וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודש אחרי שנעלם: סין אישרה כי שר החוץ הודח מתפקידו

שין גאנג, שבתחילת היעדרותו נאמר כי הוא סובל מבעיות רפואיות, הוחלף בידי הבוס שלו וקודמו בתפקיד. לא ניתן הסבר להדחתו, אך היו שמועות שניהל רומן עם מגישה בכירה. ואולם, הוא שמר על תפקיד בכיר במפלגה הקומוניסטית, כך שלא ברור אם אכן סר חינו בעיני המנהיג שי

בווידאו: ביקור נדיר בבייג'ינג: שר החוץ של ארה"ב נפגש עם מנהיגי סין/רויטרס

שר החוץ של סין שין גאנג הודח היום (שלישי) מתפקידו, שהיעלמותו מעין הציבור זה חודש הולידה חרושת של שמועות סביב גורלו. מפלגת השלטון הקומוניסטית לא סיפקה הסברים להחלפתו של שין בן ה-57, שנחשב לבין טיפוחיו של השליט שי ג'ינפינג, ושעתה ייתכן שנתון לחקירה רשמית.

משרד החוץ בבייג'ינג טען תחילה כי הוא סובל מבעיות רפואיות שבעקבותיהן הוא לא נכח בפגישות מדיניות חשובות, אולם לאחרונה הוא סירב למסור עדכונים על מצבו חרף שאלות חוזרות ונושנות עליו.

סוכנות הידיעות הרשמית שינחוואה דיווחה כי הפרלמנט של סין, חותמת גומי של המפלגה הקומוניסטית, הצביע בעד הדחתו של שין מתפקידו והחלפתו בוונג יי, ראש ועדת יחסי החוץ של המפלגה שהיה ממונה עליו וקודמו בתפקיד. לא ניתן הסבר להדחתו של שר החוץ, אך דווח כי השליט שי חתם על צו נשיאותי ליישום ההחלטה.

דוברת משרד החוץ של סין, מאו נינג, נשאלה מוקדם יותר היום על גורלו של שין, ואמרה לעיתונאים כי אין לה מידע חדש בנושא. היא התעקשה כי "הפעילות הדיפלומטית של סין ממשיכה להתקדם בהתמדה".

שר החוץ של סין שין גאנג במסיבת עיתונאים עם עמיתו ההולנדי בבייג'ינג, 23 במאי 2023. רויטרס
שאלות רבות סביב גורלו. שר החוץ המודח שין גאנג/רויטרס

הפעם האחרונה שבה שין נראה בציבור הייתה ב-25 ביוני, כשנועד עם סגן שר החוץ של רוסיה אנדריי רודנקו בבייג'ינג. שבועיים לאחר מכן, הוא נעדר מפסגה חשובה של מדינות דרום-מזרח אסיה ונטען כי הוא אינו חש בטוב. עם זאת, ההסבר ההוא עשה מעט מאוד כדי להפריך את השמועות ברשת, שלפי חלקן הוא היה תחת חקירה רשמית בשל רומן עם מגישת טלוויזיה בולטת.

"המפלגה הקומוניסטית הסינית היא כל כך מסוגרת כך שהיא מזינה את השמועות", אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית מוריץ רודולוף, מומחה לסין מאוניברסיטת ייל.

עם זאת, כמה מומחים אמרו כי יש להימנע מלהסיק מסקנות חפוזות. "הוא עדיין שומר על תפקידו הבכיר יותר כחבר מועצת המדינה", כתב בטוויטר ניל תומאס מהמכון למדיניות החברה באסיה, מכון מחקר בארצות הברית. "כך שלא בטוח ב-100% שמדובר בטיהור".

מנוג' קוולרמאני, מומחה לסין ממכון מחקר בבנגלורו שבהודו, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי השארתו של סין כחבר במועצת המדינה "יכולה להיות תוצר של קרבתו לשי ג'ינפינג". "זה יכול להיות גם סימן לכך שלא מדובר בתוצר של חוסר שביעות רצון מעבודתו או הפרת משמעת כלשהי, אלא בבעיה בריאותית שמונעת ממנו לבצע את התפקיד האינטנסיבי (של שר החוץ)", אמר.

וונג, שהיה בעל עמדה בכירה יותר בהיררכיה של המשטר הקומוניסטי, היה שר החוץ עד דצמבר האחרון והוא לקח בחודש החולף סמכויות רבות של שין. המומחים ציינו כי הניסיון שלו בתפקיד חיוני למילוי מקומו של שין, אך סביר להניח שכהונתו בשני התפקידים היא רק הסדר זמני.

נשיא סין שי ג'ינפינג לצדו של ראש נציבות מדיניות החוץ במפלגה הקומוניסטית וונג יי בקבלת פנים לנשיא אלג'יריה בבייג'ינג, 18 ביולי 2023. רויטרס
צפוי להחזיק בשני התפקידים באופן זמני. וונג יי לצד השליט שי, בשבוע שעבר/רויטרס

"וונג יי הוא ותיק בדיפלומטיה הסינית, וכל המדינה סומכת עליו מאוד", צייץ הו שיג'ין, פרשן בכיר בעיתון הממשלתי גלובל טיימס. הדחתו של שין והמינוי של וונג היו היום בין הנושאים המדוברים ביותר ברשת החברתית הסינית "וויבו", שצנזרה בשבועות האחרונים אזכורים להיעלמותו של שר החוץ, שבצלה בוטלו ביקוריהם של שרי החוץ של האיחוד האירופי ובריטניה בבייג'ינג.

"המצב כולו גורם למשרד החוץ הסיני ולמאמצים הדיפלומטיים של בייג'ינג להיראות חלשים יותר ממה שבייג'ינג הייתה רוצה", אמר רודולף מאוניברסיטת ייל. לדבריו, התקדמותו המהירה של שין על חשבון מועמדים מנוסים יותר - קודם לתפקיד השגריר בארצות הברית ולאחר מכן לדיפלומט השני בחשיבותו בסין, שיוחסה לקרבתו לשי - עשויה הייתה לגרום לתרעומת בקרב בכירים אחרים במשרד החוץ של סין.

נוכחותו של שין, הדובר אנגלית רהוטה, הייתה בולטת כשכיהן בתור שגריר בארצות הברית והוא הגן בנחישות על עמדותיה של בייג'ינג. קודם לכן, הוא היה דובר משרד החוץ של סין, תפקיד שבו יצא לו מוניטין כמי שמשיב בארסיות לשאלות קשות מצד עיתונאים.

  • עוד באותו נושא:
  • סין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully