וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

1,300 עצורים בלילה הרביעי למהומות בצרפת, הנער שנורה בידי שוטר נקבר: "זה חייב להיפסק"

ההתפרעויות ומעשי הביזה נמשכו בעשרות מוקדים, כולל בפריז. במארסיי, מתפרעים פרצו לחנות נשק ובזזו אותה. שר הפנים טען כי עוצמת האלימות פחתה, אך הבהיר: "הרפובליקה תנצח". מקרון ביטל ביקור בגרמניה, מאות השתתפו בהלוויה של נאהל בן ה-17: "חשוב שנעמוד יחד"

בוידאו: המהומות בצרפת: יותר מ-1,300 עצורים בלילה הרביעי להתפרעויות/רויטרס

יותר מ-1,300 איש נעצרו מאז שעות הלילה (שבת) ברחבי צרפת עם המשך המהומות שפרצו בעקבות הרג הנער נאהל בן ה-17 בפרבר של פריז. עיקר ההתפרעויות היו במארסיי, ליון, טולוז, שטרסבורג, ליל וגם בבירה בפריז. במארסיי דווח כי עשרות פורעים פרצו לחנות כלי נשק ובזזו אותה. לפי המשטרה המקומית, הפורעים הצליחו לגנוב כמה רובי ציד ללא תחמושת.

"השעות הקרובות יהיו גורליות. הרפובליקה תנצח, לא המתפרעים", אמר הבוקר שר הפנים הצרפתי ג'רלד דרמנין. לדברי שר הפנים, למרות כמות העצורים הגבוהה הלילה, האלימות הייתה "פחות עוצמתית". השר אף ציין כי היו אזורים בהם התקיימו הפגנות ומחאות שלוות. מוקדי האלימות הקשה היו בפרברי הערים הגדולות, והם טרם התפשטו למרכזי הערים, מה שעשוי היה להיות הסלמה משמעותית בגל המחאה.

בשל המצב, הנשיא עמנואל מקרון, העומד בפני המשבר הגדול ביותר מאז מחאת "האפודים הצהובים" ב-2018, ביטל ביקור מתוכנן בגרמניה. בנאנטר, הפרבר שבו הרג השוטר את נאהל ביום שלישי, מאות אנשים השתתפו בטקס הלווייתו. חלקם התפללו בשדרה, ואמרו "אללה אכבר" בערבית, בעוד שמתנדבים עם אפודים צהובים שמרו על המסגד הגדול הסמוך.

סלסביל, צעירה ממוצא ערבי, סיפרה כי היא הגיעה על מנת להביע תמיכה במשפחתו של נאהל, שמוצאה מאלג'יריה וממרוקו. "אני חושבת שזה חשוב שנעמוד כולנו יחד", אמרה לסוכנות הידיעות רויטרס".

מארי, בת 60, מתגוררת בנאנטר כבר 50 שנה. לדבריה, מאז ומתמיד היו לתושבי הפרבר הפריזאי בעיות עם המשטרה. "זה חייב להיפסק. הממשלה הזו מנותקת לחלוטין מהמציאות שלנו", אמרה.

אמצעי מיגון מותקנים בחנות של רולקס בשדרות שאנז אליזה בפריז בעקבות המהומות, צרפת, 1 ביולי 2023. רויטרס
אמצעי מיגון מותקנים בחנות של רולקס בשדרות שאנז אליזה בפריז בעקבות המהומות, צרפת, 1 ביולי 2023/רויטרס

כחלק מההכנות ומההיערכות של ממשלת צרפת ללילה הרביעי של הפרעות, דרמנין הורה ביום כבר ביום חמישי לפרוס כ-45 אלף שוטרים בערים השונות. בנוסף לכך, הממשלה ביטלה את תנועת האוטובוסים הציבוריים והרכבות במדינה, כשמכירה של דלק, חומרים דליקים נוספים וזיקוקים נאסרה גם היא.

כשדרמנין נשאל הלילה באחת מתוכניות החדשות בטלוויזיה המקומית 'האם הממשלה תכריז על מצב חירום?', הוא השיב: "אנחנו לא פוסלים אף אפשרות. נראה אחרי הלילה במה יבחר הנשיא". עם זאת, מאוחר יותר דרמנין הבהיר כי ממשלת צרפת לא ממהרת לבחור באפשרות הזו, שכן מדובר בצעד דרסטי שמוקדם מדי להכריז עליו.

sheen-shitof

הסוד? שחיית חתירה

ביקור קצר בבריכה שינה לי את החיים - וגם לכם זה יקרה

בשיתוף TI SWIM
רויטרס

נשיא צרפת עמנואל מקרון, שנאלץ לשוב אתמול למדינה מביקורו בבריסל, כינס אמש דיון חירום בנושא. במהלך הדיון, הנשיא טען כי רבים מאלו שהשתתפו ומשתתפים במהומות האלימות הם צעירים ובני נוער שנחשפו להתנהגויות מהסוג הזה ברשתות החברתיות, כשלטענתו רבים מהמתפרעים מתחקים אחר אלימות אליה נחשפו שם. לצידו ניצב שר הפנים דרמנין, שטען כי מדובר בכמה אלפי עבריינים, שרובם המכריע "צעיר מאוד".

בתוך כך, הנשיא ביקש בין היתר מסנאפצ'אט, טוויטר, טיקטוק ו"מטא" (וואטסאפ ואינסטגרם) להסיר את "התכנים הרגישים ביותר" שהתפרסמו בפלטפורמות האלו, שכן, כך לדבריו הנשיא, צרפת נוקטת במדיניות של אפס סובלנות כלפי אלימות.

דבריו של הנשיא מקרון עוררו את זעמם של רבים מהמתפרעים ובכלל בציבור בצרפת. היו מי שראו בדבריו הטלת אשמה על המצב ברשתות החברתיות, והיו מי שראו בדברים שאמר בפתח דיון החירום זלזול בתחושותיהם האמיתיות של המוחים. "נמאס לנו, גם אנחנו צרפתים. אנחנו נגד אלימות, אנחנו לא חלאות", אמר קרוב משפחה של הנער שנרצח בתגובה לדברי הנשיא. עוד הוא ציין שהזעם "ניזון" מתחושת אי צדק שמתפרצת לאחר מקרים של אלימות משטרתית נגד קהילות מיעוטים.

רויטרס

המהומות האלימות החלו בשל ירי של שוטר בנער נהאל, שסירב לעצור לבדיקה משטרית שגרתית בנאטר, פרבר של פריז. תחילה, טענה המשטרה שהוא ניסה לדרוס את השוטרים, אך בסרטון ששותף ברשתות החברתיות נראה אחד מהם מכוון את אקדחו אל כיוונו של נהג המרצדס ויורה לעברו כשניסה להימלט.

השוטר הואשם ברצח הנער, שמוצא משפחתו הוא מאלג'יריה. עורך דינו של איש הביטחון אמר כי הוא התנצל בפני המשפחה וכי הוא "הרוס בעקבות התקרית". בין היתר, במהלך המהומות שפרצו, המפגינים ריססו כתובות גרפיטי ברחבי נאטר בהם נכתב: "נקמה עבור נאהל".

בין החנויות שהושחתו בימים האחרונים ניתן למנות חנות אפל, סניפים של מקדונלדס, נייקי, זארה ועוד. בתיעודים שהועלו לרשתות החברתיות נראים חלק מהמוחים בוזזים סחורה מהרשתות ונמלטים מהמקום בצעקות. ראשת ממשלת צרפת אליזבת בורן אמרה כי המהומות שהתחוללו במדינה הן "בלתי נסבלות ובלתי נסלחות".

נאהל מ', הנער בן ה-17 שנהרג בפריז לאחר שנורה על ידי שוטר. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
הנער נאהל מ./תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

הנער, כך לפי הרשויות המקומיות, היה "מוכר למערכת המשפט כמי שסירב לציית לבדיקות תנועה" בהזדמנות קודמת. זה הירי הקטלני השני השנה במהלך בדיקות תנועה שגרתיות, לאחר שיא של 13 מקרים בנסיבות דומות בשנה שעברה. שלושה בני אדם נהרגו מירי משטרתי לאחר שסירבו לציית לבדיקה שגרתית ב-2021 ושניים ב-2020.

בשנים האחרונות פרצו לא אחת מהומות דומות בפרברי פריז, שבהם חיות קהילות גדולות של מהגרים ובני מהגרים, בעקבות טענות לאפליה משטרתית. לפי סוכנות הידיעות רויטרס, רוב קורבנות הירי המשטרתי ב-2022 וב-2021 היו שחורים או ממוצא ערבי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully