וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלת הולנד קרסה בשל מחלוקת על הגבלת ההגירה

אף שמדיניות ההגירה במדינה היא כבר כיום בין המחמירות ביותר באירופה, ראש הממשלה רוטה ניסה להדק אותה עוד יותר בלחץ מפלגות הימין. עם זאת, שתיים מחברות הקואליציה שלו סירבו להצעה, והולנד תלך לבחירות חדשות

ראש ממשלת הולנד מארק רוטה במטה האיחוד האירופי בבריסל, 29 ביוני 2023. רויטרס
ראש ממשלת הולנד מארק רוטה במטה האיחוד האירופי בבריסל, 29 ביוני 2023/רויטרס

ממשלת הולנד קרסה היום (שישי) לאחר שלא הצליחה להגיע להסכם על הגבלת ההגירה למדינה, ובשל כך צפויות להתקיים בחירות חדשות בסתיו. ראש הממשלה מארק רוטה ומנהיג מפלגת השלטון השמרנית יגיש את התפטרותו והוא יכהן כראש ממשלת מעבר.

ההודעה על התפרקות הקואליציה נמסרה על ידי מפלגת האיחוד הנוצרי, אחת מארבע המפלגות שהרכיבו אותה. "ארבע המפלגות החליטו שהן לא יכולות להגיע להסכמה על הגירה, ולכן הן החליטו לפרק את הממשלה הזו", אמר דובר המפלגה טים קויסטן.

המשבר החל בעקבות ניסיון של המפלגה השמרנית לצמצם את זרם מבקשי המקלט המגיעים להולנד, אך שתיים מחברות הקואליציה של רוטה סירבו לתמוך בהצעותיו של ראש הממשלה. השבוע הגיעה המתיחות לשיא, כשרוטה דרש את תמיכתן בהצעה להגביל את הכניסה למדינה של ילדי פליטי מלחמה שכבר נמצאים בהולנד ולגרום למשפחות להמתין לפחות שנתיים לפני שהן יוכלו להתאחד. הייתה זו הצעה מרחיקת לכת מדי עבור מפלג האיחוד הנוצרי ומפלגת D66 הליברלית, והתנגדותן עוררה את המשבר.

"זה לא סוד שלשותפות הקואליציה יש דעות שונות לגבי מדיניות ההגירה. היום, למרבה הצער, הגענו למסקנה שלא ניתן עוד להתגבר על המחלוקות האלו. ולכן, אני אגש את התפטרות הממשלה למלך", אמר רוטה במסיבת עיתונאים ששודרה בטלוויזיה.

סוכנות הידיעות ANP, שציטטה את ועדת הבחירות הלאומית, דיווחה כי הן לא צפויות להתקיים לפני אמצע נובמבר. ממשלת המעבר לא יכולה לקבוע מדיניות חדשה, אך ראש הממשלה הדגיש כי תמיכתה באוקראינה לא תושפע מהמצב הפוליטי.

הפגנה בעד זכויות מהגרים ופליטים באמסטרדם, הולנד, 18 ביוני 2023. רויטרס
הפגנה בעד זכויות מהגרים ופליטים באמסטרדם, הולנד, 18 ביוני 2023/רויטרס

"זה יום עצוב", אמרה שרת ההגנה קאג'סה אולונגרן כשהיא הגיעה לישיבת קבינט חירום שנקראה לאחר ששיחות ההגירה הסתיימו בקיפאון. "שוחחנו זמן רב, אבל לא הצלחנו להגיע להסכמה". רוטה יקיים מסיבת עיתונאים לאחר ישיבת הממשלה, נמסר ממשרדו.

מדיניות ההגירה בהולנד היא כבר עתה מהקשוחות ביותר באירופה, אך תחת לחץ של מפלגות הימין, רוטה חיפש במשך חודשים דרכים נוספות לצמצום גדול יותר של מספר מבקשי המקלט המגיעים למדינה.

מספר בקשות המקלט בהולנד זינק בשליש בשנה שעברה ליותר מ-46 אלף, והממשלה צופה שהוא עשוי להגיע ליותר מ-70 אלף השנה - יותר מהשיא שנרשם ב-2015. הזרם הגובר צפוי להכביד שוב על מתקני המקלט, כשבשנה שעברה כל כמה חודשים נאלצו מאות פליטים להישאר ללא קורת גג, עם גישה מועטה או בכלל לא למי שתייה, מתקנים סניטריים או שירותי בריאות.

רוטה אמר בשנה שעברה שהוא "מתבייש" במצב, לאחר שארגון רופאים ללא גבולות שלח צוות להולנד בפעם הראשונה אי-פעם כדי לסייע בצרכים הרפואיים של המהגרים במרכז לטיפול בבקשות המקלט שלהם. הוא הבטיח לשפר את התנאים במתקנים, בעיקר על ידי צמצום מספר הפליטים שיגיעו להולנד. עם זאת, הוא לא הצליח לזכות בגיבוי של שותפיו בקואליציה שחשו שמדיניותו מרחיקת לכת מדי.

רוטה, בן 56, הוא ראש הממשלה הוותיק ביותר בהיסטוריה של הולנד, והוותיק ביותר באיחוד האירופי אחרי ויקטור אורבן בהונגריה. הוא צפוי לעמוד שוב בהנהגת המפלגה השמרנית בבחירות הבאות. הממשלה האחרונה שלו, שקמה בינואר 2022, הייתה הרביעית ברציפות שבה הוא עומד מאז שנבחר לראשונה לתפקיד באוקטובר 2010.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully