וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל התבטאויות על היטלר: שר האוצר הפיני התפטר אחרי 10 ימים

29.6.2023 / 17:43

וילהלם ג'ונילה, חבר המפלגה הימנית קיצונית, שיבח במהלך הבחירות האחרונות חבר מפלגה שמספר המועמדות שלו הוא 88 - קיצור מקובל ל"הייל היטלר". הוא התנצל על כך וגינה את השואה, אך התבטאויות בעייתיות אחרות מהעבר אילצו אותו להתפטר ולטלטל את הקואליציה הימנית הטרייה

שר האוצר של פינלנד בכינוס של הפרלמנט בהלסינקי, 28 ביוני 2023. רויטרס
שר האוצר של פינלנד בכינוס של הפרלמנט בהלסינקי, 28 ביוני 2023/רויטרס

שר האוצר של פינלנד, וילהלם ג'ונילה, התפטר היום (שישי) אחרי עשרה ימים בלבד בתפקיד, בעקבות שורת התבטאויות שנויות במחלוקת על הנאצים ואדולף היטלר. ג'ונילה הוא חבר ב"מפלגת הפינים" הימנית קיצונית, שלראשונה בתולדותיה נכנסה לממשלה.

עבור המשך תפקוד הממשלה ותדמיתה של פינלנד, אני סבור שזה בלתי-אפשרי עבורי להמשיך לכהן כשר בצורה משביעת רצון", מסר ג'ונילה בהצהרה. מפלגתו הפכה לשנייה בגודלה בפרלמנט אחרי הבחירות האחרונות באפריל, ורק בשבוע שעבר הוקמה הקואליציה החדשה.

אף שמפלגתו עשויה להציב במהירות שר חדש במקומה, התפטרותו המהירה של ג'ונילה מעלה שאלות לגבי יציבותה של הממשלה החדשה בהנהגת פטרי אורפו. מפלגת "הקואליציה הלאומית" שבראשה הוא עומד ניצחה את הבחירות האחרונות.

אורפו אמר כי ג'ונילה "עשה את הבחירה הנכונה היחידה" בעקבות חשיפת ההתבטאויות שלו. "אלו הפכו את המשך הישארותו לבלתי-אפשרי, זה לא היה טוב לממשלה או לפינלנד", אמר אורפו, שהוסיף כי הוא מגנה קיצוניות וגזענות על כל צורותיה.

ג'ונילה שרד הצבעת אי-אמון בפרלמנט לפני יומיים, שאותה הובילה האופוזיציה שהאשימה אותו במתן הצהרות חוזרות הקשורות לנאצים.

ערוץ השידור הציבורי YLE דיווח כי במהלך קמפיין הבחירות שלו, ג'ונילה איחל חבר מפלגה אחר על מספר המועמדות שלו, 88 - סמל מוכר בקרב חוגים ניאו-נאציים, המשמש תחליף מספרי לקיצור הלועזי HH ("הייל היטלר"). על פי הליגה נגד השמצה, המספר הוא "אחד הסמלים הנפוצים ביותר בקרב תומכי עליונות הגזע הלבן".

קודם כל, אני רוצה לברך על המספר המועמד של המצוין. אני יודע שזה קלף מנצח. כמובן, שה-88' הזה הוא פעמיים האות H, מבלי להוסיף על כך", אמר ג'ונילה בנאום שנשא בקמפיין בחירות ב-10 במרץ.
בהמשך הוא התנצל על בחירת המילים שלו, ואמר כי זו הייתה בדיחה סרת טעם. עם כניסתו לתפקיד, הוא גינה את השואה ואת האנטישמיות בפוסט שפרסם ברשתות החברתיות.

ואולם, אחרי ההצבעה בפרלמנט, נחשפו התבטאויות מעוררות מחלוקת נוספות מעברו. ב-2019, למשל, כשהיה חבר פרלמנט, הוא המליץ שפינלנד תעודד הפלות במדינות אפריקה כחלק מהמאבק במשבר האקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully