וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיג קמבודיה פורש אחרי 38 שנה - ויעביר את השלטון לבנו

עודכן לאחרונה: 26.7.2023 / 16:54

הון סן, אחד המנהיגים הוותיקים ביותר בעולם ששולט ביד ברזל במדינה שבדרום-מזרח אסיה, הודיע כי בחודש הבא בנו הבכור מאנט יחליפו בתפקיד. מאנט התחנך במערב וטיפס לדרגת גנרל בצבא לא צפוי לשנות את סגנון המשטר של אביו, שיישאר מנהיג מפלגת השלטון וחבר פרלמנט

ראש ממשלת קמבודיה (משמאל) האן סן ובנו האן מאנט. רויטרס
תחילתו של שלטון שושלתי. הון מאנט (מימין) ואביו הון סן/רויטרס

ראש ממשלת קמבודיה, הון סן, אמר היום (רביעי) כי הוא יפרוש מתפקידו וימסור את השלטון לבנו בחודש הבא אחרי כמעט ארבעה עשורים בתפקיד. בכך יסתיים שלטונו של אחד המנהיגים הוותיקים ביותר בעולם, שהביא ליציבות למדינה שבדרום-מזרח אסיה אחרי שנים של מלחמה - אך במקביל ביסס בה משטר סמכותני.

"הון מאנט יתמנה לראש הממשלה בשבועות הקרובים", אמר הון סן בנאום ששודר בטלוויזיה, והוסיף כי בנו ימונה לתפקיד על ידי המלך ב-10 באוגוסט. הפרלמנט יאשר את ראש הממשלה החדש בהצבעה ב-22 באוגוסט. הון סן אמר כי "אני חייב להקריב ולוותר על הכוח". לדבריו, הגיעה העת לפנות את הדרך לדור צעיר יותר של מנהיגים. "זה הכרחי ביותר שהממשלה החדשה תהיה מורכבת בעיקר מצעירים, הם אחראים לעתיד", אמר. "השלום ארוך הטווח והפיתוח יימשכו תחת בני".

הון סן, שהנהיג את קמבודיה במשך 38 שנים, נאם ימים ספורים לאחר שמפלגת העם הקמבודית השלטת זכתה בניצחון גורף בבחירות בתום קמפיין שנעדר מאופוזיציה אמיתית. הוא אמר שהוא יישאר יו"ר מפלגת השלטון וחבר האספה הלאומית, ולאחרונה אף הבהיר כי הוא יחזור לתפקיד ראש הממשלה אם בנו לא יתפקד כנדרש.

בנו, הון מאנה, שטיפס לעד לסגן מפקד הצבא והתחנך במערב, לא פירט על חזונו למדינה. הוא זכה במושב המייצג את הבירה פנום פן בבחירות שייערכו ביום ראשון, שלפי מבקרי המשטר הוכרעו מראש אחרי שהממשלה פסלה את מפלגת האופוזיציה העיקרית בשל עניין טכני ואיימה להעניש את כל מי שקורא לחרם. מפלגת השלטון, המחזיקה ב-120 מתוך 125 מושבי הפרלמנט, ניצחה באופן גורף גם בבחירות הקודמות ב-2018 כשבית המשפט העליון פירק באופן דומה את מפלגת האופוזיציה המרכזית.

ראש ממשלת קמבודיה הון סן, 1997. רויטרס
הנהיג תקופה של שלום ויציבות. הון סן ב-1997/רויטרס

מנהיגי האופוזיציה, שרובם מצאים בגלות, וארגוני זכויות אדם אומרים כי הון סן דיכא במשך שנים את המוסדות הדמוקרטיים במדינה, בעוד שחברי מפלגה וקרובי משפחתו נהנו מרווחיהם של עסקים ממשלתיים רבים. הממשלה דחתה את הטענות לשחיתות בשורותיה, שאותן העלו לאורך השנים אנשי אופוזיציה, ארגוני זכויות אדם ופעילים למען הסביבה.

ב-1993, הון סן דחה את התוצאות שהתקבלו בתום בחירות היסטוריות שאורגנו על ידי האו"ם במטרה לשים קץ לסכסוך שהתנהל בקמבודיה מאז שנגררה למלחמת וייטנאם בסוף שנות ה-60. הוא חבר לקואליציה לא טבעית עם יריבו המלוכניים, רק כדי להדיח אותם בהפיכה אלימה ב-1997.

הון סן, שהיה מפקד בדרג ביניים במשטר הקומוניסטי הרצחני חמר רוז' שאותו הנהיג פול פוט, התקרב לסין בעקבות הלחץ שהפעילו ארצות הברית ומדינות מערביות אחרות כדי שיתמוך בדמוקרטיה. "זה מדאיג שקמבודיה הייתה עדה להתכווצות מתמשכת של המרחב הדמוקרטי בשנים האחרונות, מה שגרם לפגיעה בחירויות יסוד ובזכות להשתתף בעניינים הנוגעים לציבור", אמר היום הנציב העליון של האו"ם לזכויות אדם, וולקר טורק.

עם זאת, הון סן זכה להערכה על שביסס את השלום ויצר מעמד ביניים, ושיפר את מערכת הבריאות, החינוך והתשתיות לאורך 38 שנות כהונתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully