וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

85 שנה אחרי: נמצאו שרידים מבית הכנסת הגדול במינכן, שנהרס בהוראת היטלר

עמודי תווך ולוח אבן שעליו חרוטים חלקים מעשרת הדיברות אותרו בנהר בעיר, ומציאתם ריגשה את הקהילה היהודית המקומית. בית הכנסת היה אחד האתרים המפורסמים ביותר של מינכן, אך מנהיג גרמניה הנאצית הורה להורס אותו ב-1938, חודשים לפני ליל הבדלוח

שרידי לוח עם עשרת הדיברות מבית הכנסת הגדול של מינכן שנמצא בעת עבודות בנהר, גרמניה, יולי 2023. המוזיאון היהודי במינכן, אתר רשמי
חלק מלוח עם עשרת הדיברות שאותר בנהר במינכן/אתר רשמי, המוזיאון היהודי במינכן

שרידים של בית הכנסת הגדול של מינכן, שנרחב בהוראת מנהיג גרמניה הנאצית אדולף היטלר ב-1938, נמצאו על ידי פועלים בנהר סמוך. הם מצאו חלק מעמודי התווך של בית הכנסת ולוח אבן שעליו חרוטים עשרת הדיברות.

הקהילה היהודית וגורמים מקומיים היו מאושרים מגילוי השרידים. "לעולם לא חשבנו שנמצא משהו מזה", אמר ברנהארד פורין, ראש המוזיאון היהודי של מינכן. היטלר דרש את החרבתו של בית הכנסת ביוני 1938, משום שהוא ראה בו מבנה "כעור". הריסת בית הכנסת הקדימה את פרעות "ליל הבדולח" שהתרחשו חמישה חודשים מאוחר יותר ושבמהלכם הותקפו בתי כנסת ועסקים יהודיים ברחבי גרמניה.

פורין אמר לרשת BBC כי גילוי השרידים הוא הרגע המרגש ביותר ב-30 שנות עבודתו במוזיאונים יהודיים, "במיוחד כשראיתי את הלוח של עשרת הדיברות שלא נראה מאז 1938".

שרידי לוח עם עשרת הדיברות מבית הכנסת הגדול של מינכן שנמצא בעת עבודות בנהר, גרמניה, יולי 2023. המוזיאון היהודי במינכן, אתר רשמי
"ממש לא ציפיתי שחלקים ישרדו - שלא לדבר על לראות אותם"/אתר רשמי, המוזיאון היהודי במינכן

ההערכות היו ששרידי המבנה ההיסטורי שקעו בנהר האיזר מאז ששימש להקמה מחדש של סכר לאחר תום מלחמת העולם השנייה. לוח האבן ניצב במקור מעל ארון הקודש בקיר המזרחי של בית הכנסת, שהיה אחד מהאתרים המפורסמים במינכן שלפני המלחמה. על חורבות האתר הישן הוקמה חנות כלבו. פורין, מהמוזיאון היהודי בעיר, אמר שקצת פחות מרבע מלוח האבן היה חסר וכי זו התגלית המשמעותית ביותר עד כה.

חברת הבנייה "לאונרד מול", שהרסה את בית הכנסת, אחסנה ככל הנראה את שרידיו באתר שלו במערב מינכן עד 1956. לאחר מכן, כ-150 טונות הושלכו לנהר לטובת שיקום הסכר, רובם משרידי בית הכנסת אך גם ממבנים שהופצצו במהלך המלחמה.

ראש הקהילה היהודית במינכן, שרלוט קנובלוך בת ה-90, התרגשה ממציאת השרידים מאחר שהיא התפללה בבבית הכנסת הישן כילדה לפני שהוחרב. "האבנים האלה הן חלק מההיסטוריה היהודית של מינכן", אמרה לעיתון מקומי. "ממש לא ציפיתי שחלקים ישרדו, שלא לדבר על לראות אותם".

ראש עיריית מינכן, דיטר רייטר, אמר לערוץ השידור הציבורי BR כי הגילוי של שרידי מבנה כה מפואר הוא "מזל". סגניתו, קטרין הבנשדן, אמרה שזו חובתה ההיסטורית של העיר לשמור על התגלית ולהחזירה לקהילה היהודית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully