וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב לא תודיע לישראל על פתיחת המלחמה - בגלל ההדלפות

10.3.2003 / 9:17

יתכן ותתריע רק כמה שעות לפני תקיפת עיראק; האלוף גלעד: הם יודיעו במועד; בוושינגטון זועמים: בליקס לא דיווח בנאומו על גילוי טילים לא קונבנציונליים; בוש ביטל הופעותיו הפומביות

ארה"ב מתחמקת מהתחייבות להעניק לישראל התראה מבעוד מועד לגבי פתיחת המלחמה בעיראק - כך טוענים גורמים מדיניים בירושלים. הסיבה העיקרית לכך היא כנראה תפיסת ישראל כמדינה "מוכת הדלפות". בשל הערכה זו החליטו במערכת הביטחון לצאת מתוך הנחה שהמתקפה תחל בהפתעה מוחלטת - לפחות עבור ישראל. הבוקר אמר "המסביר הלאומי", האלוף עמוס גלעד, לקול ישראל כי הוא בכל זאת מעריך כי התראה כזו תתקבל במועדה.

גורמים ישראלים אמרו ל"מעריב" כי בעבר עוד קיוו האמריקאים כי ישראל תגלה אחריות ותשמור על מידע רגיש אולם לאחרונה איבדו כל תקווה לגבי יכולת שמירת הסוד של ירושלים. בממשל האמריקאי חושבים כבר מזה זמן שקברניטי השלטון של ישראל "יותר מדי פטפטנים". עם זאת, קיימת אפשרות שארה"ב תודיע בטלפון על תחילת המתקפה לראש הממשלה, אריאל שרון, או לשגריר ישראל - מספר שעות בלבד לפני פתיחתה.

גם הדלפת ביקורו של ראש הסי.איי.איי, ג'ורג' טנט, בישראל עוררה כעס בוושינגטון. גורמים בכירים בלשכת שרון הכחישו אתמול כי התקבלה מחאה רשמית בנושא. הצנזורה הצבאית ניסתה לחסום את הפרסומים על אודות הביקור, אולם הידיעות פורסמו לבסוף.

ראש הממשלה שרון מנסה לחסום את זרם המידע והורה לאחרונה כי בנושאי המלחמה עם עיראק מוסמכים רק הוא, שר הביטחון ושר החוץ להתבטא. למרות ההנחיה ממשיכים קצינים בכירים כמו ראש אמ"ן, האלוף אהרון זאבי-פרקש ו"המסביר הלאומי", האלוף עמוס גלעד. גורמי הסברה בארץ ובחו"ל התריעו כי מדובר בהתבטאויות הגורמות נזק כבד לישראל והופכות את המתקפה האמריקאית ל"מלחמה של ישראל".

נמשכים המאמצים להשגת רוב באו"ם

פקחי האו"ם גילו בחודשים האחרונים בעיראק כמה טילים המסוגלים לשאת ראשי נפץ כימיים וביולוגיים - כך מפרסם היום ה"ניו יורק טיימס". פקיד אמריקאי אומר כי בתחילה טענו העיראקים כי הטילים מיועדים לשאת ראשי נפץ קונבנציונליים, אך לאחר כמה ימים הודו בייעודם האמיתי.

בקול ישראל דווח כי מזכיר המדינה האמריקאי, קולין פאוול, מתח אתמול ביקורת על ראש צוות הפקחים של האו"ם, האנס בליקס. בראיון לרשת "פוקס", אמר פאוול כי חבל שלא ניתנה תשומת לב רבה יותר לגילוי הטילים האלה, למרות שהדבר הופיע בדו"ח שהציג למועצת הביטחון.

פאוול ועמיתו הבריטי, ג'ק סטרו, הביעו כעס על כך שבליקס "קבר" גילויים חשובים ומדאיגים בדו"ח המפורט שהגיש ביום שישי למועצת הביטחון אך לא טרח להזכירם בנאומו הפומבי. בין השאר פורסם בסוף השבוע כי בדו"ח בן 173 העמודים הוזכר גם גילויו של מטוס ללא טייס המסוגל להגיע לטווח של עד 500 ק"מ ולפזר חומרים לא קונבנציונליים.

בתוך כך ממשיכה וושינגטון במאמציה להשגת רוב לאולטימטום שהציבה לעיראק, במועצת הביטחון של האו"ם. מזכיר המדינה קולין פאוול והיועצת לביטחון לאומי קונדוליסה רייס, דיברו אתמול במספר תוכניות טלוויזיה על הצורך בהכרעה. פאוול אמר כי ארה"ב קרובה להשגת רוב במועצת הביטחון אך לא שלל את האפשרות כי צרפת תטיל וטו על האולטימטום שהוצב לעיראק. הוא הזהיר כי צעד כזה יפגע קשה ביחסים עם פריס.

נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, ביטל את רוב האירועים הפומביים שהיו מתוכננים לו לשבוע הקרוב. בקול ישראל דווח כי בוושינגטון אומרים כי מדובר בסימן כי מתקרבת שעת ההכרעה בעניין המלחמה בעיראק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully