וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אזוקים על ספסל, במשך לילה: בשל מצוקת מקום במתקני כליאה - עצורים מוחזקים בניגוד לחוק

10.7.2023 / 2:32

עצורים נאלצים לשהות עד לדיון בעניינם, לרבות במשך לילות, "על רצפת תאים, ללא קבלת מזון ושתייה". "תופעה קשה שאינה עולה בקנה אחד עם הוראות החוק", טענה עו"ד בריל. שופט ביהמ"ש: "העובדה כי אדם נחשד בביצוע עבירה אינה מקימה זכות לנהוג בו משל היה חפץ"

בווידאו: עבודות מיגון בכלא גלבוע למניעת בריחת אסירים נוספת/צילום: שב"ס

עצורים מוחזקים בתנאים בלתי חוקיים בתחנות משטרה, על הרצפה, או לחילופין במסדרון או בחצר - כשהם אזוקים ותוך פגיעה בזכויותיהם ובכבודם. זאת, עד לדיון בעניינים, לרוב במשך לילה - ובשל מצוקת מקום במתקני כליאה.

כך למשל, ביום שלישי, נעצר תושב חוץ בן 34 בחשד לגניבת משאית. בדיון בהארכת מעצרו שהתקיים יום לאחר מכן בבית המשפט, התברר כי זה הוחזק לילה שלם עצור בתחנת המשטרה על ספסל - כשהוא אזוק בידיו וברגליו. "בית משפט מביע זעזוע מהרעיון שחשוד בעבירה פלילית ייאלץ לישון כשהוא כפות בידיו ורגליו", מתח ביקורת על המקרה השופט ציון סהראי. "מדובר בהפרה בוטה של זכויות החשוד כאדם. לדבריו, "העובדה כי אדם נחשד בביצוע עבירה פלילית אינה מקימה זכות למשטרה לנהוג בו משל היה חפץ".

במקרה נוסף, נכלא למשך לילה עצור ממזרח ירושלים שנחשד בהחזקה ומכירת סמים, זאת כשהוא נאלץ לישון על רצפת התא. עוד טען העצור כי לאחר שעורר רעש בעת שביקש לצאת לשירותים - הותקף בידי שוטרים. בתיק אחר, שהתקיים נגד חשוד באיומים ותקיפה של בת זוגו, עלה כי זה הוחזק במעצר בתחנת המשטרה משעות הצהריים ועד למחרת - זאת בניגוד לחוק.

המשטרה עצרה 4 חשודים במעורבות ברצח המנוחה ביאן עבאס בכפר כנ,א, 22 במאי 2023. דוברות משטרת ישראל
"תנאים שאינם עולים בקנה אחד עם הוראות החוק"/דוברות משטרת ישראל

"מדובר בתופעה קשה של הלנת עצורים בתחנות משטרה, בתנאים שאינם עולים בקנה אחד עם הוראות החוק", טוענת עו"ד אנה בריל, סגנית הסניגור הציבורי המחוזי ירושלים ומנהלת מחלקת המעצרים. "העצורים נאלצים לישון על רצפת התאים, ללא קבלת מזון ושתייה. החזקת עצורים במשך פרקי זמן ארוכים בתנאים שנועדו לשהייה למשך זמן קצר בלבד מהווה פגיעה קשה ובוטה בליבת הזכויות החוקתיות הבסיסיות ביותר המעוגנות בהוראות החוק".

מהמשטרה נמסר: "בשנים האחרונות, אנו עדים למצוקת מקומות כליאה במתקני שירות בתי הסוהר ברחבי הארץ וכן לכך שבתי המעצר אינם קולטים עצורים בשעות הלילה המאוחרות. נוכח האמור לעיל, המשטרה נאלצת לעיתים להחזיק ולשמור על עצורים במשך שעות בודדות ב"תאי שהייה" בתחנות משטרה, זאת עד להבאתם בפני בית המשפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully