וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שב"ס לא גיבשו סופית את מדיניות הנגשת התאים לבעלי מוגבלויות

27.6.2023 / 13:12

בפנייה לשב"ס בנושא הנגשת תאי כליאה לאסירים עם מוגבלויות שנערכה היום (שלישי) על ידי האגודה לזכויות האזרח, נחשף כי בארגון לא גיבשו סופית את יישום המדיניות.

מבדיקה שערכה האגודה עולה כי "אין לשב"ס נוהל המסדיר את הטיפול באנשים עם מוגבלות. כתוצאה מכך, האחריות להתאמת תנאי הכליאה מגולגלת למעשה אל האסיר עצמו ואין כל בטוחה שצרכיו אכן ימולאו. ללא התאמות, נפגעות זכויותיהם של אסירים בעלי מוגבלות להחזקת בתנאי מחיה נאותים שלא יפגעו בכבודם ובבריאותם".

במענה לפניית האגודה, נמסר משב"ס כי "במסגרת הוראות החוק פועל שב"ס ליישום מדיניות הנגשת שירותים לאסירים עם מוגבלות. לפיכך, בימים אילו שב"ס נימצא בתהלכי גיבוש סופיים לפקודת נציבות".

בכלא גלבוע. אבשלום ששוני, פלאש 90
בכלא גלבוע/פלאש 90, אבשלום ששוני

כך לדוגמה, העבריין דרור דמרי, עצור ימים בכלא נפחא וממתין להכרעת דין בתיק פלילי המתנהל נגדו. הוא שרד ניסיון חיסול ממטען שהוטמן ברכבו ב-2013, כתוצאה מהפציעה נותר קטוע גפיים ומתנייד בכיסא גלגלים. בתחילת השנה נעצר בחשד לדקירת אדם באשקלון ובהמשך הועמד לדין. לאחר מעצרו, הועבר דמרי למתקן מר''ש למשך כשבועיים.

בשל מצבו הבריאותי ובשל מוגבלותו. לאחר מכן הועבר לכלא אלה, שם הוחזק משך כחודש נוסף. בחודש האחרון הועבר מר דמרי לכלא נפחא בנגב, מתקן המשמש בעיקר לכליאתם של אסירים ביטחוניים ולעיתים מוחזקים בו גם אסירי עבודה.

"מר דמרי ובני משפחתו טוענים כי מתקן הכליאה בו הוא מוחזק לרבות תא השינה, המקלחות, חדר האוכל ומתקנים חיוניים אחרים בשטח המתקן אינם מונגשים ומתאימים לצרכיו ולמוגבלתו", התריעו באגודה בפנייה לשב"ס. "ואינם מאפשרים לו לתפקד. הוא אינו יכול לנוע בתא ולהגיע לכל חלקיו, מתקשה בגישה לשירותים ולכיור, כמו כן, בחלק מהמקרים אינו יכול לקבל גישה למתקנים ולאזורים המשותפים בכלא בשל העדר הנגשה". באגודה דורשים לפעול לאלתר ולהסגיר את תנאי הכליאה על מנת שיתאימו למגבלויות איתם מתמודד כמו גם התאמה מערכתית לשאר האסירים והאסירות עם מוגבלויות.

במענה לפניית האגודה לפרסום נהלי הארגון ביחס לאסירים עם מוגבלויות, בשב"ס לא פירטו את הנהלים אך מסרו כי "במסגרת הוראות החוק פועל שב"ס ליישום מדיניות הנגשת שירותים לאסירים עם מוגבלות. לפיכך, בימים אילו שב"ס נימצא בתהלכי גיבוש סופיים לפקודת נציבות".

עו"ד רעות שאער, מנהלת המחלקה לפניות הציבור באגודה לזכויות האזרח, מסרה: "לדברי האסיר במועד הפנייה, הוא הוחזק בתנאים לא מונגשים ולא מתאימים למצבו ומגבלותיו. חשוב לציין שעצם המחלוקת לגבי העמידה בחובת ההנגשה מתעוררת בין היתר משום ששב''ס מעולם לא קבע סטנדרים וכללים לגבי הנגשת בתי הסוהר ומתקני המעצר, בניגוד לחובתו על פי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות והתקנות. האגודה לזכויות האזרח ורופאים לזכויות אדם פנו לשב''ס בעניין זה פעם אחר פעם אך המחדל לא תוקן".

  • עוד באותו נושא:
  • שב"ס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully