וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד חיל האוויר איים על טייסים שיסרבו פקודה; 4 אנשי צוות אוויר נעדרו מאימון

11.7.2023 / 13:55

ארבעה אנשי צוות אוויר במילואים מאותה טייסת הודיעו כי לא יגיעו לאימון. במקביל, האלוף תומר בר שוחח עם נציגי הטייסים והזהיר כי יטפל ביד קשה בסרבנות. גורם צבאי: "הם התריעו כי יכול להיות שיסרבו אם החקיקה תעבור במלואה". בצה"ל מעריכים: איום ממשי של סרבנות ב-8200

יום השיבושים: מחאות נגד המהפכה המשפטית ברחבי הארץ/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

ארבעה טייסים במילואים מאותה טייסת הודיעו הבוקר (שלישי) כי לא יגיעו לאימון שתוכנן להיום - כך נודע לוואלה. בצה"ל בודקים את הדיווח על האירוע, שמכונה בצבא "סרבנות אפורה".

בד בבד, מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר כינס היום 40 אנשי צוות אוויר במילואים, שנבחרו לייצג מאות טייסים, לשיחה על המהפכה המשפטית והחשש מסרבנות. כבר בפתח דבריו הזהיר מסרבנות שעלולה לפגוע בצה"ל והתחייב לטפל בה ביד קשה. לצד האזהרות, שיבח בר את תרומתם למבצע בית וגן, האימונים למעגל שלישי ופרסומים על תקיפות בסוריה.

חלק מהטייסים הסבירו כי הם "קרובים לרגע ערכי קשה מאוד". גורם צבאי סיפר כי "הטייסים במילואים התריעו כי יכול להיות שיסרבו אם החקיקה תעבור במלואה וכי הם שומרים לעצמם את הזכות להחליט על ההתנדבות"

האלוף בר הוסיף כי הוא מבין את התהליך שהם עוברים, אך הבהיר כי לא יוכל להשלים עם סרבנות מכל סוג וביקש לשמור על המצב הקיים "כבר יותר מ-70 שנה". בסוף דבריו, ביקש האלוף מהטייסים במילואים לא לעדכן ברגע האחרון על קושי ולעדכן על כך דרך המפקדים ולא התקשורת. בפגישה השתתפו גם 14 קצינים שאחראים על הפיקוד והשליטה בחיל.

הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי בשיחה עם טייסים, 3 בספטמבר 2021. ראובן קסטרו
טייסי חיל האוויר, ארכיון/ראובן קסטרו

האלוף בר הדגיש שהישגי החיל בחודשים האחרונים ובפרט מאז שהוא נכנס לתפקיד הם יוצאים מן הכלל, וכי יש לו הערכה רבה ותחושת גאווה על הטייסי חיל האוויר שמביאים ביטחון למדינה. מפקד החיל ציין שהוא מכיר ומוקיר את תפקידם של אנשי המילואים להישגים האלה.

בתוך כך, האלוף בר ביקש להשאיר את המחלוקת מחוץ לחיל ולשמור עליו מלוכד. הוא ציין כי הוא מודע לקושי שיש לחלק מהטייסים אבל הביע ציפייה שהדברים יישארו מחוץ לבסיסי חיל האוויר. האלוף בר ביקש ממי שיגיע ל"צומת החלטה" - לשתף את המפקד ולא לפרסם הצהרות לתקשורת.

עוד אמר האלוף בר כי המודל של חיל האוויר בימים אלו הוא ייחודי וכי יש לשמור עליו. "המצב המבצעי הוא מאתגר ומורכב, ומחייב לשמור על חיל אוויר חזק, לשמור על האזרח שזכאי להגנה", אמר והוסיף שהוא צריך אותם (את הטייסים - א"ב) "איתו" בתקופה הזו, וקרא להם להמשיך להתייצב ולתת אמון בו ובמערכת הצבאית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
מטוס F16, מטס חיל האוויר, יום העצמאות, חוף תל אביב,26 באפריל 2023. ראובן קסטרו
מטוסי חיל האוויר תמונת ארכיון/ראובן קסטרו

בתוך כך, קצינים בכירים בצה"ל העריכו בשיחות פנימיות בימים האחרונים כי המשבר החברתי ברקע המחאות ברחבי המדינה נגד המהפכה המשפטית כבר גובה מחיר כבד מצה"ל. בפרט, עולה החשש מהאיום הממשי בסרבנות בחיל האוויר ויחידת 8200.

בצה"ל התנהלו כמה תהליכים בזרועות והאגפים כדי להיערך לאפשרות של גל מחאות בשורות והצבא וסרבנות מובהקת, והועלו הערכות כי עיקר החשש הוא מצוותים בחיל האוויר ויחידת 8200, שהוגדרו במוקד הניטור של הפיקוד הבכיר, לפני גלי סרבנות של הרגע האחרון, שיעצרו משימות מבצעיות.

"מדובר בשני מערכים קריטיים לצה"ל, מאוד הומוגניים, שיכולים למנוע פעולות גדולות"" אמר גורם ביטחוני. "חובת המפקדים להרחיב בשיח וניטור ולהיערך למקרים ותגובות. זה מדיר שינה מכולם. אי אפשר להתעלם מריבוי מכתבי המחאה. המערכים הללו נשענים על חיילי מילואים".

מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, הר הטייסים, 25 באפריל 2023. ראובן קסטרו
"לא אקבל סרבנות". תומר בר/ראובן קסטרו

במקביל, ברקע מכתבי המחאה החריפים והבוטים, והחשש מפילוג חברתי בשורות הצבא, קיים שיח שהולך ומתפתח בדרגים הזוטרים של הצבא על ערכיות המשימה המבצעית והחשש שמא היא מתקיימת כדי לשרת אינטרס פוליטי מובהק של הממשלה, ולא אינטרסים מדיניים וביטחוניים.

בהתאם, מתגברים לאחרונה הדיווחים בתוך היחידות על שאלות מצד לוחמים ודרגי פיקוד זוטר על אודות הסיבות למשימות שהם מקבלים. החשש העיקרי הוא מאי מילוי המשימה באמצעות "סרבנות אפורה".

"זה לא סוד שיש חשש אמיתי שמתפתח בשיח בין לוחמים, מפקדים וקציני קבע ומילואים על ערכיות המשימה. בדגש על פעולות חריגות ומיוחדות עם רמת סיכון גבוה", אמר קצין בכיר. "השיח על ערכיות המשימה מאז ומתמיד היה ברקע, אבל עכשיו זה נוגע ביסוד של הפעולה המבצעית, למה עכשיו ומה רוצים להשיג. בדיוק כמו השאלות לפני מבצע בית וגן. הרמטכ"ל, אלופים ומפקדים בכירים צריכים להניח את כל הנושא הזה מול העיניים שלהם". לטענת הקצין הבכיר, התהליך הזה מסוכן אף יותר מסרבנות, מפני שהוא נמצא "במרחב אפור", שקשה להגדיר אותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully