וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסר לקים: צוללת גרעין אמריקנית בביקור נדיר בדרום קוריאה

עודכן לאחרונה: 18.7.2023 / 16:44

על רקע האיומים של פיונגיאנג, צוללת אמריקנית המסוגלת לשגר טילים גרעיניים עצרה בנמל בוסאן, בביקור ראשון מסוגו זה עשרות שנים. זאת במקביל לכינוס בין נציגים אמריקנים ודרום קוריאניים שנועד לחזק את ההרתעה הגרעינית נגד המשטר הקומוניסטי, המאיים בתגובה

בווידאו: בשל שיגור לוויין מצפון קוריאה: אזעקות נשמעו ברחבי סיאול/רויטרס

צוללת גרעין אמריקנית מבקרת היום (שלישי) בקוריאה הדרומית כחלק ממפגן כוח של וושינגטון ובעלות בריתה מול איומיה של קוריאה הצפונית.

ביקורה החריג של הצוללת, הראשון מסוגו מאז שנות ה-80, הוכרז בפסגה שקיים נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן עם מנהיגי קוריאה הדרומית ויפן בבית הלבן באפריל. "בזמן שאנחנו מדברים, צוללת גרעין אמריקנית עוצרת בנמל בוסאן היום", אמר קורט קמפבל, מתאם הפעולות של הבית הלבן באזור הודו והפסיפיק, בתדרוך לכתבים בסיאול. "זהו ביקור ראשון של צוללת גרעין אמריקנית זה עשורים".

קמפבל משתתף בדיון ראשון של קבוצת היעוץ הגרעינית, פורום שהוקם כדי לשפר את התיאום לתגובה גרעינית של בעלות הברית בתרחיש של מלחמה עם קרואיה הצפונית. הקמת הפורום הוכרזה אף היא במהלך הפסגה בבית הלבן באפריל, בצל השאיפות הגוברות בסיאול לפתח נשק גרעיני משלה. וושינגטון מתנגדת לכך. קמפבל לא נקב בשמה של הצוללת, אך אמר כי עצירתה בעיר הנמל הדרום קוריאנית היא ביטוי למחויבות של ארצות הברית להגנתה של סיאול.

משרד ההגנה של קוריאה הדרומית אישר בהמשך את הגעתה ואמר כי מדובר ב"קנטאקי", צוללת מסדרת "אוהיו" המצוידת בטילים בליסטיים שעליהם ניתן להרכיב ראשי קרב גרעיניים. הצוללות מסדרת אוהיו מסתמכות על יכולות חמקניות כדי להבטיח את הישרדותן ועל יכולתן לשגר טילים גרעיניים בעת מלחמה, והן לעתים נדירות עוצרות בגלוי בנמלים זרים.

לצי האמריקני יש 14 צוללות החמושות בטילים בליסטיים המונעות באנרגיה גרעינית. הן נושאות 20 טילי "טריידנט" 2 די-5, שכל אחד מהם יכול לשאת שמונה ראשי קרב גרעיניים המסוגלים לפגוע במטרות במרחק של עד 12 אלף ק"מ.

הצוללת הגרעינית "אלסקה" של הצי האמריקני. רויטרס
מסוגלת לשגר טילים גרעיניים בזמן מלחמה. הצוללת "אלסקה"/רויטרס

קוריאה הצפונית, שבשבוע שעבר ערכה ניסוי בטיל בליסטי בין-יבשתי, גינתה את כינוס הפורום על כך שהוא "דן בגלוי בשימוש בנשק גרעיני". היא הזהירה מפני תכניותיהן של בעלות הברית להגדיל את מפגני הכוח הצבאיים, כולל בביקורה של הצוללת. גם סין, בעלת בריתה של פיונגאנג, מתחה ביקורת על קיומו של הפורום.

ארצות הברית הבטיחה לשלוח נכסים אסטרטגיים נוספים לקוריאה הדרומית, בהם נושאות מטוסים, צוללות ומפציצים ארוכי טווח, על מנת לשלוח מסר של הרתעה למשטרו של קים ג'ונג און. פיונגיאנג הרחיבה ושדרגה את ארסנל הטילים שלה, שלפי מומחים מסוגלים לפגוע בכל נקודה בארצות הברית.

צוללות גרעיניות נהגו לבקר בקביעות בקוריאה הדרומית בשנות ה-70, שלפי פדרציית המדענים האמריקנית היו תקופה נוספת שבה סיאול דנה בצורך לחזק את המחויבות האמריקנית לביטחונה ובפיתוח ארסנל גרעיני משלה.

סגן היועץ לביטחון לאומי של קוריאה הדרומית, קים טה-יו, שהיה אחד מראשי ישיבת הפורום, אמר כי הדיונים בו הם מספיקים כדי להבטיח שסיאול לא תידרש לפתח נשק גרעיני משלה. לדבריו, שני הצדדים הסכימו לחלוק מידע - כולל הקמת קו תקשורת מאובטח - תיאום ותכנון בתרחיש של מתקפה גרעינית של הצפון, שלפיו תינה בתגובה "מוחצת" של בעלות הברית.

בהצהרה שפורסמה בסיום המפגש, נאמר כי בעלות הברית יפתחו גם "פעולות, תרגילים, סימולציות, אימונים ופעולות השקעה" כדי לחזק את ההרתעה הגרעינית ויכולות התגובה בחצי האי הקוריאני.

נשיא קוריאה הדרומית, יון סוק יאול, אמר כי הפורום יהיה "נקודת התחלה" לבניית כוח הרתעה יעיל וחזק נגד קוריאה הצפונית. "בזכות שדרוג הברית בין קוריאה הדרומית לארצות הברית לפרדיגמה חדשה המבוססת על נשק גרעיני, אנחנו נעשה מאמצים משמעותיים לבלימה יסודית של איומי הגרעין והטילים הצפון קוריאניים", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully