וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצי האמריקני: מנענו מאיראן להשתלט על שתי מכליות נפט במפרץ עומאן

5.7.2023 / 16:07

בצי האמריקני טענו כי הם התערבו בעקבות קריאות מצוקה של שתי ספינות שעברו בסמוך למצר הורמוז האסטרטגי, והכוחות האיראניים שבו על עקבותיהם. באחת התקריות אף נפתחה אש לעבר המכלית, אך לא היו נפגעים. טהראן, שהשתלטה ותקפה כמה מכליות במפרץ בשנים האחרונות, טרם הגיבה

בווידאו: כלי שיט של משמרות המהפכה משתלטים על מכלית במפרץ/רויטרס

איראן ניסתה להשתלט על שתי מכליות נפט במפרץ עומאן, בסמוך למצר הורמוז האסטרטגי, ופתחה באש לעבר אחת מהן - כך אמר היום (רביעי) הצי האמריקני. לפי הודעת הצי, בשני המקרים, כלי השיט האיראניים נסוגו בעקבות תגובתו לאותות מצוקה של שתי המכליות, שהמשיכו בסופו של דבר בדרכן. הצי לא פירט כיצד הוא הגיב.

לצי האמריקני יש בסיס בבחריין, והוא מסייר במי המפרץ האסטרטגיים שבהם הותקפו ונתפסו מאז 2019 כמה מכליות וכלי שיט זרים אף ששטו במים בינלאומיים - כולל שתי מכליות באפריל ובמאי האחרונים. "הצי האמריקני הגיב מיד ומנע את ההתקפות האלו", אמר דובר של הצי החמישי האמריקני. הוא אמר כי האש שנפתחה לעבר המכלית השנייה לא גרמה לאבידות או לנזק משמעותי.

לפי הצי, בשעה 1:00, ספינה איראנית התקרבה למכלית הנפט TRF Moss ששטה תחת דגל איי מרשל במים הבינלאומיים במפרץ עומאן, ועזבה עם התקרבותה של ספינת טילים אמריקנית. בנוסף לכך, הצי הפעיל אמצעי מעקב בזמן התקרית, כולל מטוס סיור ימי.

כשלוש שעות לאחר מכן, הצי קיבל קריאת מצוקה ממכלית נפט של חברת שברון האמריקנית, ששטה במים בינלאומיים כ-32 ק"מ מחופיה של בירת עומאן. בצי אמרו כי כלי שיט איראני אחר התקרב אל המכלית "ריצ'מונד וואייג'ר" וקרא לה לעצור - עד שספינת הטילים האמריקנית החלה לשוט במהירות לאזור. לפני שהגיעה, טענו בצי האמריקני, האיראנים פתחו באש לעברה. כמה קליעים פגעו בסמוך לתאי המגורים של הצוות.

כלי שיט איראני מתקרב לעבר מכלית נפט במפרץ עומאן, 5 ביולי 2023. רויטרס
כלי שיט איראני מתקרב לעבר המכלית "ריצ'מונד" במפרץ, הבוקר/רויטרס

איראן טרם הגיבה על הטענות של הצי האמריקני, המגיעות דווקא בזמן של נורמליזציה ביחסיה עם שכנותיה הערביות. לפי הצי האמריקני, איראן השתלטה על לפחות חמישה כלי שיט מסחריים בשנתיים האחרונות והטרידה כמה נוספים. רוב התקריות התרחשו באזור מצר הורמוז, הפתח הצר של המפרץ הפרסי שדרכו עוברים כ-20% מאספקת הנפט העולמית.

המפרץ הפך לזירת התגוששות בין איראן לבין ארצות הברית מאז שהנשיא לשעבר דונלד טראמפ פרש מהסכם הגרעין ב-2018 והטיל מחדש סנקציות עליה. טהראן, בתגובה, האיצה את תכנית הגרעין שלה והואשמה בשורת תקריות ביטחוניות במפרץ ובנתיבי שיט אחרים, בהן גם כאלו במעורבות עם ספינות הקשורות לישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully