וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מולדובה: המפלגה הפרו-רוסית, שמנהיגה גולה בישראל, הוצאה מחוץ לחוק

עודכן לאחרונה: 20.6.2023 / 15:51

בית המשפט החוקתי ברפובליקה הסובייטית לשעבר קבע כי מפלגתו של אילן שור, מיליארדר שהורשע במעילת ענק, חותרת תחת עקרונות הדמוקרטיה. הממשלה הרוצה להצטרף לאיחוד בירכה, אך שור והאופוזיציה גינו והבטיחו להמשיך לפעול: "נזכה ברוב בבחירות הבאות"

תומכי המפלגה הפרו-רוסית שור מפגינים לפני החלטת בית המשפט החוקתי של מולדובה בקישינב, 19 ביוני 2023. רויטרס
תומכי המפלגה הפרו-רוסית מחוץ לבית המשפט החוקתי בקישינב, אתמול/רויטרס

בית המשפט החוקתי של מולדובה פסל אתמול (שני) את המפלגה הפרו-רוסית, שהובילה חודשים של הפגנות אנטי-ממשלתיות. בראשות מפלגת "שור" עומד איש עסקים גולה - אילן שור, המתגורר בישראל - המואשם על ידי המערב והממשלה בקישיניב בניסיון לערער את היציבות במדינה הגובלת באוקראינה.

בית המשפט הכריז כי המפלגה אינה חוקתית, ובעקבות הפסיקה, שתוקפה מידי, משרד המשפטים יקים ועדה שתשלים את כל ההליכים המשפטיים לפירוק המפלגה. נשיא בית המשפט, ניקולאי רוסקה, ציין בפסק הדין שלו סעיף בחוקה הקובע כי על המפלגות לשמור במסגרת פעילותן על פלורליזם פוליטי, שלטון החוק ושלמותה הטריטוריאלית של מולדובה. על פי הפסיקה, נציגי המפלגה בפרלמנט ימשיכו לכהן בו כמחוקקים עצמאיים אך הם לא יוכלו להצטרף לסיעות אחרות.

שור נידון בהיעדרו באפריל ל-15 שנות מאסר אחרי שהורשע במעילה של מיליארד דולר מבנקים במדינה ובהלבנת הון, והוטלו עליו סנקציות על ידי ארצות הברית והאיחוד האירופי.

שור, שהתראיין לטלוויזיה הרוסית, תיאר את פסק הדין כ"סטירת לחי" למולדובים שהצביעו למפלגתו. "ננקוט את ההליכים המשפטיים הנדרשים, ונמצא את הנוסחה שבאמצעותה אנו משוכנעים שמפלגת שור תזכה ברוב בפרלמנט בבחירות הבאות", אמר. לדבריו, הודעות נוספות על הצעדים הבאים של מפלגתו יימסרו בתוך 48 שעות לאחר התייעצויות עם עורכי דין.

סגנית מנהיגת המפלגה הפרו-רוסית שור, מרינה טאובר, בדיון על פירוקה של המפלגה בבית המשפט החוקתי של מולדובה, 19 ביוני 2023. רויטרס
"הרשויות לא יכולות לסתום לנו את הפה". סגנית יו"ר המפלגה בבית המשפט, אתמול/רויטרס

סגניתו של שור, מרינה טאובר, אמרה שלמפלגה יש עשרת אלפים חברים והיא שולטת במאה מועצות מקומיות - ולא ניתן להשתיק אותה. "הרשויות לא יכולות לסתום לנו את הפה", אמרה. "נמשיך במאבק שלנו לחיים טובים יותר עבור אזרחי מולדובה".

פרשנים פוליטיים מעריכים שהמפלגה תוכל לנסות להמשיך את פעילותה דרך עשרות מפלגות רדומות. המפלגה זכתה בשישה מתוך 101 המושבים בפרלמנט בבחירות האחרונות שנערכו ב-2021. מאז הקיץ האחרון היא הובילה הפגנות מחאה בבירה קישינב, שבהן קראו המפגינים להתפטרותה שלה הנשיאה מאיה סנדו וממשלתה הפרו-מערבית עקב יוקר המחיה.

סנדו בירכה על הפסיקה. "מפלגה פוליטית שקמה מתוך שחיתות ולמען שחיתות היא איום על הסדר החוקתי וביטחון המדינה", אמרה הנשיאה. סנדו האשימה את שור בניסיון לערער על היציבות במולדובה ולפגוע בניסיון של הרפובליקה הסובייטית לשעבר להצטרף לאיחוד האירופי. כמו כן, היא גם האשימה את רוסיה במזימה להפיל אותה, אך מוסקבה - המחזיקה בכ-1,500 חיילים במובלעת טרנסדניסטריה - הכחישה שיש לה כוונה כזו.

גם שור הכחיש שהמחאות הן חלק מאיום רוסי או מניסיונות לערער את היציבות במולדובה, אולם יו"ר הפרלמנט איגור גרוסו אמר כי החלטת בית המשפט היא "ניצחון חשוב לדמוקרטיה של מולדובה".

מנגד, מנהיג מפלגת האופוזיציה הסוציאליסטית והנשיא לשעבר איגור דודון אמר כי מפלגת "הפעולה והסולידריות" השלטת של סנדו "הפכה רשמית לטוטליטארית, והורסת את כוחות האופוזיציה". לדבריו, היא תסבול מגורל דומה לשל מפלגת שור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully