וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הצתת הקוראן: שבדיה אישרה שריפת תנ"ך מחוץ לשגרירות ישראל

בקהילה היהודית במדינה אמרו כי המשטרה נתנה אישור להפגנה שבה יישרף ספר תנ"ך מחוץ לשגרירות בבירה שטוקהולם, שבה הוצתו כמה ספרי קוראן בהפגנות בחודשים האחרונים. הנשיא הרצוג גינה את ההחלטה: "לבי נחרד, הסתה בוטה ומעשה של שנאה"

בווידאו: בעקבות שריפת הקוראן: מפגינים דרכו על דגלי גאווה בבגדאד/רויטרס

המשטרה בשבדיה אישרה לקיים מחר (שבת) הפגנה מחוץ לשגרירות ישראל בשטוקהולם שבה יישרף ספר תנ"ך. הקהילה היהודית במדינה אמרה כי היא עודכנה על ההחלטה, המגיעה ימים אחרי שהצתת ספר קוראן מחוץ למסגד בעיר זכתה לגינויים נרחבים ברחבי העולם, כולל בישראל.

"זהו צעד בזוי ומלא שנאה שאותו אנחנו מגנים בתקיפות", אמרו בארגון JUS. "כפי שכבר אמרנו בעבר, יש דרכים ראויות יותר להביע את חופש הביטוי מאשר השחתת ספרי קודש".

הרשויות בשבדיה מדגישות כי הן מגנות שריפת ספרי קודש, אך חופש הביטוי במדינה הוא זכות מוגנת בחוקה גם במקרים אלו.

הנשיא יצחק הרצוג גינה את ההחלטה. "כנשיא מדינת ישראל, גיניתי את שריפת הקוראן המקודש למוסלמים בכל העולם, שהתרחשה בשבדיה, וליבי נחרד כעת מהכוונה לשרוף שם את התנ"ך - ספר הספרים הנצחי של העם היהודי". הוא כתב, "השחתת קודשיהן של דתות ואמונות אינה עדות לחופש ביטוי. זו הסתה בוטה ומעשה של שנאה הפוגע ברגשות ובאמונות של בני אדם בכל העולם. משפחת העמים צריכה לגנות בחריפות ולהיאבק נגד מעשים מבזים כאלה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה גם הוא: "מדינת ישראל רואה בחומרה רבה את ההחלטה המבישה הזאת שפוגעת בקודש הקודשים של העם היהודי. יש לכבד את הספרים המקודשים לכל הדתות".

שריפת ספר קוראן בהפגנה מחוץ לשגרירות טורקיה בשטוקהולם, שבדיה, 21 בינואר 2023. רויטרס
שריפת ספר קוראן בהפגנה מחוץ לשגרירות טורקיה בשטוקהולם, שבדיה, 21 בינואר 2023/רויטרס

שר החוץ אלי כהן הנחה את שגריר ישראל בשבדיה ואת משרד החוץ "לפעול בכל דרך" על מנת למנוע את האירוע. בהנחייתו, שוחחה ראשת המערך המדיני, השגרירה עליזה בן נון, עם שגריר שבדיה בישראל והבהירה לו את החומרה בה ישראל רואה את אישור המשטרה לפגיעה בקודשי היהדות.

שגריר ישראל בשבדיה, זיו נבו קולמן, גינה את החלטת המשטרה. "מגנה מכל וכל את שריפת ספרי קודש המקודשים לכל דת, כמעשה של שנאה וחוסר כבוד, שאין לו שום קשר לחופש הביטוי", מסר. יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני שוחח עם שר החוץ אלי כהן וביקש ממנו לפעול בנושא: "זהו מעשה מביש ואסור לנו לאפשר זאת, כולי תקווה שנצליח למנוע זאת".

הרב הראשי לישראל, הרב לאו, פנה לראש ממשלת שבדיה וכתב לו כי "פגיעה בקודשי ישראל היא אנטישמיות ולא חופש ביטוי". הוא קרא לו "לעמוד בכל תוקף שדבר זה לא יעשה. חופש הביטוי אינו מתיר לעשות כל דבר. אני משוכנע שכל תושבי תבל מבינים את חומרת המעשים הללו ומוקיעים אותם".

גם הראשון לציון והרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף, שיגר מכתב למלך שוודיה. הוא הגדיר את האירוע כאירוע "שיש לו פוטנציאל לערער את ערכי הסובלנות, הכבוד וחופש הדת שאנו מוקירים. אני מפציר בהוד מלכותו להתערב בעניין זה ולמנוע מעשה כזה".

הרב הראשי ציין במכתבו כי הוא מגנה גם את שריפת הקוראן מול מסגד, אירוע שהתקיים לפני מספר שבועות והביא למהומות נרחבות במדינה. "אני חייב להדגיש שהמחאה שלנו אינה רק על אירוע שריפת התנ"ך המתוכנן להתקיים, אלא אנו מגנים בתוקף גם את אירוע שריפת הקוראן. כאנשים מאמינים, חשוב שנשמור על כבוד הדדי בין הדתות גם אל מול חילוקי דעות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully