וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלך הולנד התנצל על חלקה בסחר העבדים: "אני מבקש מחילה"

באירוע לציון 160 שנה לביטול העבדות במדינה, הביע המלך וילם-אלכסנדר התנצלות בשמו ובשם משפחת המלוכה על חלקה בסחר הטרנס-אטנלטי. הוא הודה כי שליטי הולנד לא עשו דבר כדי לעצור את הסחר בעבדים, שממנו גרפו הון עצום

מלך הולנד וילם-אלכסנדר נואם באירוע לציון ביטול העבדות באמסטרדם, 1 ביולי 2023. רויטרס
"אני מבקש סליחה על חוסר הפעולה המובהק". מלך הולנד בנאומו, אתמול/רויטרס

מלך הולנד התנצל אתמול (שבת) באופן רשמי על תפקידה של ארצו בסחר העבדים, ואמר שהוא חש מושפע מ"האימה" הזו באופן "אישי ועוצמתי". בנאום באירוע לציון 160 שנה לביטול העבדות בהולנד, הודה המלך כי משפחת המלוכה לא עשתה דבר כדי לעצור זאת.

הולנד הפכה למעצמה קולוניאלית גדולה לאחר המאה ה-17, ושלטה במושבות ברחבי העולם. סוחרי עבדים הולנדים סחרו ביותר מ-600 אלף איש עד ביטול העבדות. עד לפני הנאום, לא היה ברור אם המלך יתנצל על חלקה של משפחת המלוכה בסחר העבדים.

בחודש שעבר חשף מחקר חדש כי שליטי הולנד קיבלו בין השנים 1675 ל-1770 סכום שווה ערך ל-545 מיליון אירו כיום ממושבות שבהן נאכפה העבדות.

במהלך נאומו באמסטרדם, הודה המלך ווילם-אלכסנדר כי המלכים והשליטים ההולנדים לא נקפו אצבע כדי לעצור את העבדות. "היום אני עומד כאן מולכם כמלך שלכם וכחלק מהממשלה. היום אני מתנצל בעצמי", אמר. "היום, אני מבקש סליחה על חוסר הפעולה המובהק".

המלך, שאליו התלוותה אשתו המלכה מקסימה, הודה שהוא לא יכול לדבר בשם כל האומה, אבל הוא אמר לקהל ש"הרוב המכריע" של אזרחי הולנד "תומך במאבק לשוויון עבור כל בני האדם, ללא הבדלי צבע או רקע תרבותי. לדבריו, "לאחר הכרה והתנצלות, נוכל לעבוד יחד למען ריפוי, פיוס ושיקום".

נאומו זכה לתשואות מהקהל בפסטיבל "קטי קוטי", האירוע השנתי הרשמי לציון ביטול העבדות בהולנד.

מלך הולנד וילם-אלכסנדר נואם באירוע לציון ביטול העבדות באמסטרדם, 1 ביולי 2023. רויטרס
רק בשנים האחרונות הולנד החלה להתמודד עם עברה הקולוניאלי/רויטרס

במהלך המאה ה-17, הולנד כבשה שטחים גדולים באזורים שבהם שוכנות כיום אינדונזיה, דרום אפריקה, קוראסאו ומערב פפואה, והפכה לשחקן מפתח בסחר העבדים הטרנס-אטלנטי.

אלפי אנשים נשלחו בכפייה מאפריקה למושבות הולנדיות באיים הקריביים ובדרום אמריקה - בהיקף של כ-5% מכלל סחר העבדים הטרנס-אטלנטי - לפני ביטול הנוהג ב-1863. עם זאת, בסורינאם, שהייתה אף היא מושבה הולנדית, סחר העבדים נמשך עשור נוסף כחלק מ"תקופת מעבר".

הולנד צברה עושר עצום מסחר העבדים, ומועצת המחקר ההולנדית מצאה שניתן לייחס כ-40% מהצמיחה הכלכלית בין 1738 ל-1780 בפרובינציה המערבית לבדה למסחר בעבדים.

בשנה שעברה, ראש הממשלה מארק רוטה התנצל גם הוא על תפקידה ההיסטורי של ארצו בסחר בעבדים, ואמר בנאום שנשא בהאג כי יש להכיר בו ב"מונחים הברורים ביותר" כ"פשע נגד האנושות". בנוסף לכך, כמה ערים הולנדיות, כולל אמסטרדם ורוטרדם, פרסמו התנצלות על תפקידן במסחר בעבדים.
עם זאת, להולנד נדרש זמן כדי להתחיל ולהתמודד עם עברה הקולוניאלי, ורק ב-2006 נוספה ההיסטוריה של העבדות ההולנדית לתכנית הלימודים בבתי הספר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully