וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בולסונארו הורחק מהפוליטיקה בברזיל עד 2030 בשל "שקריו המזעזעים" על הבחירות

בית משפט לענייני בחירות קבע כי הנשיא לשעבר ניצל את סמכותו לרעה במערכת הבחירות האחרונה, שבה הפסיד בתום קרב צמוד וסוער למנהיג השמאל לולה. בולסונארו, שעומד לדין על פרשות רבות אחרות, תיאר זאת "תקיעת סכין בגב". הוא יכול עוד לערער על הפסיקה

בווידאו: תומכי הנשיא לשעבר בולסונארו פרצו לקונגרס ולארמון הנשיאותי/רויטרס

בית משפט בברזיל פסל היום (שישי) את הנשיא לשעבר ז'איר בולסונארו מהתמודדות בבחירות למשך שמונה שנים, בעקבות ניצול סמכותו לרעה והפצת "שקרים מזעזעים ולא מוסריים" במהלך מערכת הבחירות הסוערת האחרונה.

חמישה מתוך שבעת שופטי בית המשפט הפדרלי לענייני בחירות הצביעו בעד הרחקתו של איש הימין הקיצוני, שבדומה למקורבו בארצות הברית דונלד טראמפ, הפיץ טענות כזב לגבי מערכות ההצבעה והמוסדות הדמוקרטיים במדינה. שני השופטים הנוספים בהרכב הצביעו נגד ההחלטה, שעליה הנשיא לשעבר יכול לערער.

אם פסילתו לא תיהפך על ידי בית המשפט העליון של ברזיל, בולסונארו יוכל להתמודד שוב לתפקיד רק ב-2030, כשיהיה בן 76. בתגובה להחלטה, אמר בולסונארו כי מדובר ב"תקיעת סכין בגב".

נשיא ברזיל לשעבר ז'איר בולסונארו משוחח עם עיתונאים במסעדה בבלו הוריזונטה לקראת ההחלטה אם לפסול אותו מהתמודדות בבחירות, 30 ביוני 2023. רויטרס
נחקר בעוד שורת פרשות אחרות. בולסונארו משוחח עם כתבים במסעדה, היום/רויטרס

פסילתו של בולסונארו ממשרה ציבורית התבססה על החלטתו השנויה במחלוקת לזמן שגרירים זרים למעונו הרשמי ביולי האחרון, 11 שבועות לפני הסיבוב הראשון של הבחירות שנערכו ב-2 באוקטובר. בפגישה, בולסונארו העלה טענות חסרות בסיס נגד מערכת ההצבעה האלקטרונית של ברזיל, שגרמו לסערה ציבורית. אחד משופטי בית המשפט העליון תיאר אותן כדיסאינפורמציה פוליטית.

עורך דינו של בולסונארו טען כי בעוד שהטון שלו בפגישה עם השגרירים היה אולי לא הולם ו"בוטה מדי", הוא בסך הכול רצה "לשפר" את מערכת ההצבעה בברזיל. עם זאת, השופט פלוריאנו דה אזבדו מרקס, שהצביע בעד הרחקתו טען שבולסונארו ניסה להשיג יתרון לא הוגן בבחירות עם מעשיו ה"חריגים והלא מוסריים". השופט האשים את בולסונארו בכך שגרם לברזיל להיראות כמו "רפובליקת בננות קטנה" כשזלזל בדמוקרטיה שלה בפני נציגים זרים באותה פגישה.

נשיא בית המשפט, אלכסנדר דה מוראס, אמר כי ההחלטה לפסול את בולסונארו משקפת את אמונתו של בית המשפט בדמוקרטיה ואת "דחייתו מהפופוליזם המביש שנולד מחדש מלהבות נאום שנאה ואנטי-דמוקרטי והצהרות המפיצות דיסאינפורמציה מבישה".

השופט בנדיטו גונשאלבס, שגם הצביע בעד פסילת בולסונארו, תקף את "מונולוג המרמה" של הנשיא לשעבר ואת "השקרים הנוראיים" שלו, וטען שהם נועדו "לגרום לפרנויה קולקטיבית" בקרב הבוחרים.

בולסונארו השווה את החלטת בית המשפט לניסיון להתנקש בחייו ערב הבחירות ב-2018, שבהן ניצח. "אז נדקרתי בבטן. היום נדקרתי בגב", אמר לכתבים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
דרמה בברזיל: מאות מתומכיו של בולסונארו פרצו לפרלמנט. ינואר 2023. רויטרס
"הרעיון היה להיפטר מלולה". תומכיו של בולסונארו בפרלמנט בברזיליה, ינואר/רויטרס

לקראת הבחירות האחרונות, בולסונארו, המעריץ את דונלד טראמפ, תקף שוב ושוב את מכונות ההצבעה האלקטרוניות של ברזיל, תוך שהוא רומז שהוא עלול שלא לכבד את התוצאות אם הוא יקבע שהבחירות לא היו הוגנות.

מיליונים מתומכיו אימצו את תיאוריית הקונספירציה הזו וב-8 בינואר, שבוע לאחר השבעתו של לולה, אלפים מהם הסתערו ובזזו את ארמון הנשיאות, הקונגרס ובית המשפט העליון בתקווה לבטל את הבחירות. "הרעיון היה להיפטר מלולה", אמר אחד מהם ל"גרדיאן" בבוקר שלאחר ההתקפה בבירה ברזיליה, שהושוותה להסתערות תומכי טראמפ על גבעת הקפיטול בינואר 2021.

חקירות האירועים, שלפי ממשלו של לולה היו ניסיון הפיכה כושל, על ידי המשטרה הפדרלית חשפו כי מקורביו של בולסונארו דנו בדרכים אפשריות לתכנון התערבות צבאית שתותיר אותו בשלטון.

נשיא ברזיל לולה בטקס ההשבעה בברזיליה. רויטרס
ניצח את בולסונארו בתום קרב צמוד. לולה מושבע לנשיאות ברזיל, ינואר/רויטרס

מסמך אחד, שנמצא על פי דיווחים בטלפון הנייד של קצין הצבא מאורו סיד, אחד מיועציו של בולסונארו, הכיל תוכנית מפורטת להפיכה. על פי התוכנית, הנשיא היוצא ישלח דוח המתאר את תלונותיו לראשי הצבא, שבתורם ימנו "מנהל" מיוחד שיופקד על "כינון מחדש של הסדר החוקתי".

לפי הקנוניה, שדווחה לראשונה במגזין המקומי "ווז'ה", שופטי עליון שיוגדרו כעוינים יודחו והחלטותיהם בנוגע לבחירות יבוטלו, לפני שיוכרז על קיומן של בחירות חדשות במועד לא ידוע.

אם בולסונארו, שקיבל 58 מיליון קולות בבחירות האחרונות ועומד בפני חקירות פליליות אחרות בנוגע לאירועי 8 בינואר, אכן יורחק מהחיים הפוליטיים למשך זמן כל כך ממושך, לא ברור מי עשוי להחליף אותו כנציג הימין בברזיל.

אחד מהשמות שהוזכרו הוא של אשתו, מישל בולסונארו, אף שהיא בעצמה עומדת בפני חקירת משטרה בחשד לעבירות פיננסיות שאותן היא מכחישה. גם שמותיהם של שניים מילדיו, החברים בקונגרס, הוזכרו כמועמדים אפשריים לקראת הבחירות הבאות לנשיאות שיתקיימו ב-2026.

בנוסף לחשדות נגדו על הסתה למהומות בבירה ברזיליה, המשטרה הפדרלית חוקרת אם הוא זייף תעודות לחיסוני קורונה וניסה לקחת לעצמו תכשיטים יקרים שהעניקה ערב הסעודית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully