וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא בלארוס: מפקד כוח ואגנר חזר לרוסיה

6.7.2023 / 10:59

לוקשנקו, שתיווך בין פוטין לפריגוז'ין לסיום המרד, אמר כי האחרון כבר לא נמצא בבלארוס ושב לסנט פטרסבורג. הוא אמר כי הצעתו לקלוט חלק מלוחמי ואגנר עדיין תקפה. ברוסיה דווח כי החקירה נגדו עדיין בעיצומה, למרות הבטחת הקרמלין, וכוחות ביטחון פשטו על אחוזתו

תיעוד: כוחות ביטחון פושטים על אחוזתו של פריגוז'ין/טלגרם

נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו אמר היום (חמישי) כי מנהיג קבוצת ואגנר יבגני פריגוז'ין שב לרוסיה, שבועיים בלבד אחרי סיום המרד שבמסגרתו היה אמור לצאת לגלות בארצו. זאת בזמן שברוסיה דווח כי החקירה בעניינו עוד מתנהלת, וכוחות מיוחדים פשטו על אחוזתו של מנהיג ואגנר.

לוקשנקו אמר ביום שלישי שעבר כי פריגוז'ין הגיע לארצו, אך היום אמר לכתבים במינסק כי הוא נמצא בסנט פטרסבורג או במוסקבה. "הוא לא נמצא בשטחה של בלארוס", הוסיף שליטה של בלארוס, בעל בריתו הקרוב של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. פריגוז'ין טען כי המרד שלו לא כוון נגד פוטין עצמו, אלא נגד שר ההגנה סרגי שויגו והרמטכ"ל ולרי גרסימוב.

לוקשנקו אמר שההצעה שנתן לקבוצת ואגנר להציב חלק מלוחמיה בבלארוס עדיין עומדת בעינה. הוא אמר שהוא לא רואה בכך סכנה לבלארוס ואינו מאמין שהם ינסו להתמרד בשלטונו. עם זאת, לוקשנקו הוסיף כי טרם נפתרה הסוגייה הנוגעת לפריסתם מחדש של לוחמי ואגנר, שהגיעו בזמן המרד למרחק של כ-200 ק"מ ממוסקבה הבירה.

לדבריו, לוחמי ואגנר שוהים במחנות הקבע שלהם, שאליהם עברו לאחר שחזרו מקו החזית באוקראינה. הבסיס המרכזי של הארגון הוא בדרום רוסיה, סמוך לעיר קרסנודר.

מפקד קבוצת שכירי החרב הרוסית "ואגנר" יבגני פריגוז'ין. 24 ביוני 2023. רויטרס
מפקד קבוצת שכירי החרב הרוסית "ואגנר" יבגני פריגוז'ין. 24 ביוני 2023/רויטרס

האפשרות להתפרסות לוחמי ואגנר בבלארוס הדאיגה את שכנותיה המערביות, ופולין אף שלחה כוחות מתוגברים לגבול. תמונות לוויין שפורסמו בימים האחרונים חשפו הקמת מתחם אוהלים בבסיס צבאי בבלארוס, שלפי ההערכות נועד עבור שכירי החרב של פריגוז'ין.

לוקשנקו, שאפשר לכוחות הרוסיים לתקוף את אוקראינה משטחו בתחילת הפלישה בפברואר אשתקד, אמר כי הוא צופה שקייב תנסה לעשות "משהו רציני" בחזית לקראת פסגת נאט"ו בשבוע הבא. לדבריו, מהלך שכזה "יהרוס" את כוחות המילואים המאומנים ביותר של אוקראינה ו"יקבור" את יכולותיה הצבאיות.

הוא שב וקרא לרוסיה ולאוקראינה לפתוח במשא ומתן ללא תנאים מוקדמים, אך הסיכוי לכך בשלב זה נראה קלוש ושני הצדדים מתבצרים בעמדותיהם ומנהלים קרבות עזים בקווי החזית במזרח ובדרום.

הרודן הבלארוסי בן ה-68 דחה את השאלה אם פוטין נחלש בעקבות המרד, אך אמר כי הוא לא רוצה לדבר על המניעים שהובילו אליו. לוקשנקו הודה שהמצב היה כה חמור בשיאו, עד שכוחות מיוחדים מארצו היו מוכנים לטוס ולסייע בהגנה על מוסקבה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

תמונות מהפשיטה על אחוזתו של פריגוז'ין

לוקשנקו סיפר בשבוע שעבר על מאמצי התיווך שלו בעיצומו של המרד, שהיה האיום החמור ביותר שניצב בפני פוטין מאז עלה לשלטון בתחילת המילניום הנוכחי. הוא טען כי שכנע את פוטין שלא לחסל את פריגוז'ין, וכי הזהיר את האחרון שהוא "יימחץ כמו חרק" אם לא יסיג את לוחמיו.

עם זאת, פריגוז'ין לא נראה או נשמע מאז שעזב את העיר רוסטוב שבדרום רוסיה בסוף המרד. לפי אתרי מעקב אחר טיסות, מטוס עסקים הקשור לפריגוז'ין המריא אתמול מסנט פטרסבורג למוסקבה והיה היום בדרכו לדרום רוסיה, אולם לא ידוע אם הוא היה עליו.

בקרמלין, דוברו של פוטין אמר כי מוסקבה לא עוקבת אחר תנועותיו של פריגוז'ין. הדובר, דימטרי פסקוב, הוסיף כי לא נקבע מועד לפגישה בין לוקשנקו לפוטין וכי הוא לא יכול לאשר על מה ידונו השניים.

מאז תום המרד, פוטין החל לפעול כדי להשתלט על האימפריה העסקית של ואגנר, הפועלת במוקדי סכסוך באפריקה ובמזרח התיכון. בנוסף לכך, כלי תקשורת שהיו מזוהים עמו נסגרו, ואתמול הטלוויזיה הרשמית של רוסיה תקפה אותו בחריפות. היא דיווחה שחקירת המרד בעיצומה, אף שהרשויות הבטיחו לאחר ההתקוממות כי יבוטלו האישומים נגד פריגוז'ין במסגרת ההבנות בין הצדדים.

בנוסף לכך, בתכנית שודרו תיעוד מפשיטת כוחות הביטחון על משרדי הארגון ועל אחת מאחוזותיו של פריגוז'ין בסנט פטרסבורג. באחוזתו נמצאו סכומי כסף גדולים במזומן, מצבור נשק, מסוק פרטי, אוסף של פאות ודרכונים מזויפים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully