וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגוני הנשים נגד ההחלטה לפרסם מכרזים בלשון זכר בלבד: "פוגעת בשוויון ההזדמנויות"

13.7.2023 / 8:26

בעקבות הפרסום בוואלה! על הנחיית נציב שירות המדינה להפסיק את השימוש בלוכסן לציון זכר ונקבה במודעות ממשלתיות, שלחו הארגונים מכתב לנציב והדגישו כי מדובר בעבירה על חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. במקביל הנציב הוציא הנחיה נוספת שמבהירה את חשיבות הפניה לשני המינים

בווידאו: הפגנת תנועות הנשים בהבימה/צילום: מירב כהן

שרות ארגוני נשים שיגרו היום (חמישי) פניה לנציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ בעקבות הפרסום בוואלה! על ביטול השימוש בלוכסן לציון שני המינים במודעות ממשלתיות וההנחיה להשתמש בלשון זכר סתמית. "הנחיה זו פוגעת הלכה למעשה בשוויון הזדמנויות לנשים בתעסוקה ומהווה חסם ישיר בפני השתלבותן בשוק העבודה, ובמיוחד במשרות בכירות או במקצועות שנחשבים 'גבריים'", נכתב במכתב. על המכתב חתמו, בין השאר, שדולת הנשים, ויצו, נעמת, בונות אלטרנטיבה ויוזמת "דברו אלינו" שמקדמת שפה שוויונית.

במכתב מצוטט מחקרים המעידים כי שימוש בלשון הזכר ה"סתמי" אינו סתמי כלל ובפועל נתפס כמתייחס לגברים בלבד. "עדויות אלו מעידות כי אופן ניסוח המכרז משפיע לא רק על מידת ההיענות של נשים למודעה, אלא גם על 'דמות העובד (או העובדת) הרצויה' בעיני צוותי הגיוס", נכתב. "כאשר כל המודעות מנוסחות בלשון זכר, ההטיות הקוגניטיביות הלא מודעות עלולות להוביל לכך שצוותי הגיוס יטו לגייס יותר גברים למשרות אלו", הסבירו הארגונים במכתב.

ההנחיה ששוגרה בנציבות שירות המדינה על שימוש בלשון זכר בלבד במכרזים. ללא קרדיט, אתר רשמי
ההנחיה ששוגרה בנציבות שירות המדינה על שימוש בלשון זכר בלבד במכרזים/אתר רשמי, ללא קרדיט

בנוסף, ארגוני הנשים מחו במכתב על כך שהנציב התעלם בהנחייתו הראשונית מחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, שמטיל חובה על מעסיקים לפרסם הצעות עבודה בלשון זכר ולשון נקבה. "לפיכך, על פי סעיף זה ההנחיה שפרסמת מהווה עבירה על החוק", נכתב במכתב, שהועבר גם לשרה לקידום מעמד האישה מאי גולן ונציבת שוויון הזדמנויות בעבודה עו"ד מרים כבהא. "בעולם כבר מכירים בהשלכות של האפליה בשפה על המציאות החברתית ונוקטים צעדים של ממש כדי לצמצם אותה". עוד נכתב כי "דווקא בימים אלה, בהם ייצוג הנשים בתפקידים בכירים נמצא בשפל היסטורי, לרבות בשירות המדינה, הבחירה להוסיף ולפגוע בסיכויי ההשתלבות שלהן בשוק העבודה אינה עולה בקנה אחד עם תפקידה של הנציבות מכוח החוק והחלטות הממשלה לקדם את מעמד האישה וייצוג הולם בשירות המדינה".

מוקדם יותר, התייחסה גם האקדמיה ללשון העברית להוראת נציב שירות המדינה, ופירטה את אצעותיה לכתיבה שוויונית בעברית: "הוצעו כמה פתרונות לצורך לתת ביטוי לשוויון מגדרי במישור הלשוני: הכפלת צורות, כגון 'יוצרים ויוצרות צעירים מוזמנים להגיש את עבודותיהם'; העמדת נוסחים נפרדים לזכר ולנקבה, כגון בטפסים ואף בפרסומות; שימוש בצורות נטולות מין דקדוקי כגון 'יש לכתוב', 'כדאי לציין'. בדרכים אלו נשמרת המילה העברית בשלמותה (שלא כמו בשימוש בנקודות או בלוכסנים) וקריאוּת הטקסטים אינה נפגמת".

בעקבות הפרסום בוואלה! אתמול, נציב שירות המדינה הוציא הנחיה נוספת לנציבות שהדגישה את "חשיבות ההדגשה בפנייה מפורשת לנשים וגברים כאחד", ופירטה את האפשרות של הנציבות לכתוב מכרזים בצורה נייטרלית או לפרסם טפסים בנוסחים כפולים - לזכר ונקבה. עוד הבהיר הנציב כי קיימת חובה לכלול הערה בולטת על כך שהמודעה פונה לשני המינים, ולא רק המלצה בלתי מחייבת כפי שנכתב בהנחיה הראשונית. ארגוני הנשים בירכו על ההבהרות וקראו לנציבות לוודא שההנחיות לכתיבת פרסומים בשפה שוויונית ומאוזנת מיושמות באופן מלא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
דניאל הרשקוביץ'. ראובן קסטרו
נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ'/ראובן קסטרו

אתמול נודע לוואלה! כי נציב שירות המדינה, דניאל הרשקוביץ, הוציא הנחיה להנהלת הנציבות שבה הורה על הפסקת השימוש בלוכסן המאפשר פנייה לשני המינים, במכרזים, חוזרים ומסמכים שיפרסמו. לטענתו, הלוכסן "מסרבל את הכתוב ומקשה את הקריאה ואף יוצר שיבושים לשוניים". ההנחיה חידדה את המחויבות של הנציבות על פי חוק לכללי האקדמיה ללשון העברית, לפיהם צורת זכר סתמית ולא מסומנת תקפה לבני שני המינים ושימוש בלוכסן הוא שגוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully