וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר עצמאי ברוסיה: כ-47 אלף חיילים נהרגו במלחמה באוקראינה

שני כלי תקשורת עצמאיים, הנרדפים על ידי הקרמלין, ואוניברסיטה בגרמניה שילבו בין מספר מקרי מוות עודפים, תביעות ירושה ותמונות מבתי הקברות והגיעו לנתון הזה - הגבוה ביותר מאז מלחמת העולם השניה. באופון רשמי, מוסקבה מכירה רק ב-6,000 חיילים הרוגים

בוידאו: פוטין: "נגן על עמנו ועל המדינה שלנו מכל איום, לרבות בגידה מבפנים"/רויטרס

כ-47 אלף רוסים נהרגו במלחמה באוקראינה - כך עולה מניתוח נתונים ראשון שפורסם על ידי שני כלי תקשורת עצמאיים ברוסיה יחד עם אוניברסיטת טובינגן בגרמניה. המחקר התבסס על נתונים רשמיים של ממשלת רוסיה, המסתירה את היקף האבידות האמיתי בעימות שהפך לסוד אמיתי. אם הנתונים הללו אכן נכונים, זהו היקף האבידות הגדול ביותר של רוסיה במלחמה מאז מלחמת העולם השנייה.

כלי התקשורת - מדיאזונה ומדוזה - הסתמכו על שיטה סטטיסטית שהייתה פופולרית בזמן מגיפת הקורונה ובוחנת מקרי מוות עודפים. הם הסתמכו על רישומי ירושות ונתוני תמותה רשמיים כדי להעריך כמה גברים בני פחות מ-50 נהרגו בין פברואר 2002 למאי השנה בהשוואה לתקופות שקדמו למלחמה.

באופן רשמי, רוסיה הכירה בנפילתם של יותר מ-6,000 חיילים במלחמה. רוב כלי התקשורת נמנעים מלעסוק בהיקף האבידות בעימות באוקראינה, ותיעוד שלהם הפך לצעד של התנגדות ואלו שעושים זאת מסתכנים בהטרדה של הרשויות ואף בהעמדה לדין. בדומה לרוסיה, גם אוקראינה ממעיטה לדווח על מספר החיילים שנהרגו בחזית, ושתיהן מנסות להדגיש את היקף הקורבנות הגבוה של הצד השני.

על אף הקשיים, מדיאזונה ושירותי השפה הרוסית ברשת BBC, יחד עם רשת של מתנדבים, השתמשו בפוסטים ברשתות החברתיות ובתמונות מבתי קברות ברחבי רוסיה כדי לבנות מאגר נתונים של קורבנות המלחמה. נכון ל-7 ביולי, הם זיהו 27,423 הרוגים רוסים.

"אלה רק חיילים שאנחנו יודעים את שמם, ומותם אאומת על ידי מספר רב של מקורות", אמר לסוכנות הידיעות אי-פי דמיטרי טרשחנין, עורך במדיאזונה שעזר לפקח על התחקיר. "ההערכה שעשינו עם מדוזה מאפשרת לנו לראות את מקרי המוות 'המוסתרים', מקרי המוות שאותם ממשלת רוסיה מנסה להסתיר בצורה אובססיבית וללא הצלחה".

חייל חמוש שומר בזמן הלוויית חיילים רוסים ואזרחים בבית קברות בלוהנסק, שבשליטת מוסקבה, באוקראינה, 18 במאי 2023. רויטרס
היקף האבידות של רוסיה במלחמה הוא סוד מדינה. הלוויית חיילים בלוהנסק, מאי/רויטרס

כדי לגבש מאגר מקיף יותר, עיתונאים במדיאזונה ובמדוזה השיגו רישומים של תביעות ירושה שהוגשו לרשויות ברוסיה. המידע ממרשם הצוואות הלאומי מכיל מידע על יותר מ-11 מיליון איש שמתו בין 2014 למאי 2023. לפי הניתוח שלהם, 25 אלף תיקי ירושה יותר מהצפוי נפתחו ב-2022 לגברים בני 15 עד 49. עד 27 במאי האחרון, מספר המקרים העודפים עלה ל-47 אלף.

הנתון הזה עולה כמעט בקנה אחד עם הערכה של הבית הלבן שפורסמה במאי, שלפיה יותר מ-20 אלף רוסים נהרגו באוקראינה מאז דצמבר, אם כי זה נמוך יותר מהערכות המודיעין של ארצות הברית ובריטניה ביחס למספר האבידות הכולל של רוסיה. בפברואר, משרד ההגנה של בריטניה העריך שבין 40 אלף ל-60 רוסים ככל הנראה נהרגו במלחמה. הערכת המודיעין האמריקני הייתה שבשנה הראשונה למלחמה נהרגו בין 35 אלף ל-34 אלף רוסים.

"ייתכן שהנתונים שלהם מדויקים, ואולי לא", אמר טרשחנין, עורך מדיאזונה, במייל לסוכנות הידיעות אי-פי. "גם אם יש להם מקורות במשרד ההגנה הרוסי, הנתונים שלו יכולים להיות חלקיים. קשה מאוד לרכז את כל הנפגעים מהצבא, מהמשמר הלאומי, מגדוד אחמט, מארגונים צבאיים פרטיים, שקבוצת ואגנר היא הגדולה שבהם, אבל לא היחיד. נפגעים בקרב אסירים, שגויסו לראשונה על ידי ואגנר וכעת מגויסים על ידי משרד ההגנה, הם גם נושא מעורפל מאוד, עם פוטנציאל רב לעשיית מניפולציות. סטטיסטיקה יכולה לתת תוצאות טובות יותר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
הלוויית חייל שנהרג באוקראינה בבית קברות במחוז לנינגרד, רוסיה, 8 ביוני 2023. רויטרס
הנתונים תואמים את הערכות מדינות המערב. הלוויית חייל במחוז לנינגרד, בחודש שעבר/רויטרס

במקביל, דמיטרי קובאק, מדען נתונים מאוניברסיטת טובינגן שבגרמניה, שפרסם מחקר על מקרי מוות עודפים מקורונה ברוסיה, השיג נתוני תמותה בחלוקה לפי גיל ומין לשנת 2022 מלשכת הסטטיסטיקה הרשמית של רוסיה. הוא מצא כי 24 אלף גברים מתחת לגיל 50 מתו בשנת 2022 יותר מהצפוי, נתון שתואם לניתוח נתוני הירושה.

מגיפת הקורונה הקשתה להבין כמה גברים היו מתים ברוסיה מאז פברואר 2022 לולא הייתה פורצת מלחמה. שני ניתוחי הנתונים תיקנו את ההשפעות המתמשכות של נגיף הקורונה על התמותה הכללית בהשוואת שיעורי התמותה של גברים למקרי מוות של נשים.

סרגיי שרבוב, חוקר במכון הבינלאומי לניתוח מערכות יישומיות באוסטריה, הזהיר כי "ההבדלים במספר מקרי המוות בין גברים לנשים יכולים להשתנות באופן משמעותי בגלל אקראיות בלבד". לדבריו, "אני לא אומר שלא יכול להיות מספר עודף של מקרי מוות של גברים, אלא שמבחינה סטטיסטית, ההבדל הזה במקרי המוות יכול להיות תוצאה של מקריות בלבד".

אזרחים רוסים נעדרים אך שאינם מוכרים באופן רשמי כמתים, כמו גם אזרחים אוקראינים הנלחמים עם כוחות הבדלנים בדונייצק ולוהנסק, אינם נכללים בספירות אלה.

קובאק הודה כי נותרה אי-ודאות מסוימות, במיוחד לגבי מקרי מוות של גברים מבוגרים. יתרה מכך, קשה לדעת כמה חיילים רוסים המוגדרים נעדרים באמת מתים. עם זאת, הוא אמר שאף אחד מהגורמים לא צפוי להשפיע באופן משמעותי על הנתונים. "אי-הוודאות היא באלפים", אמר. "התוצאות סבירות בסך הכל".

מדוזה הוא כלי תקשורת רוסי עצמאי שפועל בגלות כבר שמונה שנים, עם מטה בריגה, לטביה. באפריל 2021 השלטונות ברוסיה הגדירו אותו כ"סוכן זר", והקשו עליו על יצירת הכנסות מפרסום, ובינואר האחרון, הקרמלין הוציא את כלי התקשורת מחוץ לחוק.

בנוסף לכך, מוסקבה הגדירה גם את מדיאזונה כ"סוכן זר" וחסמה את האתר שלו לאחר הפלישה לאוקראינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully