקנים בסוריה, בעיראק, במפרץ ובמקומות נוספים באזור.

תזכורת:

מאז הקמת ממשלת הימין ראה ממשל ביידן בשר הביטחון יואב גלנט כגורם המתון ביותר והפך אותו לאיש קשר מרכזי. לאחר שנתניהו פיטר את גלנט בחודש מרץ האחרון, האמריקנים הפעילו לחץ כבד על ראש הממשלה, לו הייתה השפעה בהחלטת נתניהו לחזור בו מהפיטורים.

מה הם אומרים:

  • שר ההגנה האמריקני אמר לגלנט כי "ארה"ב סבורה שדיאלוג פוליטי והשגת קונצנזוס רחב - במיוחד בחודשים הקרובים - הינם מרכיב קריטי של דמוקרטיה חזקה".
  • מטעמו של גלנט נמסר כי השניים שוחחו על האתגרים האזוריים ומצב כשירות צה"ל. "שר הביטחון הדגיש בפני מזכיר ההגנה כי כעת לצד הגנת המדינה, המשימה המרכזית שלו יחד עם ראשי מערכת הביטחון היא לאחד את השורות ולשמור על כשירות צה"ל למול האתגרים הביטחוניים הרבים", נמסר מלשכת גלנט. "מדינת ישראל היא דמוקרטיה חזקה, וכך תשאר גם בעתיד".
  • עוד הוסיפו בלשכתו של שר הביטחון: הועלתה חשיבות השלמת עסקת המכירה של מערכת חץ 3 מישראל לגרמניה עבור מערכת הביטחון. על פי הודעת משרד הביטחון, השניים שוחחו על פעילות צה"ל בג'נין. השר גלנט אמר כי מבחינת מערכת הביטחון, רשות פלסטינית מתפקדת המבצעת את המשימות בשטחה היא אינטרס ביטחוני ישראלי. יחד עם זאת, הדגיש כי בכל מקום בו הרשות לא תשלוט, צה"ל ימשיך לפעול בכל זמן.
  • משרד החוץ האמריקני אמר היום שלא יהיה כל קיצוץ בסיוע הצבאי לישראל בעקבות המהפכה המשפטית. "זאת משום שהמחויבות שלנו לישראל ולביטחונה היא בלתי מעורערת", נאמר בהודעת משרד החוץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully