וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ פסל הסדר שנועד לתמרץ עובדים זרים לצאת מישראל

למעט השופט סולברג, שופטי העליון קבעו כי הסדר הניכוי שבמסגרתו ניתן לשלול תנאים סוציאליים של עובדים זרים שלא עזבו את הארץ בזמן ייפסל ועל המדינה לתקן את ההסדר בתוך חצי שנה. שר המשפטים יריב לוין תקף: "אם למישהו היה ספק שדרושה רפורמה, קיבל היום תשובה"

בג"ץ קבע היום (שלישי) כי הסדר הניכוי שבמסגרתו ניתן לשלול תנאים סוציאליים של עובדים זרים שלא עזבו את הארץ בזמן ייפסל ודרש מהמדינה לתקן אותו בתוך חצי שנה. ההחלטה התקבלה בדעת רוב למעט השופט נעם סולברג שקבע כי יש לדחות את העתירות.

ההסדר נקבע בחוק עובדים זרים בשנת 1991, שלפיו כל מעסיק של עובד זר בענפים שונים יחויב להפקיד מדי חודש לחשבון בנק ייעודי את כלל ההפרשות הסוציאליות שבהן חב המעסיק. קבלת כספי הפיקדון מותנית ביציאת העובד הזר מישראל במועד שנקבע לו.

עובדים זרים בהקמת הרכבת הקלה, ציר ז'בוטינסקי פתח תקוה, 23 באפריל 2021. ראובן קסטרו
למצולמים אין קשר לכתבה/ראובן קסטרו

בעתירות נטען כי מנגנון הניכוי האמור פוגע פגיעה קשה ובלתי מידתית בזכויותיהם של העובדים הזרים, ועל כן יש להורות על בטלותו. כך, למשל, אחד העותרים - אזרח סין, שעבד בישראל בענף הבניין כחוק במשך 12 שנים ונצברו עבורו בפיקדון 93,717 ש"ח, נשלל ממנו מלוא הפיקדון בשל יציאתו מישראל לאחר המועד שנקבע לו.

בג"ץ קבע כי מנגנון הניכוי פוגע בזכותם של העובדים הזרים לקניין וכי הגברת התמריץ של העובד הזר לצאת מישראל היא תכלית ראויה, אך לא הוצגה דוגמה אחת למדינה שבה מהגרי עבודה עשויים לאבד את כספי הפנסיה שלהם אם יצאו מהארץ באיחור.

שופטי דעת הרוב קבעו כי הנתונים שהוצגו על ידי הממשלה עוררו שאלות לא מבוטלות באשר ליעילות ההסדר. השופט סולברג חשב אחרת ואמר כי אין מקום להתערב בהסדר הניכוי כי לדעתו הזכות לקניין אינה נפגעת.

שופט בית המשפט העליון נעם סולברג. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
היה בדעת מיעוט. השופט סולברג/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

בממשלה תקפו את ההחלטה. "אם למישהו היה ספק מדוע דרושה רפורמה עמוקה במערכת המשפט, הוא קיבל היום שוב את התשובה בפסק דין נוסף שמעודד הגירה בלתי חוקית לישראל תוך פגיעה בהרכב הדמוגרפי ובזהות היהודית של המדינה", אמר שר המשפטים יריב לוין.

עוד הוא אמר: "פסק הדין נותן אור ירוק לעשרות אלפי עובדים זרים להפר את תנאי הרישיון שלהם ולהישאר בארץ באין מפריע בניגוד לחוק. פסק הדין משקף סולם ערכים פרוגרסיבי קיצוני, לפיו עובדים זרים הנשארים בארץ בניגוד להתחייבותם ובניגוד לחוק עדיפים על פני שמירת זהותה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי ושמירת אופייה ככזאת".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הוסיף: "בג"ץ פסל הבוקר שוב חוק הנועד לתמרץ עובדים זרים לצאת מישראל. פסילת בג"צ היום היא ההוכחה המדויקת מדוע אנחנו נלחמים בכל הכוח להעביר את הרפורמה המשפטית. ויפה שעה אחת קודם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully