וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוק שיקשה על בג"ץ לפסול החלטות ממשלה: ועדת החוקה תדון בעילת הסבירות

24.6.2023 / 6:00

הדיונים צפויים להימשך גם בשני ושלישי, במטרה לאשר את החוק בקריאה ראשונה בתוך שבוע. לפי נוסח ההצעה, נבחרי הציבור יהיו חסינים מפני פסילת או דיון בהחלטותיהם בטענה לאי סבירות: "בית המשפט העליון, לא ידון ולא ייתן צו נגד הממשלה (...) בעניין סבירות החלטתם"

בווידאו: נתניהו: נתחיל השבוע בקידום צעדים מעשיים של תיקונים במערכת המשפט/מערכת וואלה!

ועדת החוקה של הכנסת בראשות ח"כ שמחה רוטמן תתכנס הבוקר (ראשון) כדי לקדם את חוק צמצום עילת הסבירות, כחלק מהרפורמה המשפטית. הדיונים צפויים להימשך גם בימים שני ושלישי, במטרה לאשר את החוק בקריאה ראשונה בתוך שבוע ימים.

לפי הנוסח שפורסם בשבוע שעבר, נבחרי ציבור יהיו חסינים מפני פסילת או דיון בהחלטותיהם בטענה לאי סבירות. בהצעה מטעם הוועדה נכתב: "מי שבידו סמכות שפיטה לרבות בית המשפט העליון, לא ידון ולא ייתן צו נגד הממשלה, ראש הממשלה, שר משריה או נבחר ציבור אחר כפי שייקבע בחוק, בעניין סבירות החלטתם".

רוטמן כתב הלילה, "בניגוד לפייק ניוז שמנסים לפזר בימים האחרונים - הביקורת השיפוטית על החלטות הממשלה והשרים תמשיך להתקיים בלי בעיה רק שהיא אשכרה תתבסס על עילות הביקורת הקלאסיות שקיימות בפסיקה - שיקולים זרים, הפליה, ומידתיות. כל טענה שבית המשפט לא יוכל לבקר יותר החלטות של חברי ממשלה - פשוט שקרית. יהיו בידיו שלל כלים אחרים ברורים בחקיקה מלבד העיקרון העמום של 'סבירות'".

לאחר מכן, ציין כי הצעה "דומה ואף זהה" קודמה על ידי שר המשפטים לשעבר גדעון סער. "מדובר בהצעה מתבקשת ומתונה, עיקרה הוסכם זה מכבר על רוב גורמי האופוזיציה הנוכחית", כתב רוטמן, "והכי חשוב - היא לא תמנע מבית המשפט להמשיך ולבקר החלטות של דרג מקצועי או נבחר".

ח"כ אפרת רייטן אמרה אמש: "נתייצב איתנים מול רוטמן בוועדת החוקה, ששב עם תוכניותיו הפשיסטיות להחלשת בית המשפט העליון. נמשיך להיות קיר ברזל ולא נוותר - נילחם, נתווכח ונפעל בכל אמצעי חוקי שיש מול ההפיכה המשטרית. זו לא באמת מלחמה רק על עילת הסבירות או על כן או לא נציגים של לשכת עורכי הדין בוועדה לבחירת שופטים, אלא זו מלחמה על צביונה של מדינת ישראל".

ועדת החוקה, 27.3.2023. ערוץ הכנסת
רוטמן בדיון בוועדת החוקה/ערוץ הכנסת

ההחלטה לקדם בחקיקה את צמצום עילת הסבירות, בהתאם למתווה השופט נועם סולברג התקבלה בשבוע שעבר בישיבת ראשי הקואליציה, זאת לאחר שלפיד וגנץ הודיעו על הקפאת השיחות בבית הנשיא - עד להקמתה מחדש של הוועדה למינוי שופטים. בעקבות כך, בקואליציה החליטו על קידום חקיקה באופן חד צדדי.

בנוסף, הוחלט גם לקדם שינוי בהרכב הוועדה לבחירת שופטים "באופן מאוזן" במושב הבא של הכנסת. על הכנסת יהיה לבחור בהקדם נציג נוסף להרכב הוועדה הנוכחי אך שר המשפטים יריב לוין כבר הודיע כי בינתיים אין בכוונתו לכנס את הוועדה לטובת מינוי שופטים היות ומדובר בהליך "פסול ולא דמוקרטי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully