וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה על שריפת הקוראן בשבדיה: "לא נילחץ לאשר את חברותה בנאט"ו"

אנקרה ממשיכה לעכב את הצטרפותה של המדינה הנורדית לברית, וציינה את ההפגנה האחרונה בשטוקהולם כאחת הסיבות לכך. "צריכים לבחון אם מדובר בתועלת או בנטל", אמר שר החוץ שלה. שבדיה גינתה את שריפת הקוראן, אך הדגישה כי חופש ההפגנה והביטוי הוא זכות חוקתית מוגנת

בווידאו: בעקבות שריפת הקוראן: מפגינים דרכו על דגלי גאווה בבגדאד/רויטרס

טורקיה הדגישה אתמול (שלישי) שהיא לא תיכנע ללחץ לתמוך באישור הצטרפותה של שבדיה לנאט"ו, ואמרה שהיא עדיין בוחנת אם כניסתה של המדינה הנורדית תעזור לברית או תפגע בה. שר החוץ של טורקיה, האקן פידן, אמר את הדברים יומיים לפני פגישתו המתוכננת עם עמיתו השוודי בבריסל, שבה ידונו בבקשתה של שטוקהולם להפוך לחברה ה-32 בברית הצפון-אטלנטית.

נאט"ו מקווה לקבל את שבדיה לשורותיה לפני שמנהיגיה יקיימו מפגש פסגה בליטא בעוד שבוע, שנועדה להוות מפגן כוח מול המלחמה של רוסיה באוקראינה. עם זאת, טורקיה, וגם הונגריה, מעכבות את מתן האישור לכניסתה של שבדיה לברית בשל שורת מחלוקות עם שטוקהולם ובריסל.

שבדיה ושכנתה פינלנד נטשו עשרות שנים של מדיניות צבאית ניטרלית והגישו בקשה להצטרף לנאט"ו בעקבות הפלישה של רוסיה לאוקראינה בפברואר אשתקד. פינלנד הצטרפה רשמית לגוש באפריל. כדי להצטרף לברית הצבאית החזקה ביותר בעולם, כל חברותיה צריכות לאשר זאת פה-אחד.

"אנחנו אף פעם לא נותנים יד לשימוש בלחץ של זמן כשיטה", אמר פידן במסיבת עיתונאים ששודרה בטלוויזיה.

הפגנה נגד שריפת ספרי קוראן בשבדיה ונגד פעילות צה"ל בג'נין, צנעא תימן, 4 ביולי 2023. רויטרס
שריפת הקוראן עוררה הפגנות זעם ברחבי העולם המוסלמי. מחאה נגד שבדיה בצנעא/רויטרס

אנקרה זעמה על החלטת משטרת שטוקהולם לאשר את קיומן של הפגנות שבהן שרפו ספרי קוראן מחוץ לשגרירות הטורקית בעיר ולמסגדים. מחאה אחרונה שכזו אירעה בשבוע שעבר, ביום הראשון של חג הקורבן, והיא גררה גינוי חריף והפגנות בכל העולם המוסלמי.

פידן התייחס לתקרית כדוגמה לכך ששבדיה לא עמדה בהתחייבויות שנתנה בתמורה להסכמה הראשונית של טורקיה לבקשתה בפסגת נאט"ו במדריד לפני שנה.

"מערכת הביטחון של שבדיה לא מסוגלת לעצור פרובוקציות. זה לא מביא יותר עוצמה אלא יותר בעיות לנאט"ו", אמר. "מבחינת אסטרטגית וביטחונית, כשאנחנו דנים בחברותה של שבדיה בנאט"ו, זו שאלה אם יהיה בכך תועלת או נטל".

הונגריה אמרה כי היא נמצאת בקשר רציף עם טורקיה בנושא, ותלך בעקבותיה. אם יהיה שינוי, כמובן שנעמוד בהבטחה שלנו שהונגריה לא תעכב את חברותה של אף מדינה", אמר שר החוץ ההונגרי.

ממשלת שבדיה גינתה את שריפת הקוראן בשבוע שעבר כ"אסלאמופובית", אך משרד החוץ שלה הוסיף כי במדינה קיימת "זכות מוגנת חוקתית לחופש ההתכנסות, הביטוי וההפגנה".

משטרת שטוקהולם קבעה לפני שריפת הקוראן בשבוע שעבר כי הסיכונים הביטחוניים הנובעים מהמחאה אינם מצדיקים, על פי החוקים הנוכחיים, החלטה לדחות אותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully