וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים באירופה: 60 אלף איש מתו בגל החום ביבשת בקיץ שעבר

נתונים שאספו מדענים ביבשת הצביעו על קיץ 2022 כקטלני במיוחד, בעיקר במדינות דרום אירופה - ספרד, יוון, איטליה ופורטוגל. המומחים מזהירים כי ללא צמצום פליטת גזי החממה המחממים את כדור הארץ, גלי החום יהפכו קטלניים יותר. לפי האו"ם, שבוע שעבר היה החם ביותר אי-פעם

תושבים מצטננים מהחום בעיר נאפולי, איטליה, 10 ביולי 2023. רויטרס
תושבים מצטננים מהחום בעיר נאפולי, איטליה, 10 ביולי 2023/רויטרס

יותר מ-60 אלף איש מתו באירופה בקיץ האחרון במהלך גל החום הכבד - כך עולה ממחקר ביבשת, שלפיו האסון היה קטלני יותר בשל פליטת גזי החממה המאיצים את התחממות כדור הארץ.

חוקרים באיחוד האירופי החלו לדאוג באוגוסט שעבר, שבמהלכו רוב חלקי היבשת סבלו מטמפרטורות גבוהות באופן קיצוני, מבצורות ומשריפות קשות, אחרי שהבחינו בנתוני תמותה חריגים.

מומחים לבריאות הציבור אספו את הנתונים הללו והשתמשו במודלים אפידמיולוגיים כדי להבין כמה מקרי מוות ניתן לייחס לגל החום. הם מצאו ש-61,672 אנשים מתו מסיבות הקשורות לחום באירופה בין 30 במאי ל-4 בספטמבר, כששיעור התמותה הגבוה ביותר נרשם באיטליה, יוון, ספרד ופורטוגל שבדרום היבשת.

"יש אנשים שהיו מתים בכל מקרה, אבל אלה לא נספרים לפי השיטה הזו", אמרה פרופסור ג'ואן באלסטר, מומחית לאקלים ובריאות במכון ברצלונה לבריאות גלובלית והמחברת הראשית של המחקר. "אנחנו מדברים על אנשים שמתו בגלל החום הזה.

לפי המחקר, רק חלק קטן ממקרי המוות הקשורים לחום נובע ממכת חום. ברוב המקרים, החום הורג אנשים בכך שהוא מונע מהגוף להתמודד עם בעיות בריאות קיימות כמו מחלות לב וריאות. בכל שבוע בקיץ 2022, מצא המחקר, הטמפרטורות הממוצעות באירופה עלו "ללא הפרעה" על אלו של שלושת העשורים הקודמים. גל החום הקשה ביותר התרחש בין ה-18 ל-24 ביולי, תקופה שבה מתו 11,637 בני אדם.

אנשים הולכים בחוף של מלאגה, ספרד, 25 באפריל 2023. רויטרס
אנשים הולכים בחוף של מלאגה, ספרד, 25 באפריל 2023/רויטרס

אנגל אבאד, רופא בבית חולים במדריד שלא היה מעורב במחקר, אמר כי בין אלו שמתו באותו שבוע הייתה אישה בת 86 בשם מריה, שגרה לבדה ללא מיזוג אוויר. היא נטלה תרופות נגד סוכרת ובעיות לב בכל יום, אבל הגיעה לבית החולים ב-19 ביולי כשהיא מתלוננת על עייפות. לדבריו, היא מתה חמישה ימים לאחר מכן בשל בצקת חריפה בריאות.

"זה נפוץ מאוד בבתי החולים בקיץ בספרד", אמר אבאד, שהוסיף שהמטופלים נתקפים בחרדה כשהם מבינים שהם גוססים. "המטופל לא יכול לנשום. הלב מתחיל לקרוס. הבעיה הרפואית מחמירה".

כדור הארץ התחמם ב-1.1 מעלות צלזיוס בשל התנהלות בני האדם, אך באירופה הטמפרטורות עלו כמעט פי שניים מהר יותר מהממוצע העולמי. אם ממשלות לא יגנו על אזרחיהן מגלי החום הקשים ולא יפחיתו את פליטת גזי החממה, מומחים מעריכים שגלי החום יהפכו קטלניים עוד יותר. לפי האו"ם, שבוע שעבר היה החם ביותר אי-פעם, ובמהלכו נשבר שיא הטמפרטורה הממוצעת בעולם שוב ושוב.

חוקרים באירופה העריכו כי מניין המתים בשנה שעברה היה גבוה במיוחד מכיוון שהחריגות בטמפרטורות - הפערים בין החום שמורגש כיום בהשוואה לעבר - היו הגדולות ביותר בדרום אירופה, אזור חם בהשוואה לצפון אירופה, ובשיא הקיץ. " שני הגורמים תרמו לתמותה", אמרה בלסטר. "בסופו של דבר זו הטמפרטורה המוחלטת שהורגת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully