וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: השתלטו על ספינה שהבריחה דלק במפרץ הפרסי

6.7.2023 / 20:07

בבטהראן אמרו כי המכלית הבריחה 900 טונות של דלק, ו-12 אנשי הצוות שלה נעצרו. הצי האמריקני, שסיכל יממה קודם לכן השתלטות על שתי מכליות זרות, אמר כי הוא נמנע מלהתערב הפעם בשל אופיו של כלי השיט שהיה מעורב

בווידאו: כלי שיט של משמרות המהפכה משתלטים על מכלית במפרץ/רויטרס

משמרות המהפכה של איראן השתלטו על ספינה שהבריחה דלק במפרץ הפרסי - כך דיווחה הלילה (שישי) סוכנות הידיעות פארס. לפי הדיווח, על המכלית שהוחרמה היו 900 טונות של "דלק מוברח". בנוסף לכך, דווח כי 12 אנשי הצוות של הספינה נעצרו, בהתאם לצו בית משפט. טהראן, שמחירי הדלק בה הם מהזולים ביותר בעולם בשל סבסוד ממשלתי וצניחה בערך המטבע, נאבקת בהברחות דלק אל המדינות השכנות, בין אם ביבשה או בים.

הצי האמריקני אמר אמש כי הוא לא התערב בתקרית, מאחר שהספינה הייתה ככל הנראה מעורבת בהברחות. זאת יממה אחרי שלטענת הצי הוא סיכל שני ניסיונות של איראן להשתלט על מכליות נפט ששטו במים בינלאומיים באזור.

"כוחות הצי של ארצות הברית פרסו נכסים ימיים כדי לעקוב מקרוב אחרי המצב", אמר דובר של הצי החמישי, שבסיסו בבחריין. "בסופו של דבר, הפיקוד המרכזי של כוחות הצי האמריקניים העריך כי נסיבות האירוע הזה לא שוות תגובה נוספת". הדובר הדגיש כי הצי נותר דרוך ומוכן "להגן על זכויות השיט של התנועה הימים החוקית" בנתבי השיט האסטרטגיים בים התיכון.

חברת המודיעין הימית הבריטית "אמברי" אמרה כי היא מודעת לניסיון של כוחות איראניים להשתלט על מכלית נפט קטנה ששטה תחת דגל טנזניה, כ-59 מיילים ימיים מצפון-מזרח לעיר הנמל הסעודית דמאם. "איראן מיירטת בקביעות מכליות קטנות שבהן היא חושדת בהברחת נפט", הוסיפה החברה.

כלי שיט איראני מתקרב לעבר מכלית נפט במפרץ עומאן, 5 ביולי 2023. רויטרס
כלי שיט איראני מתקרב לעבר מכלית נפט במפרץ עומאן, רביעי/רויטרס

לצי האמריקני יש בסיס בבחריין, והוא מסייר במי המפרץ האסטרטגיים שבהם הותקפו ונתפסו מאז 2019 כמה מכליות וכלי שיט זרים אף ששטו במים בינלאומיים - כולל שתי מכליות באפריל ובמאי האחרונים. הצי האמריקני אמר השבוע כי "איראן הטרידה, תקפה או השתלטה על כ-20 ספינות סוחר" בינלאומיות מאז 2021.

במהלך ניסיון ההשתלטות אתמול של איראן על שתי מכליות הנפט, נפתחה אש לעבר אחת מהן, אך לא היו נפגעים ולא נגרם נזק משמעותי. טהראן לא התייחסה להאשמות האמריקניות, אך אמרה הבוקר כי הוצא צו תפיסה לאותה מכלית - של חברת שברון האמריקנית - בעקבות "התנגשותה" בכלי שיט שלה.

התקריות האחרונות הגיעו דווקא בזמן של נורמליזציה בין איראן לבין שכנותיה הערביות. לפי הצי האמריקני, איראן השתלטה על לפחות חמישה כלי שיט מסחריים בשנתיים האחרונות והטרידה כמה נוספים. רוב התקריות התרחשו באזור מצר הורמוז, הפתח הצר של המפרץ הפרסי שדרכו עוברים כ-20% מאספקת הנפט העולמית.

המפרץ הפך לזירת התגוששות בין איראן לבין ארצות הברית מאז שהנשיא לשעבר דונלד טראמפ פרש מהסכם הגרעין ב-2018 והטיל מחדש סנקציות עליה. טהראן, בתגובה, האיצה את תכנית הגרעין שלה והואשמה בשורת תקריות ביטחוניות במפרץ ובנתיבי שיט אחרים, בהן גם כאלו במעורבות עם ספינות הקשורות לישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully