וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפט נתניהו: לא לעסקת טיעון, כן לחקר האמת

פרופ' אסנת עקירב

27.6.2023 / 12:01

בצל דברי השופטים בנוגע לסעיף השוחד בתיק 4000, האמת חייבת לצאת לאור במיצוי ההליכים. הביטוי "יש שופטים בירושלים" פועל לשני הכיוונים, גם כשזה לא מוצא חן בעיניי אחד הצדדים. דעה

ארנון מילצ'ן, היום השני לעדותו במשפט תיק 1000, בימ"ש מחוזי ירושלים/שאול אדר

סוף השבוע האחרון, שהתאפיין בתדרוכים, ספינים ורסיסי הדלפות מהשיחה החשאית שבה השופטים במשפט נתניהו הציעו לפרקליטות לסגת מסעיף השוחד בתיק 4000, החייה מחדש את הדילמה בדבר עסקת טיעון בתיקי האלפים. עוד בטרם ניגשים לדון בסעיפיה, במרכיביה ובמשמעותה האופרטיביות, שיכולה להשליך על עתידו הפוליטי של הנאשם נתניהו, כל שיח על עסקה חייב להתחיל בהיבט המוסרי.

לשאלה המוסרית האם ראוי להציע לראש הממשלה בנימין נתניהו עסקת טיעון במשפטו יש תשובה אחת: לא. הנאשם נתניהו, שגרר את מערכות השלטון במדינת ישראל אל פי התהום, ובמשך שנים ארוכות דואג לטפח אצל רבים מאזרחי ואזרחיות המדינה תהליך של דמוניזציה כלפי מערכת המשפט, תוך שהוא מסית נגד אנשי שלטון החוק מעל כל במה - חייב לעבור את ההליך המשפטי במלואו כמו כל נאשם, עד הכרעה סופית של בית המשפט בכל האישומים.

גם אם בפרקליטות לא שבעי רצון מכך שחלק מעדי התביעה שהופיעו עד כה לא סיפקו את מלוא "הסחורה" שמאששת את כתב האישום, עדיין אי אפשר לקבוע את תוצאת המשחק במחצית. טוב עשתה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה, בכובעה כראש מערך התביעה, כשהבהירה שפניה להמשך ההליך בין כותלי בית המשפט, ושנכון לעכשיו עסקת טיעון איננה על הפרק. על פי חומרת ההאשמות ומתוך העדויות שהוצגו עד כה, עולה תמונה מטרידה שמעידה בין היתר על הסכנות שמקורן במערכת אינטרסים מעוותת ביחסי הון ושלטון. אם אכן יורשע בסעיף אחד או יותר מסעיפי כתב האישום, נתניהו יהיה חייב לרצות עונש מאסר בפועל, בנוסף לנשיאת הקלון המתבקש מחומרת ההאשמות נגדו.

בתקופת שלטון נתניהו, מערכת אכיפת החוק נחבטה ונרמסה עד עפר, בין אם על ידיו ובין אם על ידי עושי דברו, ובראשם שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן שמקדישים את עשייתם הפוליטית להפוך את מערכת המשפט כקרדום לחפור בה. באופן לא מפתיע, זו אותה מערכת משפטית שנתניהו עצמו, שקל בחיוב רק לאחרונה בשתי הזדמנויות, להיעזר בהצעתה הנדיבה לעסקה ובכך למלט עצמו מהדין במחיר של פרישה מהזירה הפוליטית.

בנימין נתניהו, היום השני לעדות ארנון מילצ'ן במשפט תיק 1000, בימ"ש מחוזי ירושלים, 26 ביוני 2023. ראובן קסטרו
בנימין נתניהו, היום השני לעדות ארנון מילצ'ן במשפט תיק 1000, בימ"ש מחוזי ירושלים, 26 ביוני 2023/ראובן קסטרו

משפט נתניהו הוא בבחינת קו פרשת המים בשמירה על שלטון החוק ובהגנה על העיקרון הבסיסי שלפיו "כולם כפופים לחוק וכולם שווים בפני החוק". האמת חייבת לצאת לאור במיצוי כלל ההליכים המשפטיים המתנהלים נגד נתניהו, שלצורך מאווייו האישיים הפך מיליוני אזרחים בני ערובה תוך גרירת המדינה לחמש מערכות בחירות וחקיקה דורסנית שנועדה להחליש את מערכת המשפט.

האמת המלאה על מעשיו של נתניהו לא תיחשף באמצעות הסדר טיעון, גם אם יודה באשמה בסעיף כזה או אחר. הניחוח שעולה מן העדויות שכבר פורסמו הפריכו את טענותיו השחוקות כמו "לא יהיה כלום כי אין כלום" או "ניסיון להפיכה שלטונית". דווקא כשמדובר בראש ממשלה מכהן, בפרט כזה שתוקף באופן שיטתי את רשויות המדינה, הביטוי "האינטרס הציבורי" אינו יכול להיות בגדר סיסמה בלבד אלא יש הכרח שהמשפט ימשך, להגיע לחקר האמת ושהצדק ייעשה וייראה.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בכנס המשפט הציבורי, חיפה, 12 בינואר 2023. שלומי גבאי, עיבוד תמונה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בכנס המשפט הציבורי, חיפה, 12 בינואר 2023/עיבוד תמונה, שלומי גבאי

מרגע הצעת השופטים לפרקליטות, מקהלת תומכי נתניהו החלה פתאום לזמר בהנאה את אמירתו של מנחם בגין "יש שופטים בירושלים". משמעותו הפשוטה של הביטוי היא שחובה לקבל כל פסיקה או החלטה משפטית כדין צדק שנפסק על-ידי שופטים שפועלים בלי מורא וללא משוא פנים. על אישי הציבור לזכור שמוטלת חובה לאפשר לאנשי החוק והמשפט לעשות מלאכתם נאמנה, ועד שזו תושלם מוטב גם לזכור כי הביטוי בשבחם של מי שיושבים על כס השיפוט פועל לשני הכיוונים, גם כשזה לא מוצא חן בעיני אחד הצדדים.

פרופ' אסנת עקירב היא נשיאה זמנית של האגודה הישראלית למדעי המדינה וראש המכון לחקר הגליל במכללה האקדמית גליל מערבי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully