וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספרד המפולגת הולכת לקלפיות, והימין הקיצוני חולם על השלטון

עודכן לאחרונה: 23.7.2023 / 11:24

ראש הממשלה הסוציאליסטי הקדים את הבחירות בעקבות מפלה בבחירות המקומיות, וגוש הימין צפוי לנצח - ולהכניס לממשלה מפלגת ימין קיצוני, לראשונה מאז נפילת משטר פרנקו בסוף שנות ה-70. בשמאל מזהירים כי חוקים פרוגרסיביים רבים נמצאים בסכנה

בווידאו: ספרד בוחרת: נפתחו הקלפיות ברחבי המדינה/רויטרס

ראש הממשלה הסוציאליסטי פדרו סנצ'ס הקדים את הבחירות בעקבות מפלה של מפלגות השמאל בבחירות המקומיות במאי, ורבים זועמים שהם נקראו להצביע בשיאו של הקיץ החם - לראשונה בהיסטוריה המודרנית. שירות הדואר של ספרד דיווח בשישי כי מספר המצביעים דרך הדואר כבר חצה את השיא של 2.4 מיליון, ורבים בחרו לבחור את הפתק שלהם מאזורי החוף או ההרים ולא מערי מגוריהם החמות יותר.

מועמדים רבים תיארו את הבחירות כהצבעה על עתידה של ספרד, שמהן צפויה לצאת מפלגת העם השמרנית עם מספר המושבים הגדול ביותר. עם זאת, היא ככל הנראה תידרש לצרף את מפלגת הימין הקיצוני ווקס כדי להקים קואליציה - בפעם הראשונה שבה מפלגת ימין-קיצוני נכנסת לממשלה מאז נפילת הדיקטטורה של פרנסיסקו פרנקו בסוף שנות ה-70.

מומחים מעריכים כי עדיין יש תרחיש להמשך הסטטוס-קוו ולפרלמנט תלוי, לאור הפער הקטן שממנו נהנית המפלגה השמרנית ואי-הוודאות הכללית בנוגע להצבעה ולשיעור הבוחרים מקרב 37 מיליון בעלי זכות הבחירה.

מנהיג מפלגת הימין הקיצוני ווקס, סנטיאגו אבסקל, בעצרת באל אחידו, ספרד, 6 ביולי 2023. רויטרס
מאז נפילת משטר פרנקו, הימין הקיצוני לא היה חלק מהממשלה. מנהיג מפלגת ווקס אבסקל/רויטרס
ראש ממשלת ספרד ומנהיג המפלגה הסוציאליסטית פדרו סנצ'ס בעצרת בחירות, חטאפה, ספרד, 21 ביולי 2023. רויטרס
הנהיג ממשלת מיעוט שהסתמכה על מפלגות בדלניות. ראש הממשלה סנצ'ס בעצרת בחטאפה/רויטרס

ממשלת המיעוט של סנצ'ס, שמנהיג את ספרד מאז 2018, כוללת את הסוציאליסטים ואת מפלגת השמאל הקיצונית "אונידס פודמוס", שרצה בבחירות היום תחת מסגרת חדשה בשם "סומאר". הממשלה, הנשענת למורת רוחן של מפלגות הימין על תמיכה מבחוץ של מפלגות קטלניות ובאסקיות בדלניות, העבירה שורה ארוכה של חוקים פרוגרסיביים כמו הממת חסד, זכויות טרנסג'נדרים, הפלות וזכויות בעלי חיים.

במפלגות השמאל מזהירים כי הזכויות הללו ייפגעו אם מפלגת הימין הקיצוני - המחזיקה בעמדות אנטי-פמיניסטיות ושמרניות - תיכנס לממשלה הבאה. ווקס והמפלגה השמרנית כבר חברו לניהולן של מועצות מקומיות ברחבי המדינה.

תקופת שלטונו של סנצ'ס, המכונה אל גואפו ("החתיך"), אופיינה בניהול משברים, ממגיפת הקורונה והשפעותיה הכלכליות ועד להשלכות של הניסיון הכושל של חבל קטלוניה לצאת לעצמאות ב-2017. "זה יהיה ניצחון הקידמה על פני החזרה לאחור, העתיד על העבר, האמת על השקרים", אמר סנצ'ס. "הימין מתמקד בלספר שקרים, ואנחנו מתמקדים בלעשות קאמבק".

מנהיג המפלגה השמרנית אלברטו נונייז פייחו בעימות טלוויזיוני לפני הבחירות, 10 ביולי 2023. רויטרס
מעולם לא הפסיד בבחירות. מנהיג השמרנים פייחו/רויטרס

יריבו העיקרי, מנהיג מפלגת השמרנים אלברטו נונייז פייחו, מעולם לא הפסיד בבחירות במחוז הבית שלו גליסיה והוא מציג את עצמו כמועמד יציב, דבר היכול לקרוץ לחלק מהבוחרים. פייחו בן ה-61 עורר סערה במהלך הקמפיין כשהטיל ספק בטוהר הבחירות בדואר, בדומה לטענות שהשמיעו בשנים האחרונים מנהיגים ימניים רבים בעולם, בהם נשיאי ארצות הברית וברזיל לשעבר דונלד טראמפ וז'איר בולסונארו.

הוא הבטיח לבטל רפורמות רבות שהעבירו ממשלות סנצ'ס, והוא יזקק ככל הנראה לתמיכתו של מנהיג ווקס, סנטיאגו אבסקל שמושך אליו את מצביעים המתנגדים לבדלנות הקטלאנית, לפמיניזם ולהגירה.

פייחו אמר כי הוא מתכנן לבטל את החוקים שהעבירה ממשלת השמאל נגד המורשת של הדיקטטורה הלאומנית של פרנקו והקלו על שינוי מגדרי, ולבחון מחדש את החוקים להמתת חסד והפלות. הוא קרא לספרדים לתת לו מספיק קולות כדי לצאת מהמבוי הפוליטי הסתום במדינה. "זה קריטי שיהיה לנו רוב מוצק כדי שלא נצטרך להסתמך על קיצוניים כדי שנוכל להתקדם", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully