וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות ביוון: השמרנים זכו בניצחון סוחף, הישג מפתיע לימין הקיצוני

ראש הממשלה לשעבר מיצוטאקיס זכה בכהונה נוספת בת ארבע שנים, בתום הבחירות החוזרות שבהן השיגה מפלגתו יותר מחצי מהמושבים בפרלמנט. סיריזה, מפלגת השמאל הרדיקלי ששלטה במדינה עד 2019, ספגה תבוסה, בעוד שמפלגת "הספרטנים" המתנגדת להגירה השיגה דריסת רגל בפרלמנט

ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטאקיס חוגג את הניצחון בבחירות במטה המפלגה באתונה, 25 ביוני 2023. רויטרס
הבטיח להמשיך בקידום הרפורמות. מיצוטאקיס חוגג את הניצחון/רויטרס

המפלגה השמרנית ביוון זכתה אמש (ראשון) בניצחון סוחף בבחירות לפרלמנט, כשהבוחרים העניקו לראש הממשלה הקודם קיריאקוס מיצוטאקיס כהונה נוספת בת ארבע.

לפי נתוני משרד הפנים, אחרי ספירת רוב הקולות עלה כי מפלגת המרכז-ימין "דמוקרטיה חדשה: הובילה עם 40.5% מהקולות ו-158 מושבים בפרלמנט בן 300 המושבים. זהו פער של יותר מ-20% מסיריזה, מפלגת שמאל רדיקלית שניצחה בבחירות ב-2015 בשיאו של משבר החוב הקשה ושלטה במדינה עד שהפסידה לשמרנים ב-2019.

"התמיכה הגדולה הזו רק מגדילה את האחריות שלי להשיב לתקווה של העם. אני חש מחויבות גדולה עוד יותר לשרת את המדינה בכל היכולות שלי", אמר מיצוטאקיס להמונים שהריעו לו במטה המפלגה במרכז אתונה.

סיריזה, שאיבדה יותר מ-30 חברי פרלמנט, ספגה תבוסה משפילה כשמפלגות שוליים מהשמאל ומהימין - כולל מפלגה המתנגדת למהגרים הקוראת לעצמה "הספרטנים" - השיגו דריסת רגל בפרלמנט.

"התוצאה הזו רעה לדמוקרטיה ולחברה", אמר מנהיגה וראש הממשלה לשעבר אלכסיס ציפראס, בהתייחסו למפלגות הימין הקיצוני שזכו בקולות. עבור סיריזה, אמר, "נסגר מעגל היסטורי גדול ויצירתי". "אנחנו צריכים להסתכל על זה בגאווה", אמר.

בחירות כלליות בטורקיה, 25 ביוני 2023. רויטרס
עיקר הדאגה של הבוחרים: המצב הכלכלי. תומכי המפלגה השמרנית חוגגים את הזכייה/רויטרס

מיצוטאקיס, בן 55, הוא בנקאי לשעבר ונצר למשפחה פוליטית חזקה. הוא הבטיח להגביר את ההכנסות מתעשיית התיירות החיונית לכלכלת יוון, ליצור מקומות עבודה חדשים ולקרב השכר לממוצע באיחוד האירופי.

הוא כיהן כראש ממשלה מ-2019 ועד שהוחלף על ידי ראש ממשלה זמני לאחר שהבחירות במאי הסתיימו ללא הכרעה. הסיבוב השני אתמול נערך בשיטה אחרת, שלפיה המפלגה עם מירב הקולות זוכה בתוספת בונוס של מושבים בהתאם לאחוזי התמיכה בה. שיטה זו נועדה למנוע שיתוק פוליטי ממושך.

מיצוטאקיס הבטיח לקדם את הרפורמות לשיקום דירוג האשראי של המדינה לאחר משבר החוב שעינה את אזרחי המדינה במשך עשור.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

"המצב קשה"

אף שמגיפת הקורונה ואסון הרכבת בפברואר חשפו בעיות עמוקות במערכת הבחירות והתחבורה הציבורית של יוון, הדאגה העיקרית של המצביעים בבחירות האלו הייתה יוקר המחיה והקשיים הכלכליים שהם חווים.

"אני מצפה להרבה ממנה", אמר גיורגוס קצימרטיס, גמלאי. "הדברים החשובים ביותר הם מערכת הבריאות והכלכלה, כך שנוכל לחיות בכבוד, משום שהמצב קשה. אני גמלאי, הייתי בשירותי הכבאות, ועכשיו נשארתי בלי גרוש".

הבחירות נערכו בצלו של אסון אחר, טביעתם של מאות מהגרים לחופי המדינה החודש, והוא חשף מחלוקות עמוקות ביחס לסוגיית ההגירה. מפלגת "הספרטנים", שטוענת כי יוון נמצאת תחת איום של הגירה לא מבוקרת, רשמה את הפתעת הבחירות. היא הצליחה לקבל 4.7% מהקולות ולהיכנס לפרלמנט עם 13 מושבים.

היא הגיחה מהשוליים בזכות תמיכה של איאס קסיאדיאריס, מנהיגה לשעבר של מפלגת הימין הקיצוני השחר המוזהב, שפורקה באשמת תמיכה באלימות ובטרור. הוא עצמו מרצה עונש מאסר של 13 שנה בגין הנהגת ארגון פשיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully