וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב הודיעה לישראל כי לא תעביר מימון למוסדות מחקר בהתנחלויות

25.6.2023 / 10:15

ממשל ביידן עדכן את ישראל לפני שבועיים כי ארה"ב לא תממן או תשתתף בפרוייקטים של מחקר ופיתוח או בשיתוף פעולה מדעי מעבר לקווי 1967. הנחיה בנושא הועברה לכל משרדי הממשלה הרלוונטיים בארה"ב. "עתיד השטחים הללו צריך להיקבע בהסדר קבע", נמסר ממשרד החוץ האמריקני

בווידאו: ראש הממשלה נתניהו בגוש עציון: "החלטת ארה"ב היא תיקון עוול היסטורי, זהו יום גדול והישג שיעמוד לדורות"/צילום סטילס: קובי גדעון, לע"מ, עריכה: שאול אדם

ממשל ביידן עדכן את ישראל לפני כשבועיים כי היא לא תממן יותר או תשתתף בפרוייקטים של מחקר ופיתוח ושיתוף פעולה מדעי בהתנחלויות, כך אמרו בכירים במשרד החוץ האמריקני.

למה זה חשוב:

  • ההחלטה של ממשל ביידן הופכת את המדיניות עליה הכריז ממשל טראמפ ושהתירה לראשונה מאז 1967 להעביר כסף ממשלתי אמריקני לפרוייקטים מחקריים ומדעיים בהתנחלויות.
  • ההחלטה רלוונטית בעיקר עבור אוניברסיטת אריאל בה מתקיים מחקר ופיתוח. לאחרונה הגישו חוקרים מהאוניברסיטה בקשה לקרן המדע הישראלית-אמריקנית לקבלת מימון לפרוייקט שהם מבצעים.

תזכורת:

  • ב-28 באוקטובר 2020, כמה שבועות לפני הבחירות בהן הובס דונלד טראמפ, הודיעו ארה"ב וישראל כי יסירו את ההגבלות הגיאוגרפיות שהוטלו בעבר על שלוש קרנות ישראליות-אמריקניות בתחום המחקר והפיתוח ושיתוף הפעולה המדעי ושמנעו מהן לממן פרוייקטים בהתנחלויות.
  • ראש הממשלה בנימין נתניהו ושגריר ארה"ב בישראל דאז דיוויד פרידמן חתמו על השינויים בהסכם בטקס באוניברסיטת אריאל.
  • מאז ייסוד הקרנות לפני כחמישים שנה הן השקיעו כמיליארד וחצי דולר במחקר ופיתוח בישראל.
sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
ההתנחלות עפרה ליד הכפר הפלסטיני עין ירבוד ב-3 בספטמבר 2019. רויטרס
ממשל ביידן עדכן את ישראל בהחלטה לפני כשבועיים. התנחלות עפרה/רויטרס

מאחורי הקלעים:

  • ההחלטה לבטל את שינוי המדיניות של ממשל טראמפ התקבלה במשרד החוץ האמריקני כבר לפני שנתיים, אולם רק לאחרונה היה צורך לבצע זאת באופן מעשי בגלל בקשה שהוגשה לאחת הקרנות לקבלת מענק לפרויקט מדעי מעבר לקו הירוק.
  • בכירים אמריקנים עדכנו את ישראל בהחלטה ובמקביל משרד החוץ האמריקני עדכן שורה של משרדי ממשלה בארה"ב לגבי החזרה למדיניות שהייתה נהוגה לפני אוקטובר 2020 ושאסרה על שיתוף פעולה או מימון של פרוייקטים מדעיים בהתנחלויות.
  • בכירים אמריקנים אמרו כי ישראל קיבלה עדכון על שינוי המדיניות עוד לפני החלטות הממשלה האחרונות בנושא הרחבת ההתנחלויות.
  • "ההנחיה שהופצה הבהירה כי השתתפות בפרוייקטים משותפים עם ישראל בתחומי המדע והטכנולוגיה באזורים שנכנסו תחת שליטתה אחרי ה-5 ביוני 1967 ושעתידם צריך להיקבע במו"מ על הסדר קבע, אינה עולה בקנה אחד עם מדיניות ארה"ב", אמר בכיר במשרד החוץ האמריקני.

מה הם אומרים:

  • שר החוץ אלי כהן מסר: "אני מתנגד להחלטה האמריקנית בנושא הפסקת המימון למחקר ופיתוח בהתנחלויות וחושב שהיא שגויה. במקרים דומים בעבר ממשלת ישראל דאגה לתת שיפוי מלא לגורמים שנפגעים מההחלטות האלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully