וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזכ"ל נאט"ו: ארדואן הסכים לתמוך בהצטרפות שבדיה לברית

סטולטנברג נפגש עם נשיא טורקיה וראש ממשלת שבדיה בליטא, שמארחת פסגה של הברית, ואמר כי ארדואן התחייב להעביר את ההחלטה לפרלמנט בהקדם האפשרי: "צעד היסטורי". רק זמן קצר לפני כן הציב נשיא טורקיה מכשול חדש - דרישה לחידוש המו"מ על הצטרפות אנקרה לאיחוד האירופי

בווידאו: פינלנד ושבדיה הגישו בקשה רשמית להצטרף לנאט"ו/רויטרס

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הסכים הערב (שני) לתמוך בהצטרפותה של שבדיה לנאט"ו - כך אמר מזכ"ל הברית, ינס סטולטנברג, לאחר פגישה עם ארדואן ועם ראש ממשלת שבדיה בווילנה, ערב הפסגה של הברית שאמורה להציג אחידה מול רוסיה.

מזכ"ל נאט"ו אמר כי זהו "צעד היסטורי", אבל הדגיש כי אין לוח זמנים ברור לכניסתה הרשמית של שבדיה לברית משום שזה תלוי בפרלמנט הטורקי. ראש ממשלת שבדיה, אולף קריסטרסון, אמר כי "אני שמח מאוד, זהו יום טוב מאוד עבור שבדיה".

רק כמה שעות קודם לכן, הציב ארדואן תנאי חדש שנדמה היה שיוביל לעיכוב נוסף בהליך אשרור קבלתה של שטוקהולם לברית הצפון-אטנלטית - חידוש השיחות עם האיחוד האירופי על צירופה של אנקרה לגוש. שבדיה, כמו פינלנד שכנתה, חרגו ממסורת ארוכת שנים של ניטרליות צבאית בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה וביקשו להצטרף לשורות נאט"ו כבר לפני יותר משנה.

פינלנד זכתה בסופו של דבר לתמיכת טורקיה, אך משבדיה דרש ארדואן לנקוט יד קשה נגד תומכי המחתרת הכורדית המנהלת התקוממות ארוכת שנים נגד השלטונות בטורקיה. עד היום, הוא לא קשר בין צירופה של שטוקהולם לנאט"ו לחידוש המשא ומתן התקוע בין בריסל לאנקרה על כניסתה של טורקיה לגוש האירופי.

לא ברור מה גרם לו שוב לשנות את דעתו, אך בסוכנות הידיעות הטורקית אנאדולו דווח כי שטוקהולם אמרה כי היא תתמוך בחידוש השיחות על צירופה של טורקיה לאיחוד האירופי. כל חברה חדשה בברית נאט"ו זקוקה לקבל אישור גורף מיתר החברות. פרט לטורקיה, רק הונגריה טרם אשררה את הצטרפותה של שבדיה לברית אך היא הבהירה שתעשה זאת מיד אחרי אנקרה.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן לוחץ את ידיהם של מזכ"ל נאט"ו וראש ממשלת שבדיה בוילנה, ליטא, 10 ביולי 2023. רויטרס
נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן לוחץ את ידיהם של מזכ"ל נאט"ו וראש ממשלת שבדיה בוילנה, ליטא, 10 ביולי 2023/רויטרס

המחלוקת סביב צירופה של שבדיה איימה לפגוע באחדות השורות בנאט"ו בשיאו של העימות הקשה ביותר באירופה מאז תום מלחמת העולם השנייה. קנצלר גרמניה, אולף שולץ, מיהר לדחות את התנאי של ארדואן ואמר כי אין קשר בין הסוגיות.

ארצות הברית, שנשיאה ג'ו ביידן ייפגש מחר עם ארדואן בשולי הפסגה, אמרה אף היא כי מדובר בנושאים נפרדים. היא בירכה על ההודעה של מזכ"ל נאט"ו. "אני מוכן לעבוד עם הנשיא ארדואן ועם טורקיה על חיזוק ההגנה וההרתעה", אמר ביידן בהודעה שפרסם הבית הלבן. "אני ממתין בציפיה לברך את ראש הממשלה קריסטרסון ואת שבדיה כחברת נאט"ו ה-32".

לפני המראתו לליטא, אמר ארדואן כי אותם מנהיגים שמונעים את חברותה של טורקיה באיחוד האירופי עכשיו רוצים שהוא יתמוך במועמדות של שבדיה. "כמעט כל חברות נאט"ו הן חברות האיחוד האירופי. עכשיו אני פונה למדינות האלו, שגורמות לטורקיה להמתין יותר מ-50 שנה, ואני אפנה אליהן שוב בווילנה".

"דבר ראשון, פתחו דרך לחברות של טורקיה באיחוד האירופי, ואז אנחנו נפתח זאת לשבדיה, כפי שפתחנו בפני פינלנד", אמר ארדואן. לדבריו, הוא שוחח על כך אתמול בטלפון עם ביידן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully