וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בפעם הראשונה בישראל: המדינה מכריחה יצרנים להוריד מחירים

עודכן לאחרונה: 21.6.2023 / 16:27

לראשונה בישראל, הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מודיעה על כוונתה להוציא צו מינהלי להפסקת הפרה לשלוש חברות המשקאות הקלים השולטות בקטגוריה: החברה המרכזית (קוקה קולה), טמפו ויפאורה. השלוש העלו את המחירים ב- 7%-8% ערב חג הפסח ותכננו העלאה נוספת בקרוב

פחית פפסי. ShutterStock
פחית פפסי (טמפו). צעד חסר תקדים של הרשות להגנת הצרכן/ShutterStock

לראשונה בישראל: צו מנהלי לביטול העלאת המחירים. הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מודיעה על כוונתה להוציא צו מינהלי להפסקת הפרה לשלוש חברות המשקאות הקלים השולטות בקטגוריה - החברה המרכזית לייצור משקאות קלים בע"מ, טמפו משקאות בע"מ, יפאורה-תבורי בע"מ.

בהודעת הרשות נאמר: "על החברות להשיב את המחיר לקדמותו באופן מיידי ככל ועלה המחיר ולבטל את העלאת המחירים המתוכננת".

מה הנימוק לצו החריג? על פי הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן: "החלטת החברות להעלות את מחירי מוצריהן במקביל, כאשר שלושתן שולטות ברובו המכריע של שוק זה, פוגעת בחופש הבחירה של הצרכנים, והצרכנים נאלצים לרכוש את המוצרים על אף ההעלאה במחיר, דבר זה מהווה הפעלת השפעה בלתי הוגנת על הצרכן הישראלי".

ספרינג פרימיום. סטודיו יפאורה,
בקבוקי ספרינג. היצרניות יכולות לערער בתוך שבוע, אבל מוכרחות לבטל את ההתייקרויות בתוך 14 ימים, אחרת יסתכנו בפלילים/סטודיו יפאורה

אם לא ירדו המחירים, ייפתח הליך פלילי נגד החברות

כאמור, זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל, שבה מוציאה הרשות להגנת הצרכן צו מינהלי שכזה, לביטול רטרואקטיבי של עליות המחירים מהחודשים מרץ-אפריל 2023 - וכן לגבי העלאות מחיר עתידיות.

גורמים ברשות מסרו לוואלה כי הצו נסמך על סעיף בחוק "השפעה בלתי הוגנת" במצב הדברים שבו שלוש החברות ששולטות ב-90% מעלות את המחירים בבת אחת, זו כבילה של הצרכן אליהם והפעלת השפעה בלתי הוגנת עליו".

זה לא תפקיד רשות התחרות?
"זה נעשה במקביל ולא נותרה לצרכן אופציה אחרת".

לחברות יש שבוע מיום פרסום הצו, כדי לערער עליו וכן הן נדרשות להשיב את המחירים לקדמותם, בתוך 14 ימים. אם הדבר לא ייעשה, יעמדו לרשות שני אפיקים: הטלת קנס מנהלי או פתיחת הליך פלילי, שהיא כרגע האופציה המועדפת על הרשות להגנת הצרכן.

מהרשדות נמסר כי הובהר לחברות: "ניצלתן את כוחכן לטובת סחר לא הוגן מול הצרכן. ניצלתם את זה לרעה ועשקתם את הציבור"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
קוקה קולה התקפלה בפני השר ברקת?. נתי שוחט (פלאש 90), ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
שר הכלכלה ניר ברקת. "לא ניתן לפגוע באזרחי ישראל, להעלות מחירים ללא הכרה ולעשוק את הציבור". החברה המרכזית: "פנייה מופרכת"/עיבוד תמונה, נתי שוחט (פלאש 90), ראובן קסטרו

"bשתמש בכל הכלים שעומדים לרשותנו כדי להלחם במונופולים"

שר הכלכלה ניר ברקת: "הצעד של הרשות להגנת הצרכן במשרד הכלכלה מצטרף לצעדים שלנו נגד המונופולים והקרטלים שהתרגלו שיש להם מדינה ושאפשר לעשוק את הציבור ללא בעיה. הימים האלה נגמרו.

המדיניות שלי ברורה: לא ניתן לפגוע באזרחי ישראל, להעלות מחירים ללא הכרה ולעשוק את הציבור. משרד הכלכלה ישתמש בכל הכלים שעומדים לרשותנו כדי להלחם במונופולים ובקרטלים שעושקים את הציבור ומעלים מחירים ללא סיבה ומתייחסים לעם ישראל כאל פרה חולבת".

"מופרכת וחסרת כל בסיס עובדתי"

מהחברה המרכזית לייצור משקאות קלים נמסר: "פניית הרשות להגנת הצרכן נראית על פניה מופרכת, חסרת כל בסיס עובדתי ומשפטי וחורגת במובהק מתחומי סמכותה ופעילותה של הרשות להגנת הצרכן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully