וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה אישרה: שר הביטחון יורה לצה"ל לא לגייס חרדים - גם בלי חוק

25.6.2023 / 11:13

לקראת פקיעת חוק הגיוס ב-1 ביולי, הממשלה אישרה הצעה שתאפשר להמשיך את הפטור מגיוס לצעירים חרדים. הממשלה תתחייב לחוקק חוק גיוס חדש במושב החורף של הכנסת במקביל לחוק הוקרת שירות של גלנט, גולדקנופף ופרוש התנגדו. באופן חריג, ההצעה לא עלתה לסדר היום של הממשלה

המחאה נגד חוק הגיוס בבני ברק/בן כהן

הממשלה אישרה היום (ראשון) בישיבתה השבועית הצעה שתסמיך את שר הביטחון יואב גלנט להורות לצה"ל שלא לגייס בחורי ישיבות עד לחקיקת חוק גיוס חדש. זאת, לקראת הדד ליין המתקרב ב-1 ביולי בו יפקע חוק הגיוס שמסדיר את הפטור מגיוס לצעירים חרדים, מבלי שהממשלה חוקקה חוק גיוס חדש, ואין בסיס חוקי לאי גיוסם של החרדים. השרים יצחק גולדקנופף ומאיר פרוש התנגדו להצעה.

ההצעה כוללת גם הצהרה בדבר הכוונה לחוקק חוק גיוס חדש במושב החורף של הכנסת, אליו יוצמד גם חוק הוקרת השירות של שר הביטחון יואב גלנט, שיעניק הטבות לחיילים ולוחמים, שנועד לרכך את הביקורת הציבורית על הפטור לחרדים ולחזק את הממשלה בפני עתירות לבג"צ. ההצעה לא הופצה כמקובל בסדר היום של ישיבת הממשלה, וראשי הקואליציה נפגשו הבוקר כדי לדון בה לפני הישיבה.

הפגנת חרדים נגד חוק הגיוס 8 במרץ 2022. ניב אהרונסון
הפגנת חרדים נגד חוק הגיוס. מרץ בשנה שעברה/ניב אהרונסון

השר פרוש אמר בדיון: "אין הנחייה כתובה בהצעת מחליטים שעל שר הביטחון להגיש תזכיר חוק להסדרת מעמד בני הישיבות, המילים האלו לא כתובות בהצעה, למרות שאומרים לנו את זה שוב ושוב בעל פה. בדיוק כמו שכתוב שצריך להכין חוק להוקרת השירות, מתבקש שייכתב שצריך להכין חוק שמי שלומד תורה לא מגויס. בהצעה גם נכתב שהחוק יאושר עד סוף החורף, למרות שסוכם בפגישה אצל ראש הממשלה שלא ימרחו את זה ויסיימו את החקיקה עד אמצע מושב החורף".

מוקדם יותר החודש, ראשי המפלגות החרדיות, יהדות התורה וש"ס, דרשו מראש הממשלה בנימין נתניהו להתחיל בחקיקה של מתווה הפטור החדש מגיוס כבר במושב הנוכחי של הכנסת.

לפי ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו עם הקמת הממשלה, חוק גיוס חדש היה אמור לעבור ביחד עם תקציב המדינה, אך לאור החשש מהמחאה נגד הממשלה, נתניהו ביקש לדחות את החקיקה לאחר העברת התקציב. אחר כך, נתניהו סיכם עם הסיעות החרדיות כי החקיקה תידחה למושב החורף וכי עליהם להסתפק בהחלטת ממשלה הצהרתית או הפצת תזכיר חוק במושב הקרוב כדי להראות לבג"צ כי ישנה פעילות הסדרת הסוגיה.

בינתיים, ב-1 ביולי יפוג תוקפו של חוק הגיוס הקודם, מה שיותיר את הממשלה ללא עילה חוקית שמסדירה את הפטור מגיוס לבני הישיבות. החלטת הממשלה שעברה היום תקבע שבתקופת הביניים עד לחקיקת חוק חדש, שר הביטחון יוכל להורות לצה"ל לא לגייס את הצעירים החרדים גם בלי חוק בנושא. בקואליציה מתכוונים לבקש מבג"צ דחייה של חצי שנה בתשובה לעתירות נגד חוק הגיוס, ולהשתמש בהחלטת הממשלה שתועבר בנושא כדי להראות שהחלו בתהליך לקראת חקיקה של חוק גיוס חדש.

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, תקף בתגובה: "ההחלטה שאישרה הממשלה לפני זמן קצר היא עוד תחנה בדרך לחוק ההשתמטות במקום חוק גיוס לכולם. בלי שוויון מלא בנטל גם בכלכלה וגם בביטחון, לא תהיה לנו מדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully