וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרב מיכאלי שומעת? בשירות המדינה יפרסמו רק בלשון זכר

12.7.2023 / 10:31

לוואלה! נודע כי נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ הורה לאחרונה להפסיק לפרסם מכרזים וחוזרים על תפקידים באמצעות לוכסן המאפשר פנייה לשני המינים ולפרסם רק בלשון זכר. הנציבות: כללי האקדמיה ללשון עברית קובעים כי שימוש בלוכסן אינו תקני ולשון זכר תקפה לשני המינים

נציבות שירות המדינה הורתה לאחרונה לעובדיה להפסיק לפרסם מכרזים, חוזרים ומסמכים הפונים או מתייחסים לבני שני המינים באמצעות לוכסנים שמאפשרים גם פנייה בלשון נקבה (מנכ"ל/ית, מנהל/ת) ולהשתמש בלשון זכר בלבד.

לוואלה! נודע כי נציב שירות המדינה, דניאל הרשקוביץ, הוציא הנחיה להנהלת הנציבות שבה הורה על הפסקת השימוש בלוכסן, ש"מסרבל את הכתוב ומקשה את הקריאה ואף יוצר שיבושים לשוניים". ההנחיה חידדה את המחויבות של הנציבות על פי חוק לכללי האקדמיה ללשון העברית, לפיהם צורת זכר סתמית ולא מסומנת תקפה לבני שני המינים ושימוש בלוכסן הוא שגוי.

ההנחיה ששוגרה בנציבות שירות המדינה על שימוש בלשון זכר בלבד במכרזים. ללא קרדיט, אתר רשמי
המכתב ששוגר לחברי הנהלת הנציבות/אתר רשמי, ללא קרדיט

"נציב שירות המדינה החליט כי יש להקפיד על כתיבת מסמכים כגון תיאורי תפקיד וחוזרים שונים בלשון זכר סתמית ללא לוכסנים", נכתב בהנחיה שקיבלו חברי הנהלת הנציבות שהגיעה לידי וואלה!. תחת הכותרת "כתיבה במסמכים רשמיים - חוק המוסד העליון ללשון העברית", מנהל אגף בכיר לתכנון אסטרטגי ומדיניות בנציבות בישר על החלטת הנציב להורות על שימוש בלשון זכר בלבד.

הנציבות, כך נכתב במסמך, חוסה תחת "חוק המוסד העליון ללשון העברית" מ-1953 שקובע שהחלטות האקדמיה ללשון בענייני דקדוק, כתיב, מינוח או תעתיק יחולו על כל משרדי הממשלה, מחלקותיה, מוסדותיה והרשויות המקומיות. לפי כללי האקדמיה ללשון, צורת הזכר היא הצורה הסתמית הלא מסומנת לציון שני המינים. בסוף ההודעה הוסיפו בנציבות הנחיה בלשון לא מחייבת: "רצוי להוסיף לאחר כותרת המסמך הערה בולטת כי המסמך מנוסח בלשון זכר על פי כללי השפה ופונה לכל המינים".

בנציבות שירות המדינה הסבירו בתגובה לפניית וואלה! כי נציב שירות המדינה בסך הכול אימץ את קביעות האקדמיה ללשון, ששוללות את השימוש בלוכסנים ומורים על שימוש בצורת זכר סתמית לא מסומנת לשני המינים. האקדמיה ללשון מתנגדת מסורתית לשימוש בנקודה או בלוכסן כדי להתבטא בלשון רב מגדרית וסבורה שמדובר בעברית לא תקנית, וממליצה להשתמש בדרכים אחרות כדי לפנות לנשים בפניות רשמיות - כמו פרסום נוסחים כפולים לגברים ולנשים או שימוש בפניה כפולה - מנהלים ומנהלות.

דניאל הרשקוביץ'. ראובן קסטרו
נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ/ראובן קסטרו

מהנציבות מסרו בתגובה: "לאחר בחינת הסוגיה, החליטה נציבות שירות המדינה לאמץ את כללי האקדמיה ללשון עברית, כך שמסמכים רשמיים המפורסמים מטעם נציבות שירות המדינה יפורסמו בהתאם להמלצות אלו בלשון זכר סתמית, כאשר בפתח כל מסמך תופיע הערה המבהירה כי השימוש בלשון זו נעשה מטעמי תקינות השפה, והפניה הינה לנשים וגברים כאחד".

בתשובה לשאלה מדוע ההנחיה הזו לא נכתבה בצורה מחייבת אלא רק בגדר "רצוי", אמרו בנציבות כי ההנחיה היא מחייבת, והמילה רצוי שורבבה בטעות, והוסיפו כי הבהרה לעובדים תצא בקרוב.

השימוש של משרדי הממשלה ורשויות ציבוריות אחרות בלשון רב מגדרית לציון נשים בפרסומים רשמיים מעורר בשנים האחרונות התנגדות בקרב ארגונים וזרמים חרד"ליים המתנגדים לפמיניזם ולמאבק לשוויון לנשים שפועלים נגד השימוש בשפה א-מגדרית. בחודש פברואר האחרון, יו"ר מפלגת נעם אבי מעוז פנה לנציבות שירות המדינה וביקש להנחות את כלל משרדי הממשלה להקפיד על שימוש בעברית התקנית ולא לפרסם מודעות הפונות לשני המינים בלשון נקבה אלא בלשון זכר בלבד.

דיון בועדת החוקה בנוגע לרפורמה המשפטית 20.03.23. יונתן זינדל פלאש 90, עיבוד תמונה
מרב מיכאלי: "ממשלת הבלהות המיזוגנית הזו פועלת נגד נשים"/עיבוד תמונה, יונתן זינדל פלאש 90

יור מפלגת העבודה מרב מיכאלי בתגובה לפרסום בוואלה על החלטת נציבות שירות המדינה להפסיק את השימוש בלוכסן בפניה לשני המינים: "‏זו כאילו בדיחה - אבל ככה בדיוק נראית הדרה של למעלה מ 50% מהאוכלוסייה. מהבוקר אני שומעת הלצות על כך שזו חקיקה פרסונלית נגדי, אבל האמת היא שזה הכי קולקטיבי שאפשר. הם לא רק רוצים לא למנות נשים, הם רוצים שאפילו לא תגישו מועמדות. ממשלת הבלהות המיזוגנית הזו פועלת נגד נשים. נגד כל מה שמתקדם, פתוח ושיוויוני. ממשלה של גזענים, חשוכים ושונאי נשים. לא יעזור לכם. סיימנו לשתוק. נילחם עד שננצח".

חברת הכנסת מרב כהן ממפלגת יש עתיד הגיבה: "נציבות שירות המדינה החליטה להפסיק להוסיף לוכסן בפרסומים שלה למרות שהוכח שדווקא הדבר הקטן הזה מסייע לנשים. יש תחושה שהממשלה הזו שונאת נשים".

ראש מטה תנועת "בונות אלטרנטיבה", הדס רגולסקי, הגיבה: "רוח המפקד של ממשלה שונאת נשים לא פסחה על נציבות שירות המדינה, שהחליטה למחוק 51% מהאוכלוסייה. זה נראה הגיוני לממשלה המסוכנת הזו, אז זה נראה גם לנציבות. בושה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully