וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן אישר לספק פצצות מצרר לאוקראינה חרף איסורן ברוב מדינות המערב

נשיא ארה"ב אמר כי זו "החלטה קשה", אך הכרחית לפריצת הביצורים של הכוחות הרוסיים. יותר ממאה מדינות אוסרות על התחמושת הזו, המותירה פצצות קטנות רבות בשטח נרחב, ורוסיה ואוקראינה עושות בהן שימוש לאורך המלחמה

בווידאו: ארה"ב תשלח לאוקראינה פצצות מצרר חרף ביקורת של בעלות בריתה במערב/רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אישר היום (שישי) אספקת פצצות מצרר לאוקראינה, חרף העובדה שמדינות רבות בעולם אוסרות על השימוש בהן בשל פגיעה אפשרית באזרחים. התחמושת תועבר לאוקראינה כחלק מחבילת סיוע ביטחונית חדשה בסך כ-800 מיליון דולר. מאז פרוץ המלחמה בפברואר 2022, וושינגטון העבירה לקייב סיוע צבאי בשווי יותר מ-40 מיליארד דולר.

הן רוסיה והן אוקראינה משתמשות בנשק השנוי במחלוקת, שמשחרר מספר גדול של פצצות קטנות יותר על פני שטח נרחב. הפצצות הקטנות אמורות להתפוצץ עם פגיעתן בקרקע, אך לעתים הן נותרות פעילות ומציבות סיכון לאזרחים גם כעבור עשורים מתוך הסכסוך.

יותר מ-120 מדינות הצטרפו ב-2008 לאמנה נגד פצצות מצרר, שבהן נעשה לראשונה שימוש במלחמת העולם השנייה, אך ארצות הברית, רוסיה ואוקראינה סירבו לחתום עליה, כמו גם ישראל. כמה ממדינות המערב החברות באמנה יצאו נגד ההחלטה של וושינגטון בעלת בריתן.

פצצת מצרר רוסית שאותרה במחוז חרקוב, אוקראינה, 21 באוקטובר 2022. רויטרס
עלולות לגרום נזק עשורים אחרי סיום מלחמה. פצצת מצרר רוסית במחוז חרקוב/רויטרס

ביידן אמר כי ההחלטה לספק את פצצות המצרר לאוקראינה הייתה קשה, אבל הוא סבור כי קייב זקוקה להן כדי לפרוץ את הביצורים הרוסיים המעכבים את מתקפת הנגד שלה. "הם מנסים לעבור דרך השוחות האלו, ולעצור את ההתגוללות של הטנקים האלו", אמר ביידן בריאיון לרשת CNN. "זאת לא הייתה החלטה קלה".

לפי היועץ לביטחון לאומי שלו, ג'ייק סאליבן, "אוקראינה סיפקה ערבויות בכתב שהיא הולכת להשתמש בהן בצורה זהירה מאוד" כדי למזער סיכונים לאזרחים. גורם בפנטגון אמר לכתבים כי פצצות המצרר "יסופקו במסגרת זמן רלוונטית למתקפת הנגד".

אוקראינה טוענת כי כבשה בחזרה כמה כפרים בדרום אוקראינה מאז החלה מתקפת הנגד בתחילת יוני, אך טוענת שאין לה כוח אש וחיפוי אווירי מספיקים כדי להתקדם מהר יותר. שר ההגנה שלה בירך על המהלך של ארצות הברית ואמר כי הוא יעזור לצבא להדוף את הכוחות הרוסיים.הוא הבטיח כי הכוחות האוקראיניים לא יעשו שימוש בפצצות המצרר בתוך שטחה של רוסיה וכי קייב תנהל מעקב קרוב אחר השימוש שלהם ותשתף את המידע עם בעלות בריתה.

עם זאת, מומחים סבורים כי פצצות המצרר לא יהיו נשק שובר שוויון במלחמה באוקראינה, הגדולה ביותר שידעה יבשת אירופה מאז מלחמת העולם השנייה. "מוקדם מדי לקבוע כיצד מתקדמת מתקפת הנגד משום שאנחנו בתחילת האמצע", אמר לכתבים קולין קהאל, תת-שר ההגנה של ארצות הברית לענייני מדיניות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן, 7 ביולי 2023. רויטרס
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן, 7 ביולי 2023/רויטרס

שגריר רוסיה בארצות הברית, אנטולי אנטונוב, מתח ביקורת על העברת פצצות המצרר. "האכזריות והציניות שבהן וושינגטון ניגשה לנושא העברת נשק קטלני לקייב הן בולטות במיוחד", אמר השגריר, שצוטט על ידי סוכנות הידיעות הרוסית "טאס". "כעת, באשמת ארצות הברית, אזרחים חפים מפשע יהיו בסכנה במשך שנים רבות מפצצות קטנות שלא התפוצצו".

מאז ההכרזה של ממשל ביידן על העברת פצצות המצרר לאוקראינה, מדינות מערביות רבות, בהן בריטניה, גרמניה, ספרד, קנדה וניו זילנד, מיהרו להבהיר שהן מתנגדות לכך.

המחלוקת בקרב מדינות המערב ביחס לאספקת הפצצות לאוקראינה מגיעה לקראת פסגת נאט"ו שתיפתח בשבוע הבא בליטא. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ביקר בכמה בירות אירופיות כדי לקדם את מועמדותה של ארצו לברית הצפון-אטלנטית, אך היא לא צפויה להתקבל לשורותיה עד תום המלחמה.

אחת המטרות המוצהרות של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפלישה לאוקראינה הייתה למנוע את כניסתה לברית הצבאית המערבית, ומוסקבה איימה בתגובה קשה אם זה אכן יקרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully