וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראפר איראני שתמך בהפגנות החיג'אב נידון ל-6 שנות מאסר

11.7.2023 / 10:17

טומאג' סאלחי, בן 32 הורשע ב"שחיתות עלי אדמות", אך ניצל מעונש מוות. לפני שנעצר, הוא הכיר בסכנה הכרוכה בפרסום שירים נגד המשטר שאותו תיאר כ"מאפיה המוכנה להרוג את כל האומה". לפחות 7 מפגינים הוצאו להורג מאז דיכוי המחאות, ועוד עשרות עשויים לעמוד בפני גורל דומה

אדם משליך יוגורט על שתי נשים שנכנסו ללא כיסוי ראש לחנות, איראן/רויטרס

ראפר איראני שתמך במפגינים נגד המשטר בשנה שעברה נידון ליותר משש שנות מאסר- כך אמרו עורכת דינו ותומכיו של טומאג' סאלחי, בן 32, שהורשע ב"שחיתות עלי אדמות" אך ניצל מעונש מוות.

הוא נעצר במהלך ההפגנות שפרצו בספטמבר שעבר בעקבות מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני שנעצרה על ידי משטרת המוסר משום שלא חבשה חיג'אב כראוי. הרשויות באיראן לא הגיבו על גזר הדין שהוטל על המוזיקאי, שהוחזק במשך חודשים ארוכים בבידוד בכלא במרכז המדינה ונשפט בפני דלתיים סגורות בהליך שספג גינויים מצד ארגוני זכויות אדם.

עורכת דינו, רוזה אטמד-אנסרי, אמרה לעיתון "שרק" כי הוא זוכה מעבירות של "העלבת המנהיג העליון", עלי חמינאי, ו"תקשורת עם ממשלות עוינות". עבירת "שחיתות עלי אדמות" היא מהחמורות ביותר ברפובליקה האסלאמית, והיא עשויה להסתיים בעונש מוות. המשטר נוהג להשתמש בעבירה זו מתנגדיו לאורך השנים.

עורכת דינו של סלאחי אמרה שהוא הועבר לאגף הכללי בכלא בעקבות גזר דינו, ידיעה שאושרה על ידי תומכיו שמנהלים את עמוד האינסטגרם שלו.

ראפר איראני. עמוד האינסטגרם, אתר רשמי
הוחזק במשך חודשים ארוכים בבידוד. טומאג' סאלחי/אתר רשמי, עמוד האינסטגרם

הראפר היה בין עשרות אלפי אלפי המפגינים, צעירים ברובם, שהפגינו נגד המשטר הדתי בעקבות מותה של אמיני, והוא גם שיתף סרטונים של שיריו התומכים במחאות החיג'אב. בראיון שנתן לרשת CBC הקנדית ימים לפני מעצרו, סאלחי הודה כי פרסום סרטונים ביקורתיים על המשטר הוא "קשה, משום שאתה הופך את עצמך למטרה עבור כוחות המשטר". הוא אמר שמנהיגי איראן הם "מאפיה שמוכנה להרוג את כל האומה כדי לשמור על כוחה, כספה ונשקה".

עקבו אחרי וואלה! בעולם גם בפייסבוק

הוא נעצר לראשונה בספטמבר 2021, לאחר ששיריו על שחיתות, עוני, הוצאות להורג ואלימות נגד מפגינים כבשו את הרשתות החברתיות. הוא שוחרר בערבות לאחר שבוע בצל גינויים נרחבים למעצרו.

הרפובליקה האסלאמית דיכאה בכוח את מחאות החיג'אב, שהיו החמורות ביותר מאז המהפכה האסלאמית ב-1979. לפי ארגוני זכויות אדם, מאות מפגינים נהרגו ואלפים נעצרו על ידי כוחות הביטחון, שתיארו את ההפגנות כ"מהומות" שאותן ליבו אויביה מבית ומחוץ.

לפחות שבעה מפגינים הוצאו להורג בחודשים האחרונים, בתום משפטים חשאיים שלפי מומחה של האו"ם היו "משפטי ראווה שרירותיים" שכללו טענות לעינויים. על פי הדיווחים, עשרות מפגינים נוספים נידונו למוות או הואשמו בעבירות שגזר דינן הוא עונש מוות.

  • עוד באותו נושא:
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully