וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לעיראק מטוס ללא טייס המסוגל להגיע לישראל"

9.3.2003 / 0:01

הגילוי מופיע בדו"ח שהגיש בליקס לאו"ם; בוושינגטון זועמים: הוא לא כלל בנאומו את המידע על המטוס המסוגל לפזר חומרים כימים וביולוגים; האו"ם מפנה אנשיו מגבול עיראק-כווית

הדו"ח שהגישו פקחי האו"ם ביום שישי למועצת הביטחון הציג גישה אוהדת כלפי מאמצי עיראק לשתף עימם פעולה. אולם, מסתבר כי הדו"ח כלל נתון חמור ביותר: עיראק מחזיקה במטוס ללא טייס המסוגל לשאת ולפזר חומרים כימיים וביולוגיים בטווח של עד 500 ק"מ. המשמעות היא שהמטוס בעל מוטת כנפיים של 7.45 מטר מסכן את שכנותיה של עיראק וגם את ישראל.

"הטיימס" הלונדוני מפרסם שבכירים בממשל האמריקאי זעמו על ראש צוות פקחי האו"ם, האנס בליקס, כיוון שלא טרח לספר על המטוס לחברי מועצת הביטחון, בנאומו בפניהם אתמול. לטענתם, בליקס ניסה "לקבור" את הממצא בדו"ח בן 173 העמודים שנכתב ברווח בודד (בצפיפות). ההשמטה עוררה ספקות לגבי האובייקטיביות של ראש צוות הפקחים.

בדו"ח נכתב כי "לאחרונה גילו הפקחים את קיומו של המטוס ללא טייס שעיראק לא הצהירה כי הוא מצוי בידיה. גורמים בצוות הפיקוח קבעו כי המטוס כבר עבר טיסות ניסוי". עוד נכתב כי יש לבחון לעומק את יכולות המטוס אך נראה כי הוא חורג מהגבלות 150 הקילומטרים שהציב האו"ם על עיראק.

בחלק אחר בדו"ח נכתב כי בידי עיראק אמצעי ריסוס ומיכלים שניתן להפיל מהאוויר שבאמצעותם ניתן לפזר חומרים ביולוגים וכימים. הפקחים מעריכים כי עיראק עדיין מחזיקה בכמויות גדולות של חיידקי אנתרקס וייתכן כי היא מפתחת טילים ארוכי טווח ונשק ביולוגי וכימי.

הדו"ח, שלראשונה הותר לפרסום, כולל גם סעיף הטוען כי יש מידע מהימן על העובדה שעיראק הסתירה במקומות לא ידועים יותר מ-20 אלף ליטרים של חומרי לחימה ביולוגיים, בהם אנתרקס. שר החוץ הבריטי, ג'ק סטרו, אמר לעמיתו, מזכיר המדינה האמריקאי, קולין פאוול, כי מדובר ב"חומר קריאה מצמרר".

המלחמה: בעוד 8 ימים

האו"ם החל לפנות עובדים מאזור הגבול בין עיראק לכווית מחשש מפלישה קרובה של ארה"ב למדינה - כך מסרו אתמול משקיפים מטעם הארגון. ביום שישי דיווחו המשקיפים על שערים חדשים הנבנים בגדר הגבול בין המדינות - כנראה כדי לאפשר מעבר כוחות אמריקאים לשטחי עיראק בתחילת המלחמה.

נשיא צרפת, ז'אק שיראק, פועל בקרב מנהיגי מדינות אחרים לכנס פסגת חירום של מועצת הביטחון של האו"ם, בניסיון למצוא פשרה בעניין עיראק - כך נמסר אתמול מלשכתו. בארמון האליזה חזרו גם על התנגדותה של צרפת להצעה הבריטית-אמריקאית-ספרדית, שמקציבה לסדאם חוסיין אולטימטום עד ל-17 במרץ להוכיח שהוא התפרק מהנשק להשמדה המונית. "החלטת האולטימטום אינה מקובלת ולכן לא תתקבל על ידי צרפת", נמסר מלשכת הנשיא.

נשיא עיראק, סדאם חוסיין, קרא אתמול לאו"ם לבטל את העיצומים
שהוטלו על ארצו בתום מלחמת המפרץ לפני 12 שנה. לדבריו, ראשי צוות הפקחים, האנס בליקס ומוחמד אל-בראדעי, אישרו אתמול שעיראק עמדה בהתחייבותיה לפירוק נשקה. סדאם קרא למועצת הביטחון להוקיע את "השקרים של ארה"ב ובריטניה, ולפרק את ישראל מהנשק להשמדה המונית שברשותה ולאלצה להסתלק מהשטחים".

ארצות הברית, בריטניה וספרד הציגו ביום שישי את הנוסח המתוקן של הצעתן למועצת הביטחון, ולפיה יוצב לעיראק אולטימטום, והיא תידרש לעמוד בכל תנאי החלטת מועצת הביטחון, או שיופעל נגדה כוח צבאי. צרפת, גרמניה ורוסיה הודיעו כי הן מתנגדות להצעה. הדיון יחודש ביום שני, אך הצבעה על הצעת ארה"ב ובריטניה תהיה לכל המוקדם ביום שלישי.

על פי פרסומים בתקשורת הבריטית, המתקפה על עיראק תתקיים, גם ללא תמיכת האו"ם, ביום שני - בעוד שמונה ימים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully