וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לעשירים בלבד: פקולטה ברייכמן היא לא הפתרון למחסור ברופאים

גיא יגור

30.6.2023 / 4:13

כסטודנט לרפואה שמוחה על החוסר ברופאים, אני מתנגד בתוקף לפתיחת פקולטה לרפואה באוניברסיטת רייכמן. הקמת פקולטה שכזו תאפשר רק לעשיריונים העליונים להתקבל ללימודים, ותעמיק את הפער בין המרכז לפריפריה. אם רוצים לפתור את מצוקת הרופאים, צריך להתחיל מלמטה | טור דעה

רופאים מנתחים בחדר ניתוח. ShutterStock
"במשך שנים הפכו ללימודים לעשירים בעיקר", לימודי רפואה/ShutterStock

אתמול (שישי) פורסם שאוניברסיטת רייכמן הגישה בקשה לפתיחת פקולטה לרפואה. בתור סטודנט לרפואה, שמוחה על החוסר ברופאים, על הפערים בתקנים והמשמרות הארוכות, אני מתנגד לכך בתוקף. במדינת ישראל חסרים רופאים, חסרים המון רופאים, אבל יותר משחסרים רופאים במדינה, חסרים רופאים בנגב ובגליל, שם תור לרופא מומחה יכול לארוך חודשים וההמתנה לשירותי רפואה ארוכה פי כמה וכמה מאשר במרכז.

הקמת פקולטה לרפואה ברייכמן, שעלותה כ 90 אלף ש"ח בשנה (על פי הפרסומים) תאפשר רק לעשיריונים העליונים להתקבל ללימודי הרפואה. שגם ככה במשך שנים הפכו ללימודים לעשירים בעיקר. ולמה מעניין את כולנו שהרפואה תהיה מגוונת? למה זה חשוב בעיני אפילו יותר מאשר שבית המשפט יהיה מגוון? פשוט כי מדובר בבריאות שלנו.

המרכז הבינתחומי הרצליה. גוגל מפות, מערכת וואלה! NEWS
"סביר שסטודנט ברייכמן, לא ילך להיות רופא בשפרעם", אוניברסיטת רייכמן/מערכת וואלה! NEWS, גוגל מפות

מחקרים שנעשו בעבר גילו שקיים סיכוי גבוהה יותר שרופאים שגדלו בנגב ישארו בנגב בהשוואה לרופאים שגדלו במרכז. סביר שסטודנט לרפואה ברייכמן, שמגיע מישוב מבוסס כזה או אחר ועל פי רוב יהיה מהמגזרים החילוני/ דתי לאומי, לא ילך להיות רופא משפחה בשפרעם, נתיבות, או בית שאן. סביר מאוד, שאותו סטודנט לא יבחר לעשות את ההתמחות שלו בבית החולים פוריה. וכאן בדיוק מתחיל הפער בין הרפואה במרכז לפריפריה.

כבר היום, מקצוע הרפואה הוא מקצוע לעשירים. מדובר בהליך קבלה יקר ביותר. במחזור הנוכחי שלי, חצי מהסטודנטים למדו לארבעה מבחנים פסיכומטריים לפחות. כמו כן, כ-70 אחוזים מהסטודנטים במחזור שלי הוציאו מעל 20 אלף שקלים על תהליך הקבלה, שלא נדבר על תקופה ארוכה של לימודים במהלכה הם לא מתפרנסים. עלות מבחני הקבלה לרפואה, לאלו שעומדים ברף הפסיכומטרי, מגיע באוניברסיטאות הציבוריות לסכום של כמעט 2,000 שקלים.

ואכן, גם כשבוחנים את הפיזור הגיאוגרפי באוניברסיטה הציבורית בה אני לומד, רק 14 אחוזים מהמחזור שלי מגיעים מאיזורי הגליל העמקים והגולן, בעוד ש-46 אחוזים מגיעים מאיזורי השרון והמרכז. אם רוצים לפתור את מצוקת הרופאים בפריפריה, צריך להתחיל מלמטה, להגדיל את ההוראה הציבורית, להרחיב את הפקולטות שמלמדות רפואה דווקא בפריפריה, להגדיל את הפקולטה לרפואה בצפת ובבאר שבע, לאפשר לסטודנטים לחוות את הרפואה בפריפריה וללמוד שם, ולא להקים פקולטות לעשירים בלבד.

גיא יגור, סטודנט לרפואה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully