וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב תשלח מטוסי F-16 למפרץ: "מודאגים מהידוק היחסים בין איראן, רוסיה וסוריה"

15.7.2023 / 11:30

בעקבות ניסיונות של טהראן להשתלט על מכליות נפט, ארה"ב מעבה את כוחותיה במטוסי קרב שיעינקו חיפוי לספינות זרות. במקביל, בוושינגטון מזהים שיתוף פעולה גובר בין מוסקבה לטהראן בסוריה, במטרה לגרום לכוחות האמריקניים לסגת ולהקל על העברת הנשק לחיזבאללה

בווידאו: נתניהו בוועדת החוץ והביטחון: שום הסכם עם איראן לא יחייב את ישראל/ערוץ הכנסת

ארצות הברית תשלח מטוסי קרב מדגם F-16 לאזור המפרץ על מנת למנוע השתלטות של איראן על מכליות החולפות בנתיב השיט האסטרטגי - כך אמר אמש (שישי) גורם ביטחוני בכיר בארצת הברית. זאת אחרי שטהראן ניסתה החודש להשתלט על שתי ספינות זרות, שעל אחת מהן אף פתח באש. ניסיונותיה סוכלו בעקבות התערבות של הצי האמריקני.

בשיחה עם כתבים של הפנטגון, אמר הבכיר כי בוושינגטון יש דאגה גוברת מהידוק היחסים בין איראן, רוסיה וסוריה. לדבריו, מטוסי ה-F-16 יחזקו את מטוסי A-10 שכבר מסיירים בשמי מצר הורמוז בימים האחרונים. הגורם הביטחוני, שדיבר בעילום שם כדי לספק פרטים על הפעולות הצבאיות של ארצות הברית באזור, אמר כי מטוסי ה-F-16 יעניקו חיפוי אווירי לספינות השטות בנתיב זה ויגבירו את הנוכחות באזור כגורם מרתיע מול איראן.

בנוסף לכך, הגורם אמר לכתבים כי ארצות הברית שוקלת כמה אופציות צבאיות כדי להתמודד עם מה שתיאר בתור "תוקפנות רוסית גוברת" בשמי סוריה, שלפי צבא ארצות הברית הקשתה על חיסול בכיר בארגון המדינה האסלאמית בסוף השבוע שעבר. הוא סירב לפרט את האפשרויות הנשקלות בוושינגטון, אך אמר כי היא לא תוותר על אף טריטוריה ותמשיך לפעול בשמי מערב סוריה כחלק מהמאבק המתמשך בדאעש.

מטוס ממריא מנושאת המטוסים אברהם לינקולן שבמפרץ הפרסי, 16 במאי 2019. רויטרס
מטוס ממריא מנושאת המטוסים אברהם לינקולן שבמפרץ הפרסי, 16 במאי 2019/רויטרס

לדבריו, הפעילות הצבאית הרוסית, שגדלה בתדירותה ובתוקפנותה מאז מרץ, נובעת משיתוף פעולה ותיאום גוברים בין מוסקבה, טהראן וממשלת סוריה כדי לנסות ללחוץ על ארצות הברית לסגת מסוריה.

הוא אמר שרוסיה מחויבת לאיראן בשל תמיכתה במלחמתה באוקראינה, וטהראן רוצה מצדה שארצות הברית תיסוג מסוריה כדי שתוכל להעביר בקלות נשק קטלני לחיזבאללה ובכך לאיים על ישראל. הגורם הוסיף כי ארה"ב הבחינה בחיזוק שיתוף הפעולה, התיאום, התכנון ושיתוף מודיעין בין הצדדים, בעיקר בין מפקדים רוסים ואיראנים מכוח קודס בדרג בינוני בסוריה במטרה ללחוץ על ארצות הברית לסלק את כוחותיה מהמדינה.

כ-900 חיילים אמריקנים מוצבים בסוריה, בנוסף לכוחות אחרים הנכנסים ויוצאים מהמדינה כדי לבצע פעולות נגד דאעש. הכוחות האמריקניים משתפים פעולה עם הכוחות הסוריים הדמוקרטים, המורכבים בעיקר מלוחמים כורדים, במאבקם המתמשך בארגון הג'יהאדיסטי.

הגורם אמר כי ארצות הברית לא מאמינה שמטוסים רוסיים יפציצו חיילים אמריקנים או יפילו מטוסים מאוישים, אך יש חשש שהם ינסו לפגוע במל"טים אמריקניים. לדבריו, נראה שמוסקבה סבורה שלא תהיה תגובה צבאית חריפה מצדה של וושינגטון במקרה הזה.

במרץ, מטוס קרב רוסי שפך דלק סילוני על מל"ט ריגול אמריקני ואז פגע במדחף שלו, מה שאילץ את צבא ארצות הברית לנטוש את המטוס מדגם "MQ-9 ריפר" בים השחור. התקרית העלתה את המתיחות בין שתי המעצמות וגררה שיחה בין שרי ההגנה שלהן, אך לא הובילה לתגובה צבאית ישירה.

בשבוע שעבר, אדמירל-משנה אולג גורינוב, ראש מרכז הפיוס הרוסי בלסוריה, אמר כי הצבא הרוסי והסורי קיימו תרגילים משותפים וציין שמוסקבה מודאגת מפעילות המל"טים של הקואליציה בראשות ארה"ב בשמי צפון סוריה. הוא כינה אותן כ"הפרות שיטתיות של פרוטוקולים" שנועדו למנוע עימותים בין שני הצבאות.

כלי שיט איראני מתקרב לעבר מכלית נפט במפרץ עומאן, 5 ביולי 2023. רויטרס
כלי שיט איראני מתקרב לעבר מכלית נפט במפרץ עומאן, 5 ביולי 2023/רויטרס

הצבאות מקיימים קשר רציף דרך קו טלפון מיוחד, שנועד למנוע תקריות לא רצויות ביניהם על אדמת סוריה. לפי הגורם האמריקני הבכיר, לעתים קרובות מתקיימות כמה שיחות ביום, שלעתים מסתיימות באיומים זועמים במהלך ויכוחים בין המפקדים על מבצע צבאי כזה או אחר.

בתיאור של שיחה שגרתית בין הצדדים, הגורם הבכיר אמר כי הרוסים נוהגים להכריז לעתים קרובות על אזור מסוים כשטח סגור בטענה שהם מבצעים בו תרגילים צבאיים. אחרי שארצות הברית רואה שלא מתקיים שום תרגיל, היא מעדכנת את רוסיה שכוחותיה פועלים במשימה נגד דאעש ומתכננים לטוס באזור זה.

בתגובה, הצד הרוסי טוען שהוא לא יכול להבטיח את בטיחותם של המטוסים, וברגע שהמשימה מתחילה, "המצב לעתים מתחמם מאוד", כששני הצדדים מגיבים בזעם, ודוחים את הטענות אלו של אלו.

התקרית האחרונה נרשמה אתמול בבוקר, כשמטוס רוסי טס שוב ושוב מעל המוצב האמריקני בא-תנף שבמזרח סוריה, שבו הכוחות האמריקניים מאמנים לוחמים סורים ועוקבים אחר דאעש. לדברי הגורם האמריקני, המטוס הרוסי אסף מידע על הבסיס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully