וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות קריסת ממשלתו: ראש ממשלת הולנד פורש אחרי 13 שנה

רוטה, ראש הממשלה הוותיק ביותר בהיסטוריה של הולנד, הדהים את האומה כשהודיע שלא ימשיך בפוליטיקה אחרי הבחירות הקרובות. זאת אחרי שממשלתו קרסה בפתאומיות בסוף השבוע בשל מחלוקות על מדיניות ההגירה. "הדבר היחיד שמניע אותי - הוא הולנד"

ראש ממשלת הולנד מארק רוטה בתום הודעתו לפרלמנט בהאג על התפטרותו, 10 ביולי 2023. רויטרס
פרישתו מהחיים הפוליטיים הגיעה בהפתעה. רוטה בסיום נאומו בפרלמנט, היום/רויטרס

ראש ממשלת הולנד מארק רוטה הדהים היום (שני) את האומה כשהודיע על פרישתו מהחיים הפוליטיים, בצעד שעד לפני כמה ימים היה נתפס כבלתי סביר לחלוטין.

ביום שישי הודיע רוטה, ראש הממשלה הוותיק ביותר בהיסטוריה של הולנד, על קריסתה הפתאומית של ממשלתו הרביעית שלו בשל מחלוקת על מדיניות ההגירה, אך אמר שהוא מעוניין לשמור על התפקיד משום שעוד "יש לי את האנרגיה והרעיונות" לכך.

עם זאת, כמה מפלגות שללו בסוף השבוע את האפשרות להצטרף לקואליציה נוספת עמו, והיום הוא הודיע לפרלמנט שהוא החליט שלא לנסות ולהתמודד מחדש על התפקיד בבחירות בנובמבר. "בימים האחרונים היו הרבה ספקולציות לגבי מה שמניע אותי. והתשובה היחידה לכך היא הולנד", אמר. "אעזוב את הפוליטיקה כשממשלה חדשה תושבע לאחר הבחירות".

עד אז, רוטה יכהן כראש ממשלת מעבר, והקמתה של קואליציה חדשה צפויה לקחת חודשים ארוכים לאור הקיטוב הפוליטי. הממשלה הזמנית אינה יכולה לקבוע מדיניות חדשה, כך שהטיפול בשורת סוגיות בוערות, מההגירה ועד החקלאות והמאבק במשבר האקלים, ימתינו עד השנה הבאה. עם זאת, רוטה הבהיר כי התמיכה של הולנד באוקראינה לא תיפגע בשל המשבר הפוליטי.

ראש ממשלת הולנד מארק רוטה מגיע לארמון המלך בהאג כדי להודיע על התפטרות ממשלתו, 8 ביולי 2023. רויטרס
רוטה מגיע לארמון המלך בשישי כדי להודיע על התפטרות הממשלה/רויטרס

באוגוסט האחרון, רוטה בן ה-56 הפך לראש הממשלה עם הכהונה הארוכה ביותר בהיסטוריה של הולנד, הישג שהיה עדות לכושר ההישרדות הפוליטי שלו שאותו טיפח במשך 13 שנות שלטונו. הוא עמד בראש מפלגת החירות והדמוקרטיה של העם השמרנית במשך 17 שנה, עבר אינספור משברים והקשיח את מדיניות ההגירה בעקבות עלייתן של מפלגות ימין קיצוניות שדרשו לסגור את גבולות המדינה.

הלחץ מימין הוביל את ממשלתו לקדם הגבלות חדשות, אף שמדיניות ההגירה של הולנד היא כבר כיום מהמחמירות ביותר באירופה. ואולם, התנגדותן של שתיים מארבע מפלגות הקואליציה - האיחוד הנוצרי ו-66D הליברלית - למנוע איחוד משפחות של פליטים הובילה להתפרקות הממשלה אחרי שנה וחצי בלבד. רוטה ייחס את המשבר הפוליטי הנוכחי ל"התנגשות של ערכים" בתוך הקואליציה.

רוטה זכה לכינוי "טפלון מארק" בזכות יכולתו לשרוד משברים פוליטיים כמעט ללא פגע, אך בשנים האחרונות גברה הביקורת כלפי מדיניותו בתחום החקלאות ושינויי האקלים, כמו גם שערורייה בתחום הרווחה ומשבר סביב שדה הגז בכרוניגן.

מספר גדל והולך של מצביעים אמרו שנמאס להם ממנהיגותו של רוטה, אף שלא הייתה אלטרנטיבה ברורה לראש הממשלה הוותיק, שזכה לשבחים גם מיריביו. "יש לו הרבה אנרגיה. אני לא יודע איך הוא עושה את זה", אמר פעם חירט וילדרס, אחד מיריביו הוותיקים ומנהיג מפלגת החירות האנטי-אסלאמית. "אז אני מצדיע לו על העבודה הקשה שהוא עושה".

היריבה המרכזית של מפלגת השלטון בבחירות הקרובות צפויה להיות מפלגה מחאה של חקלאים, שטלטלה את המפה הפוליטית בהולנד כשגרפה את רוב המושבים בסנאט בבחירות המחוזיות שנערכו במרץ.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"התפקיד הטוב ביותר בעולם"

חרף העליות והמורדות מבית, רוטה היה אחד המנהיגים הבולטים ביותר על הבמה האירופית ורק ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, מחזיק בתפקיד יותר זמן ממנו.

רוטה, שאינו נשוי, מתגורר באותו בית בהאג שרכש יחד עם חבריו לפני עשרות שנים, והוא נהג להגיע לישיבות ממשלה או לפגישות מדיניות ברגל או על אופניים, בעודו לועס תפוח. לאורך הקריירה הפוליטית שלו, הוא המשיך להעביר שיעורים בלימודי חברה בתיכון בהאג ואמר כי הוא ירצה לעשות זאת במשרה מלאה כשיפרוש מפוליטיקה.

אף שהוא הוזכר לא אחת כמועמד לתפקידים בינלאומיים בכירים באיחוד האירופי ובנאט"ו, רוטה אמר כי ראשות הממשלה היא "התפקיד הטוב ביותר בעולם" והוא לעולם לא רמז על פרישה אפשרית מהפוליטיקה הארצית.

"אני מרגיש שהגעתי לחצי הדרך", התלוצץ עם כתבים בשנה שעברה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully